Dźwig MPK jeździ po Wrocławiu, ale... na szkolenia. Kto kłamał?

Weronika Skupin
fot. Tomasz Hołod
Udostępnij:
Nowy dźwig MPK do podnoszenia wykolejonych tramwajów spółka ma od września, jednak nie interweniował on jeszcze przy żadnym wypadku. Od grudnia jest zarejestrowany, a w nowym roku miał być używany. Jeden z dyspozytorów MPK tłumaczył Gazecie Wrocławskiej, że dźwig nie jest uprzywilejowany w ruchu. Wtedy Tomasz Sielicki z biura prasowego MPK przekazał nam, że dźwig czeka na zgodę na użycie "koguta" na dachu z MSW. Inny z dyspozytorów stwierdził, że dźwigu w ogóle nie ma w bazie i nie można z niego skorzystać. Kto miał rację?

O sprawie więcej pisaliśmy w niedzielę: Nowy dźwig MPK nie jeździ do wypadków. Auto za 5 milionów stoi i... ładnie wygląda (ZDJĘCIA).

Patryk Wild, wiceprezes zarządu MPK odpowiedzialny za inwestycje stwierdził, że jego rola skończyła się na kupnie i rejestracji dźwigu. W poniedziałek sprawę skomentowała dla nas rzeczniczka MPK Agnieszka Korzeniowska.

– Dźwig został zarejestrowany i jest gotowy do akcji. Jest wyposażony w tzw. "koguty", ale nie ma jeszcze statusu pojazdu uprzywilejowanego. Taki status pozwala w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia używać "kogutów" i korzystać ze stosownych przywilejów na drodze. Gdy formalnie uzyskamy dla niego taki status, będzie on kierowany do akcji w pierwszej kolejności, a część dotychczas używanych pojazdów zostanie wycofana z użytku – tłumaczy Agnieszka Korzeniowska.

Rzeczniczka przyznaje, że MPK nie wysłało jeszcze do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych wniosku o przyznanie dźwigowi statusu pojazdu uprzywilejowanego. Tym samym nie może on jeździć na sygnale.

– Z wysłaniem wniosku do MSW czekaliśmy do czasu odebrania tzw. "twardego" dowodu rejestracyjnego. Dzisiaj został on odebrany i jego kopia razem z pozostałą dokumentacją zostanie wysłana do MSW z wnioskiem o nadanie dźwigowi statusu pojazdu uprzywilejowanego – zapewnia Agnieszka Korzeniowska.

Jak podkreśla rzeczniczka, bez jednej procedury nie można rozpocząć kolejnej. Po kupieniu pojazdu, konieczne było uzyskanie dla niego zgody na odstępstwo od ogólnych wymagań dotyczących masy pojazdu - jest to wóz robiony na zamówienie, o niegabarytowych wymiarach. Taką zgodę wydaje Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Następnie pojazd musiał zostać zarejestrowany, co miało miejsce w grudniu. Teraz dźwig musi uzyskać status pojazdu uprzywilejowanego. Nadaje go Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.

Obecnie dźwig może ruszyć do akcji, ale nie jest kierowany na miejsce wypadku w pierwszej kolejności. W praktyce oznacza to tyle, że jeszcze nigdy do wypadku nie pojechał. Jeździ za to na szkolenia.

– Pojazd jest sprawny i gotowy do akcji. Codziennie wyjeżdża z zajezdni przy ul. Obornickiej na ulicę Krętą, gdzie odbywają się szkolenia i ćwiczenia. Do tej pory nie był skierowany do akcji w mieście, ale może być w każdej chwili – deklaruje Agnieszka Korzeniowska.

Jak dodaje, pracownicy wciąż się szkolą z obsługi pojazdu. – Nowy dźwig obsługują doświadczeni pracownicy pogotowia technicznego, którzy nieustannie szkolą się z jego obsługi ćwicząc podczas różnego typu symulacji zdarzeń – zapewnia Korzeniowska.

A czy nie lepiej po prostu wysłać nowy dźwig zamiast dwóch ze względu na oszczędności? MPK ceni sobie wyżej dojechanie na miejsce wypadku wcześniej dzięki "kogutom" na dachu. – Nie kierujemy się kosztami podejmując decyzję o tym, jaki sprzęt wysyłamy do interwencji – podsumowuje Agnieszka Korzeniowska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 28

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

b
baks
nie na Krętą tylko na Ołbińską!
d
daniel
skoro ten babsztyl soebie nie ceni tego o czym pisze to ja nie cenie palcenia z moich pienidxyz okradnai mnie w podatkach na rzecz MPK!!!! ZA BILETY NEI PALCE OD LAT I NIE BEDE PLACIL BO Z PDOATKOW UTRZYMUJE POSREDNIO TA ZARAZE CZERWONA!!
p
podpis
"Zamówiony przez przedsiębiorstwo pojazd będzie przeznaczony do podnoszenia wykolejonych tramwajów i wkolejania ich na tory. – Co najważniejsze, do podniesienia najcięższych tramwajów typu Skoda wystarczy ten jeden dźwig. Do tej pory MPK musiało w takich przypadkach posiłkować się aż dwoma pojazdami pogotowia dźwigowego – mówił nam Patryk Wild, dyrektor Inwestycji i Rozwoju w MPK Wrocław"

a teraz się okazuje, że potrzebny nie jest i w sumie to taka zawalidroga, że lepiej dwa mniejsze wysyłać.
r
riki
Weronika Skupin dalej wałkuje temat dźwigu - żal
K
Krasnal Adamu
Redakcja zadała w tytule artykułu pytanie o to, kto kłamał. Z tekstu wynika jednak, że nikt nie kłamał.
b
buba
... Korzeniowska-MPK, Szempliński-WI...
b
buba
Szempliński-WI, Małysa-śmieciowy, Wild-pracowitość w MPK...
d
dsg
Przecież może pojechać bez "koguta" w eskorcie Nadzoru Ruchu na sygnale. Da się?! Da się..
m
mpk
"pojazd jest sprawny..."
m
mpk
mówiąc,że jest(był) zepsuty...przyznajcie się
z
zainteresowany
"jest to wóz robiony na zamówienie, o niegabarytowych wymiarach."
To ciekawe, bardzo chciałbym zobaczyć ten wóz, do tej pory spotykałem się z takimi pojazdami, które miały wymiary ponadgabarytowe lub inaczej mówiąc nienormatywny.
Czekam z niecierpliwością na moment gdy na własne oczy zobaczę ten pojazd o nie gabarytowych wymiarach.
W
Wro
Dzisiaj nawet mijałem go na milenijnej, skręcał w stronę stadionu.
A gościu jezdził nim jak p...., po 30 sek. zielonego światła ruszył i miałem wrażenie że obchodził sie z nim jak z jajkiem!! Żenada
w
wagowy
to nie po wszystkich mostach może przejeżdżać
W
Wroclawianin
Co to za prezes ktorego nie interesuje aktywo ktore nie pracuje w firmie. Zwlaszcza nowe i za ogromne pieniadze. Widac ze prezes to jest od parady w spolce miejskiej. Pajace i partacze nami rzadza. Klamcy i lizodupcy. Widac ze kupili sobie zabawke ktora nigdy nie bedzie ratowac zycia i zdrowia -Idioci poprostu idioci na wysokich stolkach. Pamietajcie o tym przy wyborach lokalnych
W
WrocławiankaL
Powinniśmy jako mieszkańcy, podatnicy i społeczeństwo moralne zażądać rozliczenia jak i terminu gotowości tego sprzętu do wypadków jak również zmienić prezesa MPK
Przejdź na stronę główną Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie