Egzamin gimnazjalny 2015. Dziady, Sumerowie i prawa człowieka (ARKUSZE CKE, PYTANIA, ODPOWIEDZI)

Ewa Wilczyńska, Marcin Hołubowicz
Egzamin Gimnazjalny 2015 we wrocławskim Gimnazjum nr 5 przy ul. Pawłowa. Testy gimnazjalne - dzisiaj część humanistyczna. Arkusze CKE, zadania, odpowiedzi.
Egzamin Gimnazjalny 2015 we wrocławskim Gimnazjum nr 5 przy ul. Pawłowa. Testy gimnazjalne - dzisiaj część humanistyczna. Arkusze CKE, zadania, odpowiedzi. fot. Paweł Relikowski
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Egzamin gimnazjalny 2015. Część humanistyczna. Już dzisiaj, we wtorek 21 kwietnia 2015 uczniowie mierzą się z pierwszymi testami gimnazjalnymi. Na pierwszy ogień poszła część humanistyczna. O godz. 9 rozpoczął się test Historia i Wiedza o Społeczeństwie (WOS), który trwał 60 minut. Następnie o godz. 11 gimnazjaliści przystąpili do testu z języka polskiego, który trwał 90 minut. Na pierwszym teście uczniowie poznawali relacje panujące pomiędzy wasalami a seniorami. Musieli wskazać również, czy piramida Cheopsa jest starsza od greckiego Akropolu. Na podstawie tekstu źródłowego musieli ustalić także, gdzie mieszkali starożytni Sumerowie. Jeżeli chodzi o język polski, to wśród tekstów źródłowych pojawiły się "Dziady" Adama Mickiewicza oraz opowieść o podróżach i sławie. W tym roku na egzaminie gimnazjalnym pojawiło się kilka nowości. Wszystkie arkusze CKE, przykładowe zadania i odpowiedzi publikujemy na bieżąco na naszej stronie internetowej GazetaWroclawska.pl.

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2015. JĘZYK POLSKI. JAKIE BYŁY PYTANIA?

Egzamin gimnazjalny 2015 z języka polskiego już się zakończył. Niektórzy uczniowie wychodzili wcześniej. Jak wynik z ich relacji, musieli napisać opowiadanie. Trzeba było sobie wyobrazić, że wyruszyło się w podróż, w której trakcie poznało się sławną osobę. Wśród zadań trzeba było odpowiedzieć na pytania dotyczące dzieła "Dziady. Część II" Adama Mickiewicza. Gimnazjaliści musieli także opisać celebrytę, który nie jest sławny. - To było według mnie najtrudniejsze zadanie. Trudno mi było zrozumieć jak ktoś może być celebrytą i jednocześnie nie być sławnym - mówi Kamil, uczeń Gimnazjum nr 5 we Wrocławiu - Szczerze mówiąc to nie pamiętam nawet jakie były pytania, ponieważ byłem tak zestresowany, że chciałem jak najszybciej skończyć pisać egzamin gimnazjalny - dodaje uczeń.

ZOBACZ KONIECZNIE: EGZAMIN GIMNAZJALNY 2015. WYCIEKŁY ARKUSZE CKE. WIEMY, JAKIE BĘDĄ ZADANIA! (PRZECIEKI, ODPOWIEDZI)

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2015. HISTORIA I WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE. CO BYŁO?

Egzamin gimnazjalny 2015. Zakończył się już test sprawdzający wiedzę uczniów z przedmiotów takich jak historia i WOS. Wszystkie zadania na tym teście były zamknięte. Jakie pytania zapamiętali uczniowie? W jednym z nich trzeba było odpowiedzieć, która religia powstała najwcześniej: judaizm chrześcijaństwo czy islam.

Gimnazjaliści zapoznali się również z tekstem źródłowym o wasalach i seniorach. Następnie musieli odpowiedzieć na kilka pytań do niego m.in. czy daną wypowiedź napisał wasal czy senior, a także w którym okresie historycznym zasady opisane w tekście były powszechne w Europie.

- Najprostsze było zadanie o igrzyskach olimpijskich – mówi Karolina, uczennica Gimnazjum nr 5 we Wrocławiu. Jak wyjaśnia, uczniowie mieli do wyboru cztery obrazki, na którym przedstawiony był m.in. rzut dyskiem i rzut oszczepem i musieli wskazać, która z wymienionych ilustracji nie przedstawia dyscypliny olimpijskiej.

Były również obrazki z piramidą Cheopsa, Koloseum czy Akropolem. Zadaniem uczniów było wskazanie, która budowla jest najstarsza. Dużo zadań dotyczyło także pracy z mapą. Na jednej z map były zaznaczone granice państw Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Była także mapa, na której zaznaczono trzy trasy transportu przypraw korzennych. Gimnazjaliści na podstawie tekstu musieli napisać, która droga była wykorzystywana przez kupców. Na kolejnej mapie należało wskazać państwo Sumerów kierując się wskazówkami zawartymi w tekście źródłowym.

- Tak naprawdę zadania z WOS-u były trudniejsze - mówi Paulina, uczennica Gimnazjum nr 5 we Wrocławiu. Jej koleżanki od razu przytakują. Gimnazjaliści musieli przyporządkować opisy do pojęć monarchii parlamentarnej w Wielkiej Brytanii lub monarchii absolutnej we Francji.

Na egzaminie gimnazjalnym z historii i WOS-u był także wykres dotyczący sondażu przeprowadzonego w latach 2010 – 2013 na temat tego, czy powinno być w Polsce wprowadzone euro. Uczniowie musieli prześledzić to, jak zmieniało się przez lata poparcie w społeczeństwie dla tego pomysłu. Gimnazjaliści mieli do przeczytania także dwie historie. Jedna dotyczyła Michała, który bez pozwolenia otworzył list zaadresowany do jego koleżanki. W drugiej opowieści pojawił się burmistrz, który przerwał radnemu jego wypowiedź. Należało wskazać czy i jakie prawa zostały w tym wypadku złamane.

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2015 - ARKUSZE CKE, PYTANIA, ODPOWIEDZI - ZOBACZ NA NASTĘPNEJ STRONIE:

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2015. LOSOWANIE MIEJSC I CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA

Egzamin gimnazjalny 2015. Już dzisiaj uczniowie rozpoczęli zmagania z pierwszą częścią egzaminu gimnazjalnego. We wrocławskim Gimnazjum nr 5 przy ul. Pawłowa do testu podeszło 64 osób. Uczniowie zaczęli się schodzić pod szkołą już koło godziny 8. Wielu z nich stresowało się przed egzaminem:

- Nie wiem czego się spodziewać - mówi Dominik - Mam nadzieję, że na teście z języka polskiego będzie rozprawka, tym bardziej że to właśnie do jej napisania się przygotowywałem. Oby na egzaminie pojawiły się pytania, dotyczące "Kamienie na szaniec", ponieważ dobrze znam tę książkę - dodaje.

Uczniowie o godz. 8.30 zostali wpuszczeni na salę gimnastyczną. Zgodnie z nowymi zasadami wprowadzonymi w tym roku musieli wylosować swoje miejsce. - Jedna ze zmian, które weszły w bieżącym roku odnośnie egzaminu gimnazjalnego, to właśnie losowanie miejsc. Kolejną jest to, że po tym jak uczniowie oddają arkusze z historii i WOS-u, odcinane są karty z odpowiedziami zamkniętymi, bo tylko one są przesyłane dalej do komisji - mówi przewodnicząca komisji Alina Charewicz.

Jak wyjaśnia Alina Charewicz, to dlatego uczniowie mają dodatkowe pięć minut po zakończeniu egzaminu na sprawdzenie tego, czy na pewno przenieśli wszystkie odpowiedzi z testu na kartę. Wcześniej zdarzało się, że uczniowie pozostawiali niezaznaczone odpowiedzi i przez to tracili cenne punkty.

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2015. TESTY GIMNAZJALNE ONLINE. ARKUSZE CKE, ODPOWIEDZI, ROZWIĄZANIA, ZADANIA

Egzamin gimnazjalny 2015. Przykładowe zadania i rozwiązania pojawią się już dzisiaj na naszej stronie GazetaWroclawska.pl. Wszystkie arkusze CKE i klucze odpowiedzi opublikujemy, jak tylko będą dostępne.

CZYTAJ TAKŻE:
- EGZAMIN GIMNAZJALNY 2015. JĘZYK ANGIELSKI I NIEMIECKI - TESTY ONLINE (ARKUSZE CKE, KLUCZ ODPOWIEDZI)
- EGZAMIN GIMNAZJALNY 2015. MATEMATYKA I PRZYRODA (ARKUSZE CKE, ODPOWIEDZI)
- EGZAMIN GIMNAZJALNY 2015. TESTY GIMNAZJALNE ONLINE (ARKUSZE CKE, ZADANIA, KLUCZ ODPOWIEDZI)

A WAM JAK POSZEDŁ DZISIEJSZY EGZAMIN GIMNAZJALNY? KTÓRE ZADANIA SPRAWIŁY WAM NAJWIĘKSZĄ TRUDNOŚĆ? PISZCIE W KOMENTARZACH!

Wideo

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
po ponad 200 latach
nadal wałkować temat wymyślony po pijaku przez starego żydowskiego cwaniaczka i erotomana ?

Śmiechu warte ! Jaki z niego był patriota, jeśli w chwili faktycznego zagrożenia dał nogę za granicę ?
K
Komorowski
zapewne gdyby był poprawny do bulu nie byłby dyrektorem...
c
cfb
"We środę" ten pan dyrektor Gimnazjum nr 5 powinien zasiąść w ławie szkolnej i się podciągnąć "z polaka"
k
konserwatysta
Poziom zadań osiągnął ten z dowcipu o kolorowaniu drwala. O ile dowcip jest śmieszny, to rzeczywistość już nie. Po co komu egzamin, skoro może go dobrze zdać każdy matoł i nieuk bez przygotowania? Po co uczyli się ci, którym chciało się czegoś nauczyć, skoro egzamin niczego nie weryfikuje? Po co praca nauczycieli, jeśli poziom egzaminu zaprzecza celowości ich wysiłków? Po co ta fikcja? By dobrze wyglądały statystyki? Fabrykowanie matołów może mieć swój cel: matołami łatwiej się rządzi. Czy oto chodzi Pani Ministro?
f
fisherman
wystarczy spojrzeć dookoła same dziady , nie trzeba książek czytać
v
viola
Ta edyta to moja sąsiadka. Pożyczyłam jej kiedyś frytownicę i mi ją spaliła.
m
mama edyty wiszniewskiej
Przepraszam za córkę! Nie ma żadnych arkuszy. Już ją oderwałam od komputera. Czasem po prostu jej się nudzi i wypisuje bzdury. Podaje maila, bo chce poznać narzeczonego.
e
egzamin
kto chce wiedzieć co będzie na jutrzejszych egzaminach??
pisać: [email protected]
K
Krzysztof Stark
Niestety mam szlaban na komputer. Nie mogę zatem więcej oferować arkuszy, których nie ma. Żegnajcie!
K
Karol
Czyli mogło tak być, bo też tak napisałem?
j
ja
nie tyle co 'ja' stałam się sławna, ale stalo się cos dzięki czemu ktoś stał się sławny- mogłam być to ja ale także inna osoba ;)
K
Krzysztof Stark
Jakby ktoś szukał arkuszy i odpowiedzi do egzaminów, to wrzucam stronę na której już można pobrać arkusze, korzystajcie póki są jeszcze dostępne, link w tytule
c
czarnoRuda
O boshee dajecie sie zlapac a przeciez nikt bie wie jakie testy beda ludzie kochani
K
Kala99
Dzięęki
j
ja
dzięki, moja córka właśnie tak napisała i miałam wątpliwości, powodzenia jutro
Dodaj ogłoszenie