Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdzie zwolnimy, a gdzie przyspieszymy we Wrocławiu (PROGNOZA)

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
.
. Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Kazimierza Wielkiego, Świeradowska czy Wróblewskiego, to główne ulice, na których w przyszłości kierowcy będą jeździć wolniej niż dziś. Przyspieszą za to na Krupniczej, Powstańców Śląskich czy Legnickiej i Lotniczej. Tak wynika z najnowszej prognozy, przygotowanej przez urzędników z wrocławskiego ratusza.

Takie założenia zapisano w Planie Transportowym Wrocławia, który ma zostać przyjęty przez radę miejską pod koniec czerwca i wtedy stanie się oficjalnym dokumentem. Już dziś jednak znamy założenia, które przyjęto w perspektywie najbliższych kilku lat. Jak ma wyglądać sytuacja w 2022 roku na najważniejszych arteriach komunikacyjnych w mieście.

Sprawdźcie to na przykładzie konkretnych tras. Kliknij na wybrane miejsce i sprawdź, jak będziemy pokonywać ten odcinek za kilka lat.

Wybierz trasę:

- Stadion Miejski - Legnicka - do Kazimierza Wlk.
- Pilczycka - Popowicka - Długa - Dmowskiego do Drobnera
- Żmigrodzka - Trzebnicka do PKP Wrocław Nadodrze
- Bora Komorowskiego - Sobieskiego - Kromera - Jedności Narodowej do Drobnera
- Dembowskiego - Wróblewskiego do Pl. Grunwaldzkiego Wróblewskiego
- Kazimierza Wielkiego
- Świeradowska - Bardzka - Hubska
- Świeradowska - Borowska do Dyrekcyjnej
- Powstańców Śląskich do Swobodnej
- Krupnicza - Sądowa - Grabiszyńska do Hallera
- Podwale - Piłsudskiego
- Robotnicza do Placu Orląt Lwowskich Strzegomska

Stadion Miejski - Legnicka - do Kazimierza Wlk. (długość odcinka - 7 km)
Dziś pokonujemy ten odcinek w 18 minut, według prognozy w 2022 roku ten czas ma się zmniejszyć do 11 minut dla kierowców indywidualnych. Transport zbiorowy pojedzie w podobnym czasie co dziś, jednak założono, że tramwaje przewiozą nawet 5 razy więcej pasażerów! To oczywiście oznacza zwiększenie liczby taboru i częstotliwości kursowania.

Sprawdź pozostałe trasy:
- Stadion Miejski - Legnicka - do Kazimierza Wlk.
- Pilczycka - Popowicka - Długa - Dmowskiego do Drobnera
- Żmigrodzka - Trzebnicka do PKP Wrocław Nadodrze
- Bora Komorowskiego - Sobieskiego - Kromera - Jedności Narodowej do Drobnera
- Dembowskiego - Wróblewskiego do Pl. Grunwaldzkiego Wróblewskiego
- Kazimierza Wielkiego
- Świeradowska - Bardzka - Hubska
- Świeradowska - Borowska do Dyrekcyjnej
- Powstańców Śląskich do Swobodnej
- Krupnicza - Sądowa - Grabiszyńska do Hallera
- Podwale - Piłsudskiego
- Robotnicza do Placu Orląt Lwowskich Strzegomska
Pilczycka - Popowicka - Długa - Dmowskiego do Drobnera (7,35 km)
Prognoza na 2022 nie przewiduje większych zmian dla posiadaczy samochodów. Do tego czasu mają się za to pojawić tramwaje, które w szczycie przewiozą (w jednym kierunku, w ciągu jednej godziny) blisko 5000 osób. Autobusami jeździ około 1000 osób w ciągu jednej godziny szczytowej i tutaj nie zanosi się na większe zmiany.

Sprawdź pozostałe trasy:
- Stadion Miejski - Legnicka - do Kazimierza Wlk.
- Pilczycka - Popowicka - Długa - Dmowskiego do Drobnera
- Żmigrodzka - Trzebnicka do PKP Wrocław Nadodrze
- Bora Komorowskiego - Sobieskiego - Kromera - Jedności Narodowej do Drobnera
- Dembowskiego - Wróblewskiego do Pl. Grunwaldzkiego Wróblewskiego
- Kazimierza Wielkiego
- Świeradowska - Bardzka - Hubska
- Świeradowska - Borowska do Dyrekcyjnej
- Powstańców Śląskich do Swobodnej
- Krupnicza - Sądowa - Grabiszyńska do Hallera
- Podwale - Piłsudskiego
- Robotnicza do Placu Orląt Lwowskich Strzegomska
Żmigrodzka - Trzebnicka do PKP Wrocław Nadodrze (3,49 km)
Dziś niespełna 3,5 kilometrowy odcinek pokonujemy własnym autem w 9 minut, za 6 lat ma to być już 11 minut. Komunikacja miejska pojedzie na tym odcinku z podobną prędkością z tym, że autobusów może być dwa razy więcej, a tramwajami ma pojechać ponad 4 razy więcej osób (1200 zamiast 250 osób dziś w ciągu jednej godziny szczytowej).

Sprawdź pozostałe trasy:
- Stadion Miejski - Legnicka - do Kazimierza Wlk.
- Pilczycka - Popowicka - Długa - Dmowskiego do Drobnera
- Żmigrodzka - Trzebnicka do PKP Wrocław Nadodrze
- Bora Komorowskiego - Sobieskiego - Kromera - Jedności Narodowej do Drobnera
- Dembowskiego - Wróblewskiego do Pl. Grunwaldzkiego Wróblewskiego
- Kazimierza Wielkiego
- Świeradowska - Bardzka - Hubska
- Świeradowska - Borowska do Dyrekcyjnej
- Powstańców Śląskich do Swobodnej
- Krupnicza - Sądowa - Grabiszyńska do Hallera
- Podwale - Piłsudskiego
- Robotnicza do Placu Orląt Lwowskich Strzegomska
Bora Komorowskiego - Sobieskiego - Kromera - Jedności Narodowej do Drobnera (6,28 km)
Czas przejazdu własnym samochodem zmniejszy się z 15 do nieco ponad 13 minut. Komunikacja miejska co prawda nieco zwolni, ale autobusy mają przewieźć aż 3 razy więcej osób w ciągu godzin szczytowych. Będzie to można osiągnąć znacznie zwiększając częstotliwość kursów pojazdów MPK. Ponieważ na innych ważnych trasach (szczególnie w centrum) liczba autobusów zostanie zmniejszona, pojawią się niezbędne rezerwy w taborze.

Sprawdź pozostałe trasy:
- Stadion Miejski - Legnicka - do Kazimierza Wlk.
- Pilczycka - Popowicka - Długa - Dmowskiego do Drobnera
- Żmigrodzka - Trzebnicka do PKP Wrocław Nadodrze
- Bora Komorowskiego - Sobieskiego - Kromera - Jedności Narodowej do Drobnera
- Dembowskiego - Wróblewskiego do Pl. Grunwaldzkiego Wróblewskiego
- Kazimierza Wielkiego
- Świeradowska - Bardzka - Hubska
- Świeradowska - Borowska do Dyrekcyjnej
- Powstańców Śląskich do Swobodnej
- Krupnicza - Sądowa - Grabiszyńska do Hallera
- Podwale - Piłsudskiego
- Robotnicza do Placu Orląt Lwowskich Strzegomska

Dembowskiego - Wróblewskiego do Pl. Grunwaldzkiego Wróblewskiego (2,32 km)
W 2022 roku czas przejazdu prywatnym samochodem ma się znacznie wydłużyć - z 7,5 minuty do ponad 12 minut. Będzie się to wiązało m.in. z budową mostu Wschodniego i zmianami w organizacji ruchu na całej Wielkiej Wyspie. Liczba osób przewożonych autobusami w godzinach szczytowych ma się tu nieznacznie zmniejszyć.

Sprawdź pozostałe trasy:
- Stadion Miejski - Legnicka - do Kazimierza Wlk.
- Pilczycka - Popowicka - Długa - Dmowskiego do Drobnera
- Żmigrodzka - Trzebnicka do PKP Wrocław Nadodrze
- Bora Komorowskiego - Sobieskiego - Kromera - Jedności Narodowej do Drobnera
- Dembowskiego - Wróblewskiego do Pl. Grunwaldzkiego Wróblewskiego
- Kazimierza Wielkiego
- Świeradowska - Bardzka - Hubska
- Świeradowska - Borowska do Dyrekcyjnej
- Powstańców Śląskich do Swobodnej
- Krupnicza - Sądowa - Grabiszyńska do Hallera
- Podwale - Piłsudskiego
- Robotnicza do Placu Orląt Lwowskich Strzegomska
Kazimierza Wielkiego (1,6 km)
Własnym samochodem cały odcinek Kazimierza Wielkiego mamy pokonywać w 8 zamiast obecnych 6 minut. Wiąże się to oczywiście z kolejnymi ułatwieniami dla transportu zbiorowego. Komunikacja miejska na tym odcinku przyspieszy co prawda nieznacznie, ale w szczycie tramwajami i autobusami MPK ma jechać trzy razy więcej osób niż dotychczas.

