Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Euro 2012 bez ważnych dróg

Jerzy Wójcik
Dolina Bystrzycy jest terenem chronionym. Droga nie może tam powstać
Dolina Bystrzycy jest terenem chronionym. Droga nie może tam powstać Tomasz Hołod
Obwodnica Leśnicy na pewno nie powstanie przed Euro 2012. Na włosku zawisło też planowane połączenie lotniska ze stadionem.

To fatalna informacja dla mieszkańców Leśnicy i sąsiednich osiedli. Nie ucieszą się z niej również ci, którzy często korzystają z lotniska, i kibice, którzy będą chcieli przylecieć na Euro 2012. Do tego czasu mogą nie powstać dwie ważne dla wszystkich drogi. Chodzi o tzw. obwodnicę Leśnicy, która miała wyprowadzić ruch ciężkich aut z tego osiedla, oraz aleję Stabłowicką, dzięki której mielibyśmy dogodne połączenie nowego terminalu lotniska ze stadionem na Maślicach.

Los pierwszego połączenia jest już przesądzony. Choć jego projektowanie trwało od czerwca poprzedniego roku, właśnie okazało się, że planowany pierwotnie przebieg drogi jest niemożliwy. Powód? Tereny, które dotychczas miała przeciąć droga, są objęte ścisłą ochroną jako teren należący do programu Natura 2000. A to oznacza, że mamy podobną sytuację, jak przy głośnym sporze z 2007 roku w Dolinie Rospudy. Tam chodziło m.in. o ochronę cennych torfowisk i ptaków, u nas Natura 2000 chroni Dolinę Bystrzycy, w której występują lasy łęgowe rosnące wzdłuż meandrującej rzeki Bystrzycy. Właśnie z tego powodu fachowcy z firmy Biprogeo Projekt, mimo że już raz ustalili przebieg drogi, musieli znów siąść do map i stworzyć nowy wariant trasy omijającej Leśnicę.

- Zapoznaliśmy się z nim i jesteśmy załamani - twierdzi Stanisław Kibało, przewodniczący rady osiedla Leśnica. - Nowy projekt zakłada poprowadzenie kilkusetmetrowej estakady bardzo blisko domów na osiedlu Ratyń. Dlatego właśnie wysłaliśmy w tej sprawie protest do inwestora - wyjaśnia.

Inwestor, czyli spółka Wrocławskie Inwestycje, powinien otrzymać korespondencję w tym tygodniu. Jeśli się okaże, że jeden wariant drogi jest zablokowany przez przepisy chroniące przyrodę, a drugi przez mieszkańców, urzędnicy będą w kropce. - Rzeczywiście, to może przedłużyć wszystkie procedury i w tej sytuacji będzie już pewne, że obwodnica Leśnicy nie powstanie do Euro 2012 - przyznaje Marek Szempliński, rzecznik prasowy spółki.

Ale problemów jest więcej, bo obwodnica Leśnicy była projektowana razem z połączeniem lotniska ze stadionem. A to oznacza także kłopoty dla tej drugiej trasy. Z jednej strony, jeśli chcemy z nią zdążyć na Euro, budować trzeba będzie tak, by na koniec zostawić skrzyżowanie drogi z obwodnicą Leśnicy.
Z drugiej to nie koniec problemów, bo inwestor nie może się porozumieć z koleją, co do fragmentu przebiegu alei Stabłowickiej.
W przypadku obwodnicy Leśnicy zdecydowało położenie projektowanej drogi na terenach cennych przyrodniczo i chronionych przez Unię Europejską jako obszary Natury 2000. Czyżby urzędnicy nie wiedzieli wcześniej, którędy prowadzą drogę?

- Gdy wybrana przez nas firma zaczynała projektowanie przebiegu trasy, teren nie był wpisany na listę Natura 2000 - wyjaśnia Marek Szempliński, rzecznik Wrocławskich Inwestycji. - Kil-ka miesięcy po rozpoczęciu prac i przygotowaniu projektu dowiedzieliśmy się, że Ministerstwo Środowiska zamierza uznać Dolinę Bystrzycy za teren chroniony.

Urzędnicy miejscy, dobrze wiedząc, co to oznacza dla przebiegu drogi, próbowali interweniować w ministerstwie, ale bezskutecznie. By ominąć najcenniejszy przyrodniczo fragment, zaczęto przygotowywać nowy projekt.
- Problem w tym, że zamiast przez niezamieszkane pola i łąki nowa droga biegnie estakadą nad mostem Ratyńskim i domami - wyjaśnia Stanisław Kibało, szef rady osiedla Leśnica. - Ludziom odpowiadał stary przebieg trasy. Nie chcą nowego wariantu. Gdy ze mną roz-mawiali, mieli łzy w oczach - dodaje.

Właśnie dlatego osiedlowi radni zaprotestowali przeciw nowej drodze. Urzędnicy nie mają innego wyjścia - muszą się pochylić nad protestem i zacząć rozmawiać z mieszkańcami. Ale problem jest bardziej złożony, bo są jeszcze mieszkańcy samej Leśnicy.
- Nie interesuje mnie, w jakim wariancie. Chcę, żeby obwodnica Leśnicy powstała jak najszybciej - twierdzi Marek Balcer, który mieszka na tym osiedlu. - Niech wreszcie ciężkie tiry przestaną jeździć dwa metry od moich okien.

Na razie urzędnicy zakładają, że projektowanie takiego przebiegu trasy przeciągnie się do połowy 2012 roku. Ale wraz z obwodnicą Leśnicy miała po-wstać droga z lotniska na stadion. Choć nie ma problemu z jej przebiegiem, pojawiły się wątpliwości, czy wszystkie prace uda się zakończyć do 2012 roku. Kluczowe miejsce to skrzyżowanie alei Stabłowickiej z obwodnicą Leśnicy. Teraz, gdy wiadomo, że obwodnica Leśnicy powstanie później, trzeba inaczej zaplanować prace na połączeniu lotniska ze stadionem. Chodzi o to, by miejsce skrzyżowania dwóch dróg budować na końcu.
Czy w tej sytuacji uda się zdążyć z tym odcinkiem drogi przed Euro?
- Sprawa nie jest przesądzona - przyznaje Marek Szempliński z Wrocławskich Inwestycji. - Ale wciąż jest szansa na dotrzymanie tego terminu - zapewnia.

Gdyby droga nie powstała przed Euro, cały ruch z lotniska do stadionu kierowałby się ul. Graniczną do węzła z autostradową obwodnicą Wrocławia i dalej tą trasą w kierunku stadionu. Tymczasem to właśnie aleja Stabłowicka miała odciążyć autostradową obwodnicę.
- Dużo naobiecywali, a wyszło jak zwykle - podsumowuje Rafał Romańczuk z Maślic.
Jest czas na dyskusje
Z Adamem Sobierajem, rzecznikiem Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, rozmawia Jerzy Wójcik.

Wszystko wskazuje na to, że dwie ważne dla Euro 2012 drogi we Wrocławiu nie powstaną na czas. Opóźniają je względy ekologiczne i protesty mieszkańców.

Jakoś mnie to nie dziwi. W Warszawie mamy takie doświadczenia z mieszkańcami i z ekologami z Zielonego Mazowsza, że zawsze bierzemy pod uwagę opóźnienie w inwestycjach.

Aż tak źle?

Nie powiedziałem, że wszystkie są opóźnione. Chodzi o to, że zawsze musimy pamiętać o ewentualnych protestach i nie nastawiamy się na hurraoptymistyczne daty. Dajemy sobie sporo czasu na dyskusje na etapie projektu, by później nic nas nie zaskoczyło.

Jak wygląda taka dyskusja?

Mamy specjalne biuro koordynowania remontów. Tam spotyka się komisja złożona z przedstawicieli różnych środowisk i stara się zawczasu wypracować taki kompromis, np. co do przebiegu drogi, żeby później nie trzeba było 3 razy zmieniać projektu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska