MKTG SR - pasek na kartach artykułów

E-deklaracje - czyli jak wysłać PIT przez internet (PIT ONLINE, KROK PO KROKU, POBIERZ PROGRAM)

Redakcja
Nie wiesz, jak wysłać PIT przez internet? Skorzystaj z rządowej strony www.e-deklaracje.gov.pl. Podpowiadamy krok po kroku, jak złożyć e-deklarację. Zobacz, jak wysłać PIT przez internet.

1 stycznia rozpoczął się nowy okres rozliczeń z urzędem skarbowym. Ministerstwo Finansów zachęca do rozliczania się z Administracją Podatkową w formie elektronicznej i chwali się, że do końca grudnia 2013 roku system e-Deklaracje przyjął ponad 39 mln dokumentów w formie elektronicznej.

E-deklaracje - co zrobić, by wysłać PIT przez internet - WYMAGANIA
Do składania deklaracji za pomocą interaktywnych formularzy PDF wymagany jest:
- podpis elektroniczny
- komputer z zainstalowanym systemem operacyjnym Windows (2000, XP, Vista, Windows 7 lub Windows 8) i skonfigurowanym dostępem do Internetu.
- zainstalowane oprogramowanie Adobe Reader w aktualnej wersji (co najmniej wersja 9.0.0 lub wyższa, zalecana wersja polska) – odpowiednia wersja do pobrania na stronie producenta: www.adobe.com/pl/ lub get.adobe.com/reader/.
- pobrana ze strony internetowej systemu e-Deklaracje (www.finanse.mf.gov.pl/systemy-informatyczne/e-deklaracje/do-pobrania) i zainstalowana w systemie aktualna wtyczka (plugin) do programu Adobe Reader.
- pobrane ze strony internetowej systemu e-Deklaracje (www.finanse.mf.gov.pl/systemy-informatyczne/e-deklaracje/formularze) i zapisane na dysku lokalnym odpowiednie wzory formularzy interaktywnych PDF.

By wypełnić PIT przez internet należy najpierw zainstalować wtyczkę. Aby to zrobić należy pobrać plik na lokalny komputer (ze strony www.finanse.mf.gov.pl/systemy-informatyczne/e-deklaracje/do-pobrania) i następnie uruchomić instalator wtyczki.

Czytaj dalej: E-DEKLARACJE - JAK ZŁOŻYĆ PIT PRZEZ INTERNET - KROK PO KROKU
Jak złożyć PIT przez internet - krok po kroku
Korzystanie z formularza interaktywnego deklaracji (podania) zobrazowane zostało na przykładzie formularza zeznania rocznego PIT-37 składanego wspólnie z małżonkiem. Wypełnianie oraz wysyłanie pozostałych dokumentów odbywa się w sposób analogiczny. E-deklarację w każdym momencie wypełniania można zapisany do pliku na dysk lokalnego komputera w celu dalszej edycji (menu „Plik”, a następnie „Zapisz jako”).

PIT PRZEZ INTERNET - KROK 1
Wszystkie pozycje obowiązkowe (lub stające się takimi na skutek wypełniania formularza) oznaczane są czerwoną ramką. Dla ułatwienia wypełniania pól w całym formularzu po ustawieniu kursora myszki na odpowiednim polu wyświetlona zostanie podpowiedź oraz krótki opis pola i sposobu jego wypełnienia.

E-DEKLARACJA - KROK 2
Na górze każdej strony formularza dostępne są dwa przyciski:
- sprawdź poprawność – służący do sprawdzenia wypełnionego formularza przed wysyłką;
- wyczyść formularz – służący do usunięcia wprowadzonych do formularza danych.

PIT PRZEZ INTERNET - KROK 3
Wypełniając e-deklarację w pierwszej kolejności podaj swój identyfikator podatkowy (przy rozliczeniu wspólnym również identyfikator podatkowy małżonka), oraz wybierz sposób opodatkowania: rozliczenie indywidualne, wspólne z małżonkiem lub dla osób samotnie wychowujących dzieci.

E-DEKLARACJA - KROK 4
Wybierz (z rozwijanej listy) właściwy urząd skarbowy, do którego adresowany jest dokument oraz podaj swoje dane identyfikacyjne (w przypadku rozliczenia wspólnego również dane identyfikacyjne małżonka). Wprowadzone dane identyfikacyjne automatycznie zostaną przeniesione do pozostałych pól formularzy (oraz załączników), które tego wymagają.

PIT PRZEZ INTERNET - KROK 5
Przejdź do sekcji C. związanej z dochodami/stratami ze źródeł przychodów.

E-DEKLARACJA - KROK 6
W celu dodania załącznika należ wpisać wartość 1 w odpowiednim polu, w sekcji K. „Informacja o załącznikach”. Po uzupełnieniu pól, załączniki zostaną automatycznie dołączone (jako kolejne strony) do formularza interaktywnego. W przypadku konieczności dodania więcej niż jednego załącznika danego typu, należy wpisać odpowiednią wartość.

W przypadku deklaracji dotyczącej podatku VAT należy zaznaczyć pole „1. tak”, aby dodać załącznik lub „2. nie”, aby usunąć wcześniej dodany

PIT PRZEZ INTERNET - KROK 7
W formularzu sprawdzana jest struktura identyfikatora podatkowego podatnika (NIP albo numer PESEL). W przypadku wykrycia niezgodności, wyświetlony zostanie odpowiedni komunikat. Szczegółowe sprawdzenie zgodności podanych danych identyfikacyjnych z informacjami zawartymi w referencyjnych bazach danych Ministerstwa Finansów odbywa się dopiero po przesłaniu dokumentu do systemu e-Deklaracje.

E-DEKLARACJA - KROK 8
Wypełniane pozycje są na bieżąco sprawdzane przez formularz i w przypadku wykrycia niezgodności w obliczeniach lub formacie danych, wyświetlony zostanie komunikat informujący o błędnie wypełnionych pozycjach.

PIT PRZEZ INTERNET - KROK 9
Po zakończeniu wypełniania e-deklaracji a przed jej wysłaniem zalecane jest sprawdzenie poprawności wypełnienia PIT-u. Możemy to uczynić klikając przycisk "Sprawdź poprawność" znajdujący się w prawym, górnym rogu każdej ze stron formularza. W przypadku wykrycia błędu, wyświetlony zostanie odpowiedni komunikat – oznacza to, że należy dokonać korekty danych. W przypadku poprawnego wypełnienia pól, wyświetlony zostanie komunikat „Wszystkie wymagane pola zostały wypełnione. Formularz gotowy do wysłania”. Sprawdzanie poprawności dokonywane jest również automatycznie przy wysyłaniu wypełnionego dokumentu.


E-DEKLARACJA - KROK 10

Po otrzymaniu poniższego komunikatu można przejść do kolejnego kroku – podpisania i wysłania formularza.

PIT PRZEZ INTERNET - KROK 11
Podpisywanie i wysyłanie e-deklaracji
Wysyłanie e-deklaracje zobrazowane zostało na przykładzie zeznania rocznego PIT-37. Dla pozostałych dokumentów elektronicznych wysyłanie odbywa się w sposób analogiczny.

Wybór sposobu podpisania wysyłanego dokumentu (dane autoryzujące albo podpis kwalifikowany) dokonywany jest w jednym z kroków kreatora podpisywania i wysyłania dokumentu. W celu podpisania i wysłania dokumentu, w przypadku używania Adobe Reader w wersji 8 lub 9 należy nacisnąć przycisk „Podpisz i wyślij” znajdujący się w prawym górnym rogu okna programu Adobe Reader.

W przypadku używania Adobe Reader w wersji X lub XI zainstalowana wtyczka systemu e-Deklaracje znajduje się w rozwijanym menu „Narzędzia” lub „Rozszerzone” (w zależności od zainstalowanej aktualizacji wersji). Po naciśnięciu przycisku, po prawej stronie należy rozwinąć „E-Deklaracje”, a następnie wybrać „Podpisz i wyślij”.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska