NAJNOWSZE ZDJĘCIA Z PARKINGU POD PLACEM NOWY TARG
IDEA PLACU
Projekt Placu Nowy Targ powstał w latach 1956-57 w III pracowni Miastoprojektu w składzie Anna Tarnawska, Jerzy Tarnawski, Włodzimierz Czerechowski i Ryszard Natusiewicz, wobec których rolę konsultanta pełnił Zbigniew Stępiński. Projekt zakładał powstanie dzielnicy mieszkalnej wraz z podstawowymi obiektami usługowymi, przewidziany na około 4000 mieszkańców. Gabaryt samego placu kontynuował powstałe przed wiekami założenie urbanistyczne. Realizację rozpoczęto w 1960 r., zakończono w 1963 r. Stanowił – i stanowi do tej pory – pracę spójną w zakresie zarówno architektury, jak i urbanistyki: wybitną architekturę polskiego powojennego modernizmu spaja zdecydowany charakter i geometria placu. Zwycięska praca konkursowa autorstwa Roman Rutkowski Architekci z roku 2010 zachowała tę geometrię, uznając jej ogromną wartość historyczną i przestrzenną, dodatkowo kontynuując ją w obszarach uwolnionych od ruchu samochodowego.
ZOBACZ: PARKING POD PLACEM NOWY TARG - SPRAWDŹ CENNIK
URBANISTYKA
W sensie urbanistycznym projekt jest kontynuacją istniejącej zasady geometrycznej placu. Regularna, kwadratowa siatka o wymiarze osiowym 5 m x 5 m, z kwadratową fontanną w środku, jest przedłużona w stronę zachodnią o 3 moduły, w kierunku południowym o 5 modułów, w kierunku wschodnim o 1 moduł. Linie siatki, których szerokość ustalono na 100 cm, w obrębie obecnego placu zbudowane zostały z niedużej w wymiarach czarnej kostki granitowej i w części dobudowanej placu z szarej, również niedużej w swoich wymiarach szarej kostki granitowej. Przestrzenie między liniami wypełniane są płytami betonowymi o wymiarach 50 na 50 cm. Bardziej skontrastowana posadzka placu – grafitowa kostka i bardziej białe płyty – to odtworzenie placu z początku lat 60., posadzka mniej skontrastowana – szara kostka i bardziej szare płyty – to przedłużenie.
Na stworzonym w ten sposób obszarze wyznaczono miejsca na różnego rodzaju aktywności. Na placu zlokalizowano szereg nowych obiektów. Ich lokalizację i rzuty oparto o moduł 5 x 5 m.
PARKING
Pod placem umieszczony został trzykondygnacyjny parking na 333 stanowiska postojowe, dostępny z dwóch miejsc od wschodniej strony placu. Z parkingu zaprojektowano dwa wyjścia w południowo-wschodnim i południowo-zachodnim narożnikach placu. Ten pierwszy docelowo zostanie wchłonięty przez Pawilon Miejski.
ZOBACZ: NOWY TARG PARKING - ZDJĘCIA Z BUDOWY
Architektura wyjść z parkingu jest bardzo oszczędna i racjonalna, oparta o moduł placu. Jej konstrukcję stanowią słupy stalowe, jej elewacje wielkoformatowe tafle szklane – w ten sposób wyjścia stają się rytmicznymi i lekkimi w wyrazie prostopadłościanami, których całkowicie przeszklone dwa moduły pokazują schody i szacht windowy, natomiast których moduły nieprzezroczyste, pokryte emaliowanym szkłem grafitowym, skrywają urządzenia techniczne obsługujące parking. Tutaj jedna z elewacji pozostała przezierna, prawdopodobnie będzie ona służyć jako miejsce ekspozycji prac artystycznych studentów ASP.
PAWILON MIEJSKI
Najważniejszym obiektem kubaturowym placu będzie Pawilon Miejski we wschodniej części – jego częścią stanie się wschodnie wyjście z parkingu. Pawilon będzie miał wymiary 40 x 10 m i wysokość 5 m, przeznaczony będzie na informację miejską, kawiarnię, kiosk i wyjście z parkingu podziemnego. Jego powierzchnia to 350 m2 plus wyjście z parkingu. Pawilon ma zapewnić placowi potrzebne funkcje sprawiające, że przestrzeń ta będzie nie tylko miejscem pieszego tranzytu (najczęściej po linii diagonalnej od strony rynku do hali targowej i odwrotnie), ale również celem samym w sobie. Dotychczasowy plac, oddzielony od wschodniej pierzei ruchliwą drogą i torowiskiem tramwajowym, cierpi z powodu braku usług – te zrealizowane są tylko w pierzei zachodniej. W pierwotnym projekcie Placu Nowy Targ architekci przewidywali wolno stojący pawilon usługowy w części wschodniej oraz lokale usługowe w parterach północnej pierzei budynku mieszkalnego. Pawilonu nigdy nie zrealizowano, natomiast lokale usługowe już na etapie projektu zamienione zostały na mieszkania z powodu przekroczenia normatywu powierzchni usługowej w odniesieniu do powierzchni mieszkalnej.
Architektura pawilonu również będzie bardzo oszczędna i racjonalna, oparta o moduł placu. Jego konstrukcję stanowić będą słupy stalowe, jego elewacje wielkoformatowe tafle szklane – w ten sposób pawilon stanie się rytmicznym i lekkim w wyrazie prostopadłościanem, którego każdy fragment elewacji pokazywać będzie albo wnętrze budynku, albo będzie przynajmniej witryną wypełnioną informacją o Nowym Targu i o życiu kulturalnym Wrocławia. Pawilon wyposażony zostanie w wystające na 5 m lub 10 m dachy, których ażurowe wypełnienie jest inspirowane kratami zainstalowanymi w okolicznych balkonach. W ten sposób rygor i modernistyczna konsekwencja geometryczna placu Nowy Targ zmiękczone zostaną ornamentami będącymi pochodną spontanicznej działalności mieszkańców.
Pawilon powstanie wg projektu pracowni Roman Rutkowski Architekci – autorów koncepcji przebudowy placu.
TARGOWISKO
Na placu zaprojektowano 9 dwustoiskowych namiotów targowych o wymiarach 6 x 3 m – czyli łącznie 18 stoisk. Namioty te mają mieć charakter tymczasowy, będą się łatwo składać i rozkładać, nawet w rytmie dobowym (rano montaż, wieczorem demontaż), wyposażone będą w indywidualne zasilanie elektryczne. W tej chwili Biuro Rozwoju Gospodarczego prowadzi procedurę przetargową na wyłonienie operatora parkingu.
NA NASTĘPNEJ STRONIE: CZYTAJ WIĘCEJ O FONTANNIE, ZIELENI ORAZ MIEJSCU DLA PIESZYCH I ROWERZYSTÓW
FONTANNA (W PRZYSZŁOŚCI)
Kwadratowy kwietnik (element zaprojektowany jeszcze w latach 50.) zamieniony zostanie na fontannę, która w okresie letnim służyć będzie ochłodzie przechodniów i która w okresie zimowym być może będzie przekształcana w lodowisko. Umieszczona w centralnej części placu na kwadracie o wymiarach 20 x 20 ma będzie przedmiotem osobnego ogólnopolskiego konkursu, który planowany jest w niedalekiej przyszłości. Dookoła przyszłej fontanny już teraz rozlokowano 20 leżaków.
W tej chwili miejsce przyszłej fontanny jest wykończone materiałami placu: kostką brukową i płytami betonowymi. Pod obszar przyszłej fontanny doprowadzona została potrzebna infrastruktura.
PIESI
Prawie cały plac został wyłączony z ruchu samochodowego. Jedynie w południowo-wschodnim narożniku placu zachowano jednokierunkowe połączenie ul. Świętego Wita z końcem ul. Purkyniego. W wypadkach imprez masowych będzie możliwy wjazd na plac samochodów technicznych. Możliwy też będzie dojazd pojazdów uprzywilejowanych przed wejście do Urzędu Miejskiego.
ROWERY
We wschodniej części placu zaprojektowano ścieżkę rowerową idącą z północy na południe. Na całym placu zlokalizowano ok. 30 stanowisk do parkowania rowerów. W części zachodniej placu umieszczone będzie stanowisko wypożyczalnych rowerów miejskich.
IMPREZY MASOWE
Na placu będzie możliwe zorganizowanie szeregu imprez masowych o różnym charakterze – targi, koncerty, wykłady, pokazy, festiwale.
ZIELEŃ (TERAZ I W PRZYSZŁOŚCI)
Istniejącą placu zieleń wysoką w zachodniej i północnej części placu zachowano, uzupełniając ją w niezbędnych miejscach. Od strony południowej zaprojektowano szpaler mniejszych drzew, ze względu na znajdującą się poniżej płytę stropową parkingu podziemnego rosnących w donicach – drzew te zostaną zrealizowane w późniejszym terminie.
MEBLE MIEJSKIE
Na placu usytuowanych zostało 29 ławek, 20 leżaków, ok. 15 koszy na śmieci, 8 donic, 30 stojaków na rowery, 30 pięciometrowych lamp. Wszystkie meble zostały zaprojektowane specjalnie dla placu Nowy Targ, wywodząc się z jego kolorystyki i charakterystyki geometrycznej.
IDENTYFIKACJA WIZUALNA
Plac posiada swoje logo, które widoczne jest w kilku miejscach (wejście do parkingu, pochwyty drzwi, stoiska targowe, geometria lamp i przeszkleń pawilonów).
‘Koło’ Stanisław Dróżdż (w przyszłości)
Prawdopodobnie na placu zostanie umieszczona praca artystyczna Stanisława Dróżdża ‘Koło’. Prawa do wykorzystania tej pracy w przestrzeni publicznej należą do Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych we Wrocławiu.
MATERIAŁY I KOLORYSTYKA
Cały plac został utrzymany w monochromatycznej kolorystyce: biało-szaro-czarnej, zgodnej z intencjami autorów placu sprzed kilkudziesięciu lat. Materiały posadzki placu to grafitowa i szara kostka granitowa na siatce 5 x 5 m oraz płyty betonowe jako jej wypełnienie. Materiały wyjść z parkingu i pawilonu to malowana na grafitowo stal i wielkoformatowe szkło.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?