Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekspertka: Nadchodzący lockdown z pewnością dobije branżę odzieżową

dr Sonia Bucholtz, Konfederacja Lewiatan
Nie poprzedzone ogłoszeniem zamknięcie sklepów w okresie poświątecznym właściwie przekreśla szansę na sprzedaż kolekcji zimowej.
Nie poprzedzone ogłoszeniem zamknięcie sklepów w okresie poświątecznym właściwie przekreśla szansę na sprzedaż kolekcji zimowej. Tomasz Dno/ Polska Press
Sprzedaż detaliczna w listopadzie br. spadła o 5,3% r/r i m/m – podał GUS. Jest to drugi miesiąc spadków z rzędu - jednoznaczny sygnał skutków pogarszającej się sytuacji epidemicznej oraz nałożonych obostrzeń.

Wszystkie analizowane kategorie odnotowały spadki roczne i miesięczne. Największymi przegranymi w listopadzie są produkty, które nie zaspokajają podstawowych potrzeb, lub w przypadku których model biznesowy silnie promuje zakupy fizyczne.

Złożenie tych czynników uzasadnia niebagatelne spadki sprzedaży odzieży i obuwia (-21,9% r/r, -13,1% m/m). W tym kontekście warto przypomnieć, że nowa tarcza branżowa w pierwszej odsłonie wspierała wyłącznie sprzedawców tych pierwszych. Niezależnie od tego, nadchodzący lockdown z pewnością dobije tę branżę: nie poprzedzone ogłoszeniem zamknięcie sklepów w okresie poświątecznym właściwie przekreśla szansę na sprzedaż kolekcji zimowej, co może być szczególnie problematyczne, jeśli firmy zaopatrzyły się w towar.

W praktyce spadki dotknęły również żywność (-2,9% r/r, -5,8% m/m). Tu już wkrótce powinniśmy spodziewać się rozjazdu między opisem sprzedaży w cenach stałych i bieżących - przede wszystkim za sprawą opłaty cukrowej, obejmującej produkty słodzone i energetyzowane.

Spadki w kategorii kosmetyki i farmaceutyki (-4,8% r/r, -5,5% m/m) to najpewniej skutek zjawisk: trwalszych zmian w preferencjach (popyt na kosmetyki kolorowe pozostaje bliski zeru), zapasów dóbr pierwszej potrzeby oraz bardzo ograniczonej możliwości dokonywania zakupów impulsowych (reżim sanitarny).

Po wakacyjnym odbiciu i nie najgorszym październiku wygasa potrzeba mobilności, odzwierciedlona w zakupach pojazdów i części (-9,6% r/r, -0,7% m/m) oraz paliw (-14,7% r/r, -10% m/m w cenach stałych). Prawdopodobnie powoli wygasa również efekt dostosowywania związany z adaptacją przestrzeni do pełnienia nowych funkcji - chociaż tu niespodziewany dla sklepów meblarskich lockdown z pewnością zrobił swoje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ekspertka: Nadchodzący lockdown z pewnością dobije branżę odzieżową - Portal i.pl

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska