Egzamin gimnazjalny 2017. Historia i WOS [PYTANIA, ARKUSZE CKE, ODPOWIEDZI]

s
Egzamin gimnazjalny 2017. Dziś część humanistyczna - jako pierwszy uczniowie pisali test z historii i wiedzy o społeczeństwie. Pytania z historii i wiedzy o społeczeństwie - na naszej stronie znajdziesz pytania i odpowiedzi egzaminu gimnazjalnego. HISTORIA i WOS EGZAMIN GIMNAZJALNY 2017 - PYTANIA, ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE.

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2017 HISTORIA i WOS: PYTANIA, ARKUSZE CKE

Gimnazjaliści przyznają, że tegoroczna część humanistyczna była łatwiejsza niż ta, którą pisali ich koledzy w 2016 roku. Gimnazjaliści w tym roku musieli zmierzyć się z ustrojem starożytnej Sparty i Rzymu, religiami Egiptu, podziałem państwa Franków w IX w., historią Krzyżaków na ziemiach polskich czy granicami Polski i wojnami w XVII w. Pojawiły się też elementy historii Stanów Zjednoczonych czy pytania o rozwój kolei pod zaborami. Tak naprawdę tylko cztery pytania odnosiły się do wiedzy o społeczeństwie i były to pytania z zakresu gospodarki i ustawy o samorządzie.

Jak wytłumaczyła nam Izabela Koziej, dyrektor Gimnazjum nr 10 przy ul. Skargi, zakres programu w gimnazjum obejmuje czasy do wybuchu pierwszej wojny światowej, także wydarzenia z końca XIX wieku, były dla gimnazjalistów "granicą czasową", która obowiązywała na egzaminie.

HISTORIA i WOS NA EGZAMINIE GIMNAZJALNYM 2017 - PYTANIA

Część humanistyczna tegorocznego egzaminu, jak przyznają sami gimnazjaliści, trudna nie była. Na 23-stronicowym arkuszu większość pytań dotyczyła krótkich tekstów. Gimnazjaliści przyznają, że trzeba było czytać ze zrozumieniem i mieć ogólną wiedzę na tematy historyczne. Egzamin nie wymagał od uczniów znajomości dokładnych dat.

Oto niektóre z pytań (cały arkusz CKE znajduje się w galerii zdjęć)

1. Świat egipskich bogów był bogaty, a bóstwa egipskie miały mniej lub bardziej określoną naturę, a także główne miejsce kultu, własne symbole i liczby magiczne. Podział Egiptu na Północ i Południe funkcjonował w tradycji i świadomości Egipcjan jako przede wszystkim rozbicie państwa na kraje Horusa i Seta. Po zjednoczeniu, gdy przewagę zdobył kult Horusa jako boga zespalającego cały kraj, faraonów z I dynastii uznawano za jego żywe wcielenie.

Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.

  • Religia opisana w tekście miała charakter politeistyczny.
  • Na podstawie tekstu można stwierdzić, że po zjednoczeniu Egiptu faraon był utożsamiany z bogiem Horusem.

2. Po usunięciu etruskich królów Rzym stał się republiką, a jego obywatele trzymali się odtąd swej „republikańskości” nawet wtedy, gdy faktyczny ustrój państwa przypominał raczej monarchię. Prawdę mówiąc, rzeczpospolita utrzymała się w Rzymie ok. 450 lat – do pierwszego stulecia p.n.e. Jej oblicze ulegało przez ten czas licznym przemianom. Po śmierci Juliusza Cezara całą rzeczywistą władzę w Rzymie, mimo utrzymania instytucji republikańskich, skupił w swych rękach Oktawian August, pierwszy cesarz rzymski.

Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Szereg, w którym przedstawiono formy rządów w kolejności ich występowania w starożytnym
Rzymie, to:

  • A. republika, królestwo, cesarstwo.
  • B. cesarstwo, republika, królestwo.
  • C. królestwo, cesarstwo, republika.
  • D. królestwo, republika, cesarstwo.

3. Uzupełnij poniższy tekst. Przyporządkuj do każdego zdania właściwe uzupełnienie spośród oznaczonych literami A–C.
W II połowie XVII wieku Rzeczpospolita Obojga Narodów utraciła na rzecz Turcji 11.1.___.

Po zakończeniu w 1699 roku wojen, które Rzeczpospolita prowadziła ze swoimi sąsiadami, w jej granicach pozostał 11.2.___. Spośród traktatów podpisanych w miejscach oznaczonych na mapie Rzeczpospolita najwcześniej podpisała traktat pokojowy 11.3.___.

11.1.

  • A. Wołyń
  • B. Podole
  • C. Zaporoże

11.2.

  • A. Kijów
  • B. Smoleńsk
  • C. Kamieniec Podolski

11.3.

  • A. ze Szwecją
  • B. z Turcją
  • C. z Rosją

4. Wiadomy jest światu stan teraźniejszy nieszczęśliwej Polski. Niegodziwość dwóch sąsiednich mocarstw i zbrodnia zdrajców ojczyzny pogrążyły ją w przepaść. Uwzięta na zniesienie imienia polskiego, Katarzyna II, w zmowie z wiarołomnym Fryderykiem Wilhelmem, dokonała zamiaru nieprawości swojej. Uwolnienie Polski od obcego żołnierza, przywrócenie i zabezpieczenie całości jej granic, gruntowanie wolności narodowej i niepodległości Rzeczypospolitej, ten jest cel święty powstania naszego. Zniesienie imienia polskiego – tu: likwidacja państwa polskiego.

Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Tekst jest fragmentem

  • A. uchwały Sejmu Wielkiego.
  • B. uchwały sejmu rozbiorowego.
  • C. aktu zawiązania konfederacji targowickiej.
  • D. aktu ogłoszenia powstania kościuszkowskiego

5. Aprobuję oświadczenie domagające się w Konstytucji poprawki, która zakazałaby niewolnictwa w całym państwie. Poprawka do Konstytucji stała się stosownym i koniecznym zwieńczeniem ostatecznego zwycięstwa sprawy Unii. Ważność jej uznają dziś i podpisują się pod nią wszyscy, z Północy i z Południa, którzy stanęli bez zastrzeżeń po stronie Unii. W imię Wolności i zarazem Jedności dołóżmy teraz starania, aby poprawce nadać formę prawną i skuteczność praktyczną.

Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Powyższy tekst jest fragmentem przemówienia

  • A. Thomasa Jeffersona z 1776 roku.
  • B. Abrahama Lincolna z 1864 roku. POPRAWNA ODPOWIEDŹ
  • C. George’a Washingtona z 1787 roku.
  • D. Thomasa Woodrow Wilsona z 1918 roku.

6. Decyzje podejmowane są jedynie przez głosowania, w których mogą wziąć udział wszyscy obywatele mający prawa wyborcze.

  • B. Decyzje są podejmowane w gronie nielicznych, wpływowych osób i następnie przekazywane są społeczeństwu. Instytucje przedstawicielskie nie odgrywają żadnej roli.
  • C. Decyzje podejmują przedstawiciele społeczeństwa wybrani w wyborach. Władza państwowa sprawowana jest przez organy przedstawicielskie.
  • D. Decyzje podejmuje przywódca partii rządzącej, a władza jest sprawowana poza wszelką kontrolą prawną.

Wskazanym poniżej formom demokracji przyporządkuj właściwy opis. Wybierz go spośród oznaczonych literami A–D. W każdym wierszu tabeli zaznacz jedną właściwą literę.

  • 21.1. demokracja bezpośrednia
  • 21.2. demokracja pośrednia

7. Ustawa o samorządzie województwa (fragment)

  • Art. 16.1. Sejmik województwa jest organem stanowiącym i kontrolnym województwa.
  • Art. 31.1. Zarząd województwa jest organem wykonawczym województwa.
  • 2. W skład zarządu województwa wchodzi marszałek województwa jako jego przewodniczący.
  • Art. 78.1. Nadzór nad działalnością samorządu województwa sprawuje Prezes Rady Ministrów i wojewoda.

Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Władzę uchwałodawczą na terenie województwa sprawuje

  • A. wojewoda.
  • B. sejmik województwa.
  • C. zarząd województwa.
  • D. marszałek województwa

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2017: HISTORIA I WOS - ODPOWIEDZI I ARKUSZE CKE

Arkusze CKE oraz odpowiedzi z egzaminy gimnazjalnego - test z historii i WOS pojawią się później na naszej stronie.

Wideo

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kaśka
Z Polskiego miałam 1-2 błędy... z historii aż połowa źle. Nie mam pojęcia jak ja to zrobiłam, wydawało się banalne a jednak ;---P
g
gata
Moim zdaniem historia była trudna. Nie wstydzę się przyznać, że miałam trudności z niektórymi zadaniami- jestem ścisłowcem, nie lubię humana. Poza tym temat rozprawki z polskiego tylko wydawał się banalny, w porównaniu do poprzednich lat był dosyć trudny. W mojej opinii część zamknięta z polskiego była prosta. A śmiać się będę z tych wszystkich bananów i fajfusów, którzy twierdzą, że egzaminy były proste jak drut i chwalą się tym w internecie a później będą mieli po 40%. Zbytnia pewność siebie gubi :)
.
ponieważ są grupy na egzaminach
.
dlaczego mam wrażenie, że treść poleceń jest trochę w innej kolejności?
A
A tak na serio to jesteś
Nauczyciel nie sprawdzał twojej pracy gdy oddawałeś? Tzn czy naklejki wklejone we właściwe miejsca i czy właściwie się zakodowałeś? Gdyby sprawdzał to by ci zwrócił uwagę, że nie przeniosłeś rozwiązań, bo były obok kodu ucznia
K
Koleżanka
Ale powinni Ci to sprawdzić i dać 5 min na przeniesienie samych odpowiedzi przy obecności osoby z komisji :)
G
Gość
Na tej stronie są przecieki sprawdzcie sami
G
Gość
Na tej stronie są przecieki sprawdzcie sami
x
xyz
Bawią mnie komentarze mówiące, że ten egzamin był "najtrudniejszym od lat". Starczyło tylko mieć umiejętność czytania ze zrozumieniem i znać treści lektur. Przyznam, że uczyłem się niewiele na to wszystko i tylko 1 albo 2 zadania sprawiły mi lekką trudność. Dodam również, że nawet tzw. ameby umysłowe, patusy itp. mówiły, że "wszystko było proste jak ch*j" więc nie wiem w czym był jakiś konkretny problem bo np. rozprawka była bardzo prosta.
a
a
Wystarczyło logicznie pomyśleć oraz zrozumieć tekst źródłowy. Potrzebna była czasami podstawowa wiedza. Najbardziej jestem ciekaw polskiego bo nie wiadomo czy udało się wstrzelić w klucz
W
Wkurwiony
Na kurwę ludziom wiedzieć gdzie leżały ziemie Franków?
Śmiech na sali, poseł posłowi konia wali...
W
Wkurzony uczeń
Kto wymyśla takie pytania? Np z pl rozprawka nawet nie zrozumiałam. O co im chodzi? Nudzi im się że takie pytania wymyślają? Trudno dzisiaj było ze wszystkiego ciekawe co na jutro wymyślą. W poprzednich latach mieli zdecydowanie łatwiej.
l
lordb
Czy byla linia kolejowa ? Kto takie bzdety wymyśla.
M
Mateusz Sulimowicz
Napisalem na jakies 2-3 punkty bo zapomnialem przeniesc wszystkich odpowiedzi xD
Dodaj ogłoszenie