Ekspert z Politechniki: ITS ma być dla ludzi. Nie sprawdza się - wyłączyć

Maciej Kruszyna
- Działanie systemu ITS powinno być nakierowane na użytkownika, a nie na ogólnie formułowane, „hasłowe” cele - twierdzi dr hab. inż Maciej Kruszyna z Politechniki Wrocławskiej, ekspert z Katedry Dróg i Lotnisk zajmujący się komunikacją miejską. Naukowiec napisał do nas list, również z punktu widzenia mieszkańca codziennie przemieszczającego się po Wrocławiu. - Głosy krytyki powinny być starannie analizowane, a nie odrzucane na zasadzie „ludzie się nie znają”. Korekty algorytmów należy wprowadzać na bieżąco. Nie bałbym się nawet „wyłączyć ITS” tam gdzie efekty rozmijają się z potrzebami podróżujących - dodaje Maciej Kruszyna.

Oto cała treść listu eksperta z Politechniki Wrocławskiej:

ITS i inne systemy
System ITS ma za zadanie usprawnić poruszanie się po mieście. Kosztowny wydatek ma sens pod warunkiem uzyskania pożądanych efektów. Zadecyduje ocena użytkowników, ponieważ to oczekiwaniom mieszkańców oraz przejeżdżających przez Wrocław system ma odpowiadać.
Stąd, najważniejsze jest, nakierowanie sposobu działania ITS na użytkowników ze strategiami zakładającymi zróżnicowane działania stosownie do lokalnej specyfiki, a nie koncentrowanie się na poniesionych kosztach, użytym sprzęcie, czy też opisach naszpikowanych hasłami typu „poprawa efektywności, innowacyjność”.
Głosy krytyki powinny być starannie analizowane, a nie odrzucane na zasadzie „ludzie się nie znają”. Korekty algorytmów należy wprowadzać na bieżąco. Nie bałbym się nawet „wyłączyć ITS” tam gdzie efekty rozmijają się z potrzebami podróżujących.
System ITS nie może też działać w oderwaniu od polityki całego miasta i jego otoczenia. Szczególnie polityki planowania przestrzennego i mobilności. W sprawnie zarządzanym mieście koordynuje się powyższe elementy.
Podsumowując: działanie systemu ITS powinno być nakierowane na użytkownika, a nie na ogólnie formułowane, „hasłowe” cele. Wdrażanie systemu należy korygować i koordynować z polityką miejską. Powyższe uwagi można odnieść nie tylko do systemu ITS, ale i do innych aspektów zarządzania dynamicznym miastem...
dr hab. inż. Maciej Kruszyna, mieszkaniec podróżujący po Wrocławiu

Wideo

Komentarze 137

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
afs

chcieli wyklazać że tramwaje plus są szybsze a i tak wyszło jak zawsze. więc zlikwidowali nazewnictwo plus i są zwykłymi tramwajami. to dopiero porażka.

W
Wroclawianin

To jedna wielka bzdura. Nie wiem co oni nazywaja ITS ale to co tu dziala nie ma nic wspolnego z automatycznym sterowaniem ruchem na ulicach wroclawia

b
baca63

Stoję na ul. Hutniczej, czekam aby skręcić w lewo w ul. Lotniczą. Zbliża się tramwaj, samochody na Lotniczej zatrzymują się. Tramwaj przejeżdża, następnie samochody na Lotniczej ruszają, Hutnicza stoi dalej. Nie rozumiem po co samochody jadące Lotniczą w tym samym kierunku co tramwaj są zatrzymywane, skoro jadą w tym samym kierunku.

A
Acan

Kaska poszła i ktoś za to zlecenie na 100 mln przytulił część sianka dla siebie...

w
wroclawianin 100%

jak jedzie tramwaj to NIC INNEGO nie jedzie, tyle lat i ciagle ten sam problem?

p
pivvo

rejon pl. Grunwaldzkiego, wyjechać z Wybrzeża Wyspiańskiego na most Grunwaldzki lub ul. Polaka, makabra, trzy cztery cykle świateł dla wszystkich użytkowników w osi most plac Grunwaldzki, a dla tych co chcą wyjechać z Wybrzeża tylko czerwone.

j
ja

Od dawna wiadomo, że ten cały ITS to o kant d***y rozbić. Ale magistraccy prędzej dadzą sobie jaja urwać niż przyznają się do błędu. Nie pierwszy to zresztą knot jaki zafundowali nam Najjaśniej Panujący i jego świta. A jak bedą nam dalej w tym składzie panowali to pewne jak w banku, że jeszcze parę takich bubli nam zafundują. Bo ze swoją megalomanią i zadufaniem biją rekordy głupoty i bezmyślności. A to co wrocławianie na ich temat i ich działaności myslą mają głeboko w d...

G
Gość

Ten system za 110 milionów i 55 mln w roku przyszłym po prostu nie działa

L
Lidzia

-wyłączyć go.

b
byrcyn

by wykazać, że szybki tramwaj jest ciut szybszy, niż normalny tramwaj, czy autobus i tym usprawiedliwić jeden mega wydatek, no cóż - drugim mega wydatkiem ! O inteligencji, a więc wydłużeniu lub skróceniu świateł w zależności od natężenia ruchu nie ma on nic wspólnego - co większość kierowców już dawno zauważyła !

k
kazia

DLACZEGO NIGDZIE NIE NAPISALISCIE, ZE KRUSZYNA JEST Z TUMW? WIADOMO, ZE NIE LUBI SIĘ Z MAGISTRATEM. WIADOMO TEZ, ŻE JEGO EKSPERTYZY I KOMENTARZE NIE SA PRZYPADKOWE AKURAT TERAZ. GDZIE BYL PAN WCZESNIEJ, PANIE KRUSZYNA??

j
jachu

i "prawdziwa komunikacja"?

j
jachu

proszę się ustosunkowac do propozycji o bezpłatnej komunikacji.

d
doktor malaria

Panie Komar co ta "doktorzyna" głupoty wypisuje. Przecież to "Pańska konciepcia"?

G
Gość

Ludzie, macie szansę zmienić dymanizm na normalność.
Spójrzcie na miasta, w których PiS ma prezydenta, np. na Elblag.
W którym wybudowano dziesiątki "jedynie słusznych pomników"? W którym rządzi się wg wskazówek J. Kaczyńskiego i Macierewicza?
To nie jest szczebel Państwa. To samorząd...

Dodaj ogłoszenie