Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dziś rusza odnowiony plac Nowy Targ. Co powinniśmy wiedzieć? (WIZUALIZACJE)

Roman Rutkowski, red.
fot. Roman Rutkowski Architekci
Dziś po godzinie 14 pierwsi kierowcy zaparkują pod placem Nowy Targ. Oficjalne otwarcie parkingu, ale także odnowionej i zmienionej przestrzeni na samym placu zaplanowano na godzinę 12. Miasto i architekci odpowiedzialni za pomysł i koncepcję odnowionego placu w centrum Wrocławia, zapewniają, że mieszkańcy będą zadowoleni ze zmian. Architekci z pracowni Romana Rutkowskiego zebrali najważniejsze informacje o zakończonej właśnie inwestycji. Wszystko co powinniście wiedzieć o nowym placu Nowy Targ - czytajcie poniżej:

NAJNOWSZE ZDJĘCIA Z PARKINGU POD PLACEM NOWY TARG
IDEA PLACU
Projekt Placu Nowy Targ powstał w latach 1956-57 w III pracowni Miastoprojektu w składzie Anna Tarnawska, Jerzy Tarnawski, Włodzimierz Czerechowski i Ryszard Natusiewicz, wobec których rolę konsultanta pełnił Zbigniew Stępiński. Projekt zakładał powstanie dzielnicy mieszkalnej wraz z podstawowymi obiektami usługowymi, przewidziany na około 4000 mieszkańców. Gabaryt samego placu kontynuował powstałe przed wiekami założenie urbanistyczne. Realizację rozpoczęto w 1960 r., zakończono w 1963 r. Stanowił – i stanowi do tej pory – pracę spójną w zakresie zarówno architektury, jak i urbanistyki: wybitną architekturę polskiego powojennego modernizmu spaja zdecydowany charakter i geometria placu. Zwycięska praca konkursowa autorstwa Roman Rutkowski Architekci z roku 2010 zachowała tę geometrię, uznając jej ogromną wartość historyczną i przestrzenną, dodatkowo kontynuując ją w obszarach uwolnionych od ruchu samochodowego.

ZOBACZ: PARKING POD PLACEM NOWY TARG - SPRAWDŹ CENNIK

URBANISTYKA
W sensie urbanistycznym projekt jest kontynuacją istniejącej zasady geometrycznej placu. Regularna, kwadratowa siatka o wymiarze osiowym 5 m x 5 m, z kwadratową fontanną w środku, jest przedłużona w stronę zachodnią o 3 moduły, w kierunku południowym o 5 modułów, w kierunku wschodnim o 1 moduł. Linie siatki, których szerokość ustalono na 100 cm, w obrębie obecnego placu zbudowane zostały z niedużej w wymiarach czarnej kostki granitowej i w części dobudowanej placu z szarej, również niedużej w swoich wymiarach szarej kostki granitowej. Przestrzenie między liniami wypełniane są płytami betonowymi o wymiarach 50 na 50 cm. Bardziej skontrastowana posadzka placu – grafitowa kostka i bardziej białe płyty – to odtworzenie placu z początku lat 60., posadzka mniej skontrastowana – szara kostka i bardziej szare płyty – to przedłużenie.
Na stworzonym w ten sposób obszarze wyznaczono miejsca na różnego rodzaju aktywności. Na placu zlokalizowano szereg nowych obiektów. Ich lokalizację i rzuty oparto o moduł 5 x 5 m.


PARKING

Pod placem umieszczony został trzykondygnacyjny parking na 333 stanowiska postojowe, dostępny z dwóch miejsc od wschodniej strony placu. Z parkingu zaprojektowano dwa wyjścia w południowo-wschodnim i południowo-zachodnim narożnikach placu. Ten pierwszy docelowo zostanie wchłonięty przez Pawilon Miejski.

ZOBACZ: NOWY TARG PARKING - ZDJĘCIA Z BUDOWY

Architektura wyjść z parkingu jest bardzo oszczędna i racjonalna, oparta o moduł placu. Jej konstrukcję stanowią słupy stalowe, jej elewacje wielkoformatowe tafle szklane – w ten sposób wyjścia stają się rytmicznymi i lekkimi w wyrazie prostopadłościanami, których całkowicie przeszklone dwa moduły pokazują schody i szacht windowy, natomiast których moduły nieprzezroczyste, pokryte emaliowanym szkłem grafitowym, skrywają urządzenia techniczne obsługujące parking. Tutaj jedna z elewacji pozostała przezierna, prawdopodobnie będzie ona służyć jako miejsce ekspozycji prac artystycznych studentów ASP.

PAWILON MIEJSKI
Najważniejszym obiektem kubaturowym placu będzie Pawilon Miejski we wschodniej części – jego częścią stanie się wschodnie wyjście z parkingu. Pawilon będzie miał wymiary 40 x 10 m i wysokość 5 m, przeznaczony będzie na informację miejską, kawiarnię, kiosk i wyjście z parkingu podziemnego. Jego powierzchnia to 350 m2 plus wyjście z parkingu. Pawilon ma zapewnić placowi potrzebne funkcje sprawiające, że przestrzeń ta będzie nie tylko miejscem pieszego tranzytu (najczęściej po linii diagonalnej od strony rynku do hali targowej i odwrotnie), ale również celem samym w sobie. Dotychczasowy plac, oddzielony od wschodniej pierzei ruchliwą drogą i torowiskiem tramwajowym, cierpi z powodu braku usług – te zrealizowane są tylko w pierzei zachodniej. W pierwotnym projekcie Placu Nowy Targ architekci przewidywali wolno stojący pawilon usługowy w części wschodniej oraz lokale usługowe w parterach północnej pierzei budynku mieszkalnego. Pawilonu nigdy nie zrealizowano, natomiast lokale usługowe już na etapie projektu zamienione zostały na mieszkania z powodu przekroczenia normatywu powierzchni usługowej w odniesieniu do powierzchni mieszkalnej.

