Fotografia portretowa – jak dobrze wykonywać portrety?

Materiał informacyjnyZaktualizowano 
Portrety to bardzo intymna forma fotografii i zdecydowanie wymagająca: fotograf musi nawiązać świetny kontakt z modelem oraz umieć wydobyć z niego najlepsze cechy. Dla początkującego fotografa portrety to prawdziwe pole minowe – wszędzie czyha pułapka, bo złe kadrowanie, nieodpowiednie tło, niewłaściwe światło czy zła ostrość mogą zepsuć portret nawet najlepszego modela. Jak do portretów powinien podejść amator, aby uzyskać dobry efekt?

Rodzaje portretów

Portret niejedno ma imię – nie tylko zdjęcia dowodowe czy paszportowe, ale też portrety całego modela, kadr ujmujący jedynie twarz, szyję i dekolt, portret osoby powyżej kolan, czyli kadr amerykański, zdjęcie całej sylwetki, a nawet fotografie grupy osób. Można je wykonać w plenerze, w studiu, metodą artystyczną lub reportażową, w ujęciu naturalnym albo pozowanym.

Kurs fotografii portretowej

Jeśli lubisz ludzi i uwielbisz ich fotografować, to warto zainwestować w kurs fotografii portretowej. To kurs dla osób, które opanowały już podstawy obsługi aparatu i właśnie fotografia portretowa wzbudziła ich zainteresowanie. Przede wszystkim na takim kursie dowiesz się, jak „ugryźć” portrety od strony technicznej, ale również nauczysz się pracy z modelem. Można poczytać o ustawieniu ostrości czy kadrowaniu, ale naturalny kontakt z modelem to coś, co trzeba w sobie wypracować – najlepiej na kursie, a potem pracując dużo z modelami.


Sprawdź Akademię Nikona - kurs i warsztaty fotografii portretowej. Poznasz tam techniki profesjonalistów i otrzymasz ogromną dawkę praktycznej wiedzy o fotografowaniu. Tymczasem zobaczmy, na co należy zwrócić uwagę, robiąc zdjęcie portretowe.

Centralne kadrowanie oraz ujęcie mocnych punktów

Najczęściej bliski portret jest kadrowany centralnie, jednak nawet w takim kadrze można skupić się na mocnych punktach, na przykład oczach. Można jednak też podejść inaczej do tematu i spróbować profilować nie w sposób centralny – przykładowo ująć osobę z boku, zostawiając miejsce z lewej lub prawej strony. Dzięki temu zdjęcie będzie bardziej tajemnicze. Wzrok modela powinien być skierowany w stronę, gdzie zostawione jest miejsce.

Fokus na oczy

Najmocniejszym punktem modela są jego oczy. Warto umieścić je jako centralny punkt fotografii, stosując regułę trójpodziału, czyli dzieląc kadr na trzy części umownymi liniami. Na ich przecięciu powinien się znajdować wzrok modela, ewentualnie wzdłuż tych umownych linii. Oczy będą się pięknie błyszczeć, jeśli pojawią się ich iskierki, tzw. bliki. Można je uzyskać za pomocą blendy albo innego źródła światła, dzięki czemu światło odbija się w oczach. Inną metodą jest dodanie błysku w oczach na etapie post produkcji w programie do obróbki zdjęć.

Właściwe światło

Jak dobrać światło do portretu? Najlepiej wybrać niezbyt ostre, bo za ostre podkreśli mankamenty oraz nada twarzy cienie pod oczami. Dobre światło naturalne jest o poranku albo tuż przed zachodem słońca – miękkie oraz ciepłe. Źródło światła o wąskim zakresie powinno padać wprost na przód twarzy modela, nie zaś jedynie na któryś policzek. Miękkie światło uzyskuje się też używając dyfuzora – w naturalnych warunkach tak działają chmury, ale jeśli ich nie ma, to wykorzystać można blendę, która odbije światło.

Kadrowanie

Kadrowanie to bardzo ważna kwestia w fotografii, a szczególnie portretowej. Kanon mówi, że klasyczne ujęcia są trzy: od pasa w górę, do ramion oraz trzy czwarte sylwetki, czyli dolna granica kadru jest w połowie łydki, ud. W kadrze należy zostawić dużo marginesu po bokach oraz nad głową, ale nie jest to regułą, bo można wykadrować zdjęcie tak, by uciąć twarz na czole albo czubku głowy. Można także uciąć kadr w połowie ramienia. Nie jest wskazane ucinane portretu na szyi albo kończynach w stawach, ani też kadrowanie twarzy pozbawionej ramion. W centralnym kadrze i bliskim portrecie poza głową powinien zmieścić się kawałek dekoltu oraz szyja. Kadrowanie zbyt ciasne nie jest wskazane, chyba że chodzi o uchwycenie detalu na twarzy. Ciekawym zabiegiem nadającym fotografii dynamikę jest przechył kadru uzyskiwany poprzez przechylenie aparatu o około 30-40 stopni – nie mniej, bo wyjdzie jakby niechcący przechyliło się kadr.

Ostrość

Ostrość w portrecie ustawia się na oczy albo na oko bliżej obiektywu, jeśli model stoi po skosie i nie widać całości jednego oka. Wykorzystując obiektywy z szeroko otwartą przysłona, czyli o parametrze f 1.4-1.8, ustawienie właściwej ostrości może sprawiać problemy. Dlatego lepiej sprawdzi się przysłona w zakresie f 2.2-2.5, bo daje ona pewność, że portret będzie ostry i nie trzeba będzie ustawiać ostrości ręcznie oraz manewrować z właściwym ustawieniem aparatu na statywie.

Dobrze dobrane tło

Złe tło, w którym coś niepotrzebnie się dzieje albo jest nieestetyczne, może niepotrzebnie odwrócić uwagę od modela. Plener za modelem nie powinien zawierać śmietników, prętów, gałęzi, znaków drogowych czy innych przypadkowych, brzydkich elementów, które na dodatek mogą wyglądać jakby wychodziły z głowy modela. Otoczenie powinno być dopasowane do stylu fotografii i modela – jego stroju, fryzury etc. Kadr powinien być pełny, bez pustych fragmentów w tle.

Poza modela

Są portrety naturalne, w których model w ogóle nie pozuje, są także pozowane. Jednak nawet przy pozowaniu trzeba dążyć do tego, by zdjęcie wyglądało na naturalne, zatem model powinien czuć się swobodnie i komfortowo. Problemem dla początkujących modeli są zwłaszcza ręce, z którymi nie wiadomo, co zrobić. Można doradzić modelowi czy modelce, aby trzymał/a dłonie przy twarz, podparł/a głowę albo bawił/a się włosami, ewentualnie dać jakiś przedmiot do trzymania w dłoniach. Pozowanie centralne, przodem do aparatu nadaje postawie potężności, zaś po skosie wyszczupla ją.

Obiektyw do portretów

Jaki wybrać obiektyw dla portretów? Używa się zazwyczaj zmiennoogniskowych w zakresie od 70 mm do 200 albo stałek z ogniskową powyżej 50 mm, czyli np. 70 mm. Zmiennoogniskowe obiektywy pozwalają na regulację zoomem. Stałki dają większą ostrość niż zmiennoogniskowe obiektywy. Obiektyw z niską ogniskową – poniżej 35 mm – zniekształcą sylwetkę, zaś szerokokątne nadają się do krajobrazów albo wnętrz.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3