Sprawdź pozostałe trasy:
- Stadion Miejski - Legnicka - do Kazimierza Wlk.
- Pilczycka - Popowicka - Długa - Dmowskiego do Drobnera
- Żmigrodzka - Trzebnicka do PKP Wrocław Nadodrze
- Bora Komorowskiego - Sobieskiego - Kromera - Jedności Narodowej do Drobnera
- Dembowskiego - Wróblewskiego do Pl. Grunwaldzkiego Wróblewskiego
- Kazimierza Wielkiego
- Świeradowska - Bardzka - Hubska
- Świeradowska - Borowska do Dyrekcyjnej
- Powstańców Śląskich do Swobodnej
- Krupnicza - Sądowa - Grabiszyńska do Hallera
- Podwale - Piłsudskiego
- Robotnicza do Placu Orląt Lwowskich Strzegomska
od Świeradowskiej - Bardzka - Hubska (2,94 km)
Na tej trasie kierowcy jadący własnymi samochodami ucierpią najbardziej. Zamiast 6 minut, będą musieli poświęcić na jej pokonanie aż 12 minut. To z powodu ułatwień planowanych dla komunikacji miejskiej. Założenie dla tego fragmentu miasta jest takie, że aż 5-krotnie ma się powiększyć liczba osób przemieszczających się tramwajami. Autorzy planu zakładają tutaj także zmniejszenie liczby osób podróżującej autobusami miejskimi - z 750 w ciągu jednej godziny szczytowej dziś, do zaledwie 300.

Sprawdź pozostałe trasy:
- Stadion Miejski - Legnicka - do Kazimierza Wlk.
- Pilczycka - Popowicka - Długa - Dmowskiego do Drobnera
- Żmigrodzka - Trzebnicka do PKP Wrocław Nadodrze
- Bora Komorowskiego - Sobieskiego - Kromera - Jedności Narodowej do Drobnera
- Dembowskiego - Wróblewskiego do Pl. Grunwaldzkiego Wróblewskiego
- Kazimierza Wielkiego
- Świeradowska - Bardzka - Hubska
- Świeradowska - Borowska do Dyrekcyjnej
- Powstańców Śląskich do Swobodnej
- Krupnicza - Sądowa - Grabiszyńska do Hallera
- Podwale - Piłsudskiego
- Robotnicza do Placu Orląt Lwowskich Strzegomska
od Świeradowskiej - Borowska do Dyrekcyjnej (2,3 km)
Nieznacznie, bo z 7 do 9 minut wydłuży się podróż własnym samochodem. Minimalnie zwolnią także autobusy komunikacji miejskiej, ale ich liczba i częstotliwość kursów zwiększy się dwukrotnie. W 2022 roku mają według planu przewieźć 2800 osób w ciągu jednej godziny szczytowej zamiast 1300 osób dziś.

Sprawdź pozostałe trasy:
- Stadion Miejski - Legnicka - do Kazimierza Wlk.
- Pilczycka - Popowicka - Długa - Dmowskiego do Drobnera
- Żmigrodzka - Trzebnicka do PKP Wrocław Nadodrze
- Bora Komorowskiego - Sobieskiego - Kromera - Jedności Narodowej do Drobnera
- Dembowskiego - Wróblewskiego do Pl. Grunwaldzkiego Wróblewskiego
- Kazimierza Wielkiego
- Świeradowska - Bardzka - Hubska
- Świeradowska - Borowska do Dyrekcyjnej
- Powstańców Śląskich do Swobodnej
- Krupnicza - Sądowa - Grabiszyńska do Hallera
- Podwale - Piłsudskiego
- Robotnicza do Placu Orląt Lwowskich Strzegomska
Powstańców Śląskich do Swobodnej (3,87)
Czas przejazdu własnym samochodem zmniejszy się na tym odcinku niemal trzykrotnie! Kierowcy, którzy dziś jadą 16 minut, mają pokonywać całą długość Powstańców Śląskich w nieco ponad 6 minut! Jeśli chodzi o komunikację miejską, zmiana polega na zwiększeniu kursów tramwajów - ponad dwukrotnie.

Sprawdź pozostałe trasy:
- Stadion Miejski - Legnicka - do Kazimierza Wlk.
- Pilczycka - Popowicka - Długa - Dmowskiego do Drobnera
- Żmigrodzka - Trzebnicka do PKP Wrocław Nadodrze
- Bora Komorowskiego - Sobieskiego - Kromera - Jedności Narodowej do Drobnera
- Dembowskiego - Wróblewskiego do Pl. Grunwaldzkiego Wróblewskiego
- Kazimierza Wielkiego
- Świeradowska - Bardzka - Hubska
- Świeradowska - Borowska do Dyrekcyjnej
- Powstańców Śląskich do Swobodnej
- Krupnicza - Sądowa - Grabiszyńska do Hallera
- Podwale - Piłsudskiego
- Robotnicza do Placu Orląt Lwowskich Strzegomska
Krupnicza - Sądowa - Grabiszyńska do Hallera (3,7 km)
Samochody mają znacznie przyspieszyć. Za 6 lat mamy pokonać ten odcinek w 8 zamiast obecnych 13 minut. Jeśli chodzi o komunikację miejską to postawiono na znaczne zwiększenie liczby pasażerów przewożonych tramwajami, kosztem tych wybierających autobus. Na tej trasie tramwajami ma jechać 1500 osób w ciągu godziny szczytowej, a dziś jest to zaledwie 500 osób.

Sprawdź pozostałe trasy:
- Stadion Miejski - Legnicka - do Kazimierza Wlk.
- Pilczycka - Popowicka - Długa - Dmowskiego do Drobnera
- Żmigrodzka - Trzebnicka do PKP Wrocław Nadodrze
- Bora Komorowskiego - Sobieskiego - Kromera - Jedności Narodowej do Drobnera
- Dembowskiego - Wróblewskiego do Pl. Grunwaldzkiego Wróblewskiego
- Kazimierza Wielkiego
- Świeradowska - Bardzka - Hubska
- Świeradowska - Borowska do Dyrekcyjnej
- Powstańców Śląskich do Swobodnej
- Krupnicza - Sądowa - Grabiszyńska do Hallera
- Podwale - Piłsudskiego
- Robotnicza do Placu Orląt Lwowskich Strzegomska
Robotnicza do Placu Orląt Lwowskich Strzegomska (4,25 km)
Czas przejazdu samochodem ma się skrócić z 13 do 9 minut. Dobra informacja także dla pasażerów komunikacji miejskiej. Na tej trasie powinno się pojawić ponad 3 razy więcej autobusów. Mają przewieźć 4300 osób w ciągu godziny szczytowej, a dziś jest to tylko 1200 osób.

Sprawdź pozostałe trasy:
- Stadion Miejski - Legnicka - do Kazimierza Wlk.
- Pilczycka - Popowicka - Długa - Dmowskiego do Drobnera
- Żmigrodzka - Trzebnicka do PKP Wrocław Nadodrze
- Bora Komorowskiego - Sobieskiego - Kromera - Jedności Narodowej do Drobnera
- Dembowskiego - Wróblewskiego do Pl. Grunwaldzkiego Wróblewskiego
- Kazimierza Wielkiego
- Świeradowska - Bardzka - Hubska
- Świeradowska - Borowska do Dyrekcyjnej
- Powstańców Śląskich do Swobodnej
- Krupnicza - Sądowa - Grabiszyńska do Hallera
- Podwale - Piłsudskiego
- Robotnicza do Placu Orląt Lwowskich Strzegomska
Projekt Planu Transportowego Wrocławia jest gotowy, jednak jest niemal pewne, że będą do niego jeszcze wprowadzane korekty. Dlatego Błażej Trzcinowicz, zastępca dyrektora wydziału transportu w magistracie podkreśla, że urząd czeka na sygnały i wnioski od mieszkańców. Przez cały kwiecień będą się także odbywały spotkania z mieszkańcami na różnych wrocławskich osiedlach. W pełni gotowy dokument powinien powstać dopiero na przełomie maja i czerwca.

Przypomnijmy, że plan opiera się na głównych założeniach wrocławskiej polityki transportowej:
- zwiększeniu roli transportu publicznego, większej liczbie przewożonych osób
- w ramach komunikacji publicznej zwiększeniu roli tramwajów w centrum miasta kosztem autobusów (do 2022 we Wrocławiu ma się pojawić ponad 100 nowych tramwajów)
- autobusy powinny w większym stopniu obsługiwać komunikację miejską z peryferyjnych osiedlach
- ograniczenie ruchu prywatnych samochodów w ścisłym centrum m.in. poprzez priorytet dla komunikacji miejskiej, strefy piesze, zaporowe ceny na parkingach wewnątrz miasta i preferencyjne ceny na parkingach powstających na obrzeżach miasta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska