Dzięki pociągom na Świebodzki powróci życie

Marcin Kaźmierczak
Dworzec Świebodzki ma wszystko, aby być wtedy opcją rezerwową przynajmniej dla linii z Legnicy, Wałbrzycha, Jeleniej Góry i Zielonej Góry. Wiemy to też w naszym związku i gdy planujemy protesty, to zawsze wybieramy ten odcinek.
Dworzec Świebodzki ma wszystko, aby być wtedy opcją rezerwową przynajmniej dla linii z Legnicy, Wałbrzycha, Jeleniej Góry i Zielonej Góry. Wiemy to też w naszym związku i gdy planujemy protesty, to zawsze wybieramy ten odcinek. Pawel Relikowski / Polska Press
W ramach akcji „Oddajcie nam Świebodzki!” rozmawiamy z Wiesławem Natankiem, przewodniczącym „Solidarności” w dolnośląskim oddziale PolRegio.

Trwa nasza akcja: „Oddajcie nam Świebodzki!”. Nie wierzymy, że Dworzec Świebodzki nie jest potrzebny do rozwoju kolei i aglomeracyjnej, i regionalnej. Uważamy, że właśnie tu mogliby dojeżdżać pociągami wrocławianie z dalekich osiedli i mieszkańcy podmiejskich miejscowości. I wszyscy stąd wyruszać w inne rejony Wrocławia.

Jest pan kolejarzem. Wjeżdżał pan kiedyś na Świebodzki?

Po raz ostatni w 1988 r. To był elektryczny pociąg z Legnicy. Powoli kolej zaczynała się już stamtąd zwijać, ale stacja i dworzec wciąż robiły ogromne wrażenie, które potęgowała wielkość miasta. Gdy wjechałem tam pierwszy raz miałem 18 lat i wrażenie było przytłaczające. Ciężko było się odnaleźć na dworcu pełnym pasażerów. Świebodzki tętnił życiem. Później zacząłem jeździć na linii z Wrocławia do Kłodzka i więcej na Świebodzki nie było mi dane wjechać.

Chciałbym pan, aby pociągi wróciły w to miejsce?

Nie tylko chciałbym, ale dziwię się, że do tej pory nic nie udało się w tym kierunku zrobić. Z roku na rok zwiększa się liczba połączeń, co raz więcej osób jeździ pociągami i w pewnym momencie Dworzec Główny nie będzie w stanie przyjąć wszystkich pociągów.

Do tego dochodzi przepustowość estakady.

Tu już nawet nie chodzi o przepustowość, ale gdy stanie się coś na estakadzie, albo dojdzie do awarii urządzeń sterowania ruchem na Grabiszynie, to mamy sparaliżowany ruch kolejowy w mieście, a później lawinowo w całym regionie, a nawet kraju. Powrót do normalności i rozkładu jazdy trwa nawet dobę. Dworzec Świebodzki ma wszystko, aby być wtedy opcją rezerwową przynajmniej dla linii z Legnicy, Wałbrzycha, Jeleniej Góry i Zielonej Góry. Wiemy to też w naszym związku i gdy planujemy protesty, to zawsze wybieramy ten odcinek.

Świebodzki głównym dworcem tworzonej kolei aglomeracyjnej?

Oczywiście. W 2007 r. Koleje Dolnośląskie powołano po to, aby obsługiwały połączenia aglomeracyjne. Jak widzimy teraz, główny nacisk kładą na przewozy regionalne, a nawet międzyregionalne, jak choćby kursy do Rawicza. Gdyby ta pierwotna działalność była prowadzona, to już dawno mielibyśmy we Wrocławiu kolej aglomeracyjną.

Czym technicznie różnił się wjazd na Świebodzki od innych stacji?

Gdy lokomotywa wjeżdżała ze składem wagonowym, druga musiała być podczepiana z tyłu, aby wyciągnąć te wagony z peronu. Zajmowało to co najmniej pół godziny. W przypadku pociągów elektrycznych wystarczyło, że maszynista przeniósł się do kabiny na drugim końcu pociągu. Teraz, przynajmniej na regionalnych połączeniach mamy wyłącznie elektryczne jednostki, więc problem czołowego dworca tak naprawdę nie istnieje. Aż grzech na niego nie wjeżdżać.

Żal panu jako kolejarzowi, gdy patrzy pan na bałagan jaki panuje wokół całej stacji?

Nam - kolejarzom jest wręcz wstyd. Polska kolej została rozdrobniona, powołano wiele spółek. Nie ma koordynacji, bo do innej spółki należą tory, a do innej dworce i stacje. Nie ma jednego gospodarza, który by o to wszystko zadbał. Podobna sytuacja jest na dworcu Nadodrze. Zatrzymują się tam, co prawda, pociągi, ale to miejsce odstrasza. Wszystkim jest żal, ale niestety nikt z tym nic nie robi.

Myśli pan, że powrót pociągów na Świebodzki ożywiłby całą dzielnicę?

Owszem. Widzimy to na liniach lokalnych, na które wracają przewozy. Nagle okazuje się, że otwierane są jakieś restauracje, bary, gdzieś pojawi się sklep, które bez pociągów i pasażerów nie miałyby racji bytu.

Rusza remont. Pociągi wrócą do Milicza

VIDEO //get.x-link.pl/464d33aa-ffaa-df4f-b114-128914c56c6f,489d30a6-227f-d94a-7956-4ce1d4c9f494,embed.html

Wideo

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
JanuszJG
Co nie wejdę na Gazetę Wrocławską, to zawsze artykuł o Dworcu Świebodzkim, a w jego treści chęć powrotu pociągów na Wrocław Świebodzki. Samo przystosowanie Dworca Świebodzkiego do jego dawnej funkcji pochłonie sporo środków, nie wspominając już tutaj o gruntownej przebudowie okolicy. Tak więc zejdźmy na ziemię i zajmijmy się o wiele poważniejszymi problemami...
m
mieszkaniec
Linia lwówecka, Karpacz, Kowary, Świeradów, Lubawka... To wstyd że do sudeckich kurortów i w wiele pięknych miejsc nie można dojechać pociągiem po wielu atrakcyjnych trasach, które same w sobie są atrakcją turystyczną! Tory zarastają krzakami zamiast służyć mieszkańcom. Koleje Dolnośląskie zamiast wyremontować tory w grudniu zawiesiły wszystkie pociągi do Lwówka Śląskiego i Milicza. Więc o czym my mówimy? Niedługo dworce będą w ogóle niepotrzebne jak nie będzie torów i pociągów.
m
mieszkaniec
Linia lwówecka, Karpacz, Kowary, Świeradów, Lubawka... To wstyd że do sudeckich kurortów i w wiele pięknych miejsc nie można dojechać pociągiem po wielu atrakcyjnych trasach, które same w sobie są atrakcją turystyczną! Tory zarastają krzakami zamiast służyć mieszkańcom. Koleje Dolnośląskie zamiast wyremontować tory w grudniu zawiesiły wszystkie pociągi do Lwówka Śląskiego i Milicza. Więc o czym my mówimy? Niedługo dworce będą w ogóle niepotrzebne jak nie będzie torów i pociągów.
h
hmm
teoretycznie to dobry pomysł, ale diabeł tkwi w szczegółach.
Jeśli zrobią to z głową to moze być spoko.
Ale w praktyce pójdzie na to masa kasy, a efekt może być podobny jak z za małym dworcem PKS.
To miejsce nie jest przystosowane do większej ilości pasażerów/pieszych.przystaniki mpk i przejścia naziemne do miasta sa za małe i niewydajne, a poswiększyć ich nie ma gdzie.
Poza tym dworzec czołowy, niby oddalony o 2,5km o głownego, ale nikt nie patrzy że pociąg musiałby pokonać wielokrotnie więcej bo nie ma rozjazdu "w lewo".

Pod każdym z kolejnych i poprzednich artykułów jest masa pytań wątpliwości , ale też sugestii i rozwiązań.
Czy ktokolwiek to czyta i wyciąga merytoryczne wnioski.

Bo wypadałoby wiedzieć PO CO ma być ten dworzec, dla jakich ludzi, i jak ułatwić im korzystanie z niego.
T
TAK!!!
Róbcie coś ,cokolwiek ,wygląd tego miejsca przyprawia o mdłości ,a ponoć Wrocław to piękne miasto ,jak na razie są miejsca o których nie chce się myśleć i jest obrzydliwie .Bierzmy przykład z uroczych miejsc ,zróbmy coś by w całej Polsce było cudnie ,w każdym zakątku nie tylko w rynkach !
a
art3k
czy raczej do polregio?
jeszcze raz napiszę, jak solidarność z polregio ma coś do kd, to niech najpierw się zajmie swoim podwórkiem. a o dolnym śląsku pogadajmy sobie dopiero wtedy, kiedy będą naprawdę atrakcyjną konkurencją.
s
samobójcy
Rozbicie na setki małych firm nie jest niczym złym, kwestia tylko tego, kto tym zarządza. A w naszych realiach był to zawsze najprężniejszy aktyw partyjny, nieważne czy z PZPR, SLD, PiS, PO czy co tam jeszcze nas nawiedziło. Ludzie często bez żadnego pojęcia, za to wspólnie pijący wódkę.

A jaki jest sens pchania potoków w miejsce bez dobrego połączenia z resztą miasta? Nowoczesne dworce przesiadkowe, to miejsca łączące wiele linii kolejowych, tramwajowych, autobusowych. Ze świebodzkiego jest wiecznie zapchana Tęczowa, Braniborska, Orląt...
n
niejeden region Polski
chciałby jechać PULMANEM ,np na Hel wręcz ich brakuje a ludzie jadą jak śledzie upchani i mdleją w ciasnym szynobusie