Flaris Lar 1 - najmniejszy odrzutowiec rodem z Dolnego Śląska

opr. BMK
Dodaj komentarz:
Udostępnij:

Ten odrzutowy samolot produkowany jest przez jeleniogórską firmę Metal Master. Jego konstruktorami są mgr inż. Rafał Ładziński i mgr inż. Andrzej Frydrychewicz. Flaris miał swoją premierę na Międzynarodowych Targach Lotniczych w Paryżu w czerwcu 2015 r. Był tam pierwszą od lat konstrukcją ze 100-procentowo polskim rodowodem.

FLARIS jest najmniejszym na świecie dyspozycyjnym odrzutowcem startującym z trawy. To jednosilnikowy samolot odrzutowy o kompozytowej konstrukcji. Łączy łatwość pilotażu właściwą samolotom ultralekkim z osiągami odrzutowca: prędkością i zasięgiem.

Nowatorskie w skali światowej rozwiązania zastosowane w konstrukcji samolotu chronione są 8 patentami uzyskanymi przez firmę Metal-Master, która jest producentem tego samolotu. Odrzutowiec ma 5 miejsc (pilot + 4 pasażerów).
Jego wymiary to: 8,32 m długości, 2,43 m wysokości i 8,68 m rozpiętości całkowitej, Samolot waży zaledwie 700 kg, z pełnym obciążeniem 1500 kg. Konstrukcję napędza silnik Williams FJ33-5A (otrzymał certyfikat amerykańskiej agencji FAA).
Flaris lata z prędkością 700 km/h. Zasięg maks. do 3200 km, a z pełnym obciążeniem 2200 km.

FLARIS LAR 1 reprezentował sektor lotniczy na międzynarodowych, luksusowych targach innowacyjności i technologii w Abu Dabi – Big Boys Toys odbywających się pod koniec listopada br. We wrześniu prezentowany był w Kielcach na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego – na stoisku Dolnośląskiego Klastra Lotniczego. Samolotem zainteresowany jest znany muzyk, frontman heavymetalowej grupy Iron Maiden Bruce Dickinson, który zapowiedział, że chce kupić kilka sztuk.
Prace nad Flarisem trwają od 2009 roku.

Rządowa tarcza antyinflacyjna

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

L
Laser
Już środek wiosny 2018, a ptaszek dalej na ziemi, lotu nie zaznając.
R
Rabek
Prawie wiosna 2017 roku a ptaszek nie może z gniazda wylecieć, ale trzymam kciuki może nie spadnie.
O
OlO
Metal Master nie jest z Jeleniej Góry, tylko z Podgórzyna. To tak jakby napisać, że samochody Jelcz produkowano we Wrocławiu, a stocznia jest w Sopocie.
W
W-w
"przedruk" starego artykułu ("jaki mamy dziś rok?!") ... miło by było gdyby autor pokwapił się o zdobycie jakichś nowych informacji, np o tym ile sztuk udało się już sprzedać...
c
ciekawski
Na stronie producenta są jakieś fimiki, ale nie lata na nich
Z
Zainteresowany
Gdzie był testowany,ile godzin przelatał?
E
Edek
Pokażcie jak samodzielnie lata :)) bo coś mi się wydaje że to kolejna makieta na targi !!!
d
dobrej zmiany browar plus
zderzakach niejakiego Łągiewki, tyle że po pomyśle i dotacjach już dzisiaj śladu nie ma.
Ten samolocik, owszem ładny, ale widze że dopóki co hangarowany jest w drewnianym baraku na górze szybowcowej...i na razie chyba nie poleci
P
Pit
Heinkel He-162
p
polskiej firmy
super trzymam kciuki
Dodaj ogłoszenie