Architektura pawilonu również będzie bardzo oszczędna i racjonalna, oparta o moduł placu. Jego konstrukcję stanowić będą słupy stalowe, jego elewacje wielkoformatowe tafle szklane – w ten sposób pawilon stanie się rytmicznym i lekkim w wyrazie prostopadłościanem, którego każdy fragment elewacji pokazywać będzie albo wnętrze budynku, albo będzie przynajmniej witryną wypełnioną informacją o Nowym Targu i o życiu kulturalnym Wrocławia. Pawilon wyposażony zostanie w wystające na 5 m lub 10 m dachy, których ażurowe wypełnienie jest inspirowane kratami zainstalowanymi w okolicznych balkonach. W ten sposób rygor i modernistyczna konsekwencja geometryczna placu Nowy Targ zmiękczone zostaną ornamentami będącymi pochodną spontanicznej działalności mieszkańców.

Pawilon powstanie wg projektu pracowni Roman Rutkowski Architekci – autorów koncepcji przebudowy placu.

TARGOWISKO
Na placu zaprojektowano 9 dwustoiskowych namiotów targowych o wymiarach 6 x 3 m – czyli łącznie 18 stoisk. Namioty te mają mieć charakter tymczasowy, będą się łatwo składać i rozkładać, nawet w rytmie dobowym (rano montaż, wieczorem demontaż), wyposażone będą w indywidualne zasilanie elektryczne. W tej chwili Biuro Rozwoju Gospodarczego prowadzi procedurę przetargową na wyłonienie operatora parkingu.
NA NASTĘPNEJ STRONIE: CZYTAJ WIĘCEJ O FONTANNIE, ZIELENI ORAZ MIEJSCU DLA PIESZYCH I ROWERZYSTÓW

FONTANNA (W PRZYSZŁOŚCI)
Kwadratowy kwietnik (element zaprojektowany jeszcze w latach 50.) zamieniony zostanie na fontannę, która w okresie letnim służyć będzie ochłodzie przechodniów i która w okresie zimowym być może będzie przekształcana w lodowisko. Umieszczona w centralnej części placu na kwadracie o wymiarach 20 x 20 ma będzie przedmiotem osobnego ogólnopolskiego konkursu, który planowany jest w niedalekiej przyszłości. Dookoła przyszłej fontanny już teraz rozlokowano 20 leżaków.
W tej chwili miejsce przyszłej fontanny jest wykończone materiałami placu: kostką brukową i płytami betonowymi. Pod obszar przyszłej fontanny doprowadzona została potrzebna infrastruktura.

PIESI
Prawie cały plac został wyłączony z ruchu samochodowego. Jedynie w południowo-wschodnim narożniku placu zachowano jednokierunkowe połączenie ul. Świętego Wita z końcem ul. Purkyniego. W wypadkach imprez masowych będzie możliwy wjazd na plac samochodów technicznych. Możliwy też będzie dojazd pojazdów uprzywilejowanych przed wejście do Urzędu Miejskiego.

ROWERY
We wschodniej części placu zaprojektowano ścieżkę rowerową idącą z północy na południe. Na całym placu zlokalizowano ok. 30 stanowisk do parkowania rowerów. W części zachodniej placu umieszczone będzie stanowisko wypożyczalnych rowerów miejskich.

IMPREZY MASOWE
Na placu będzie możliwe zorganizowanie szeregu imprez masowych o różnym charakterze – targi, koncerty, wykłady, pokazy, festiwale.

ZIELEŃ (TERAZ I W PRZYSZŁOŚCI)
Istniejącą placu zieleń wysoką w zachodniej i północnej części placu zachowano, uzupełniając ją w niezbędnych miejscach. Od strony południowej zaprojektowano szpaler mniejszych drzew, ze względu na znajdującą się poniżej płytę stropową parkingu podziemnego rosnących w donicach – drzew te zostaną zrealizowane w późniejszym terminie.

MEBLE MIEJSKIE
Na placu usytuowanych zostało 29 ławek, 20 leżaków, ok. 15 koszy na śmieci, 8 donic, 30 stojaków na rowery, 30 pięciometrowych lamp. Wszystkie meble zostały zaprojektowane specjalnie dla placu Nowy Targ, wywodząc się z jego kolorystyki i charakterystyki geometrycznej.

IDENTYFIKACJA WIZUALNA
Plac posiada swoje logo, które widoczne jest w kilku miejscach (wejście do parkingu, pochwyty drzwi, stoiska targowe, geometria lamp i przeszkleń pawilonów).

‘Koło’ Stanisław Dróżdż (w przyszłości)

Prawdopodobnie na placu zostanie umieszczona praca artystyczna Stanisława Dróżdża ‘Koło’. Prawa do wykorzystania tej pracy w przestrzeni publicznej należą do Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych we Wrocławiu.

MATERIAŁY I KOLORYSTYKA
Cały plac został utrzymany w monochromatycznej kolorystyce: biało-szaro-czarnej, zgodnej z intencjami autorów placu sprzed kilkudziesięciu lat. Materiały posadzki placu to grafitowa i szara kostka granitowa na siatce 5 x 5 m oraz płyty betonowe jako jej wypełnienie. Materiały wyjść z parkingu i pawilonu to malowana na grafitowo stal i wielkoformatowe szkło.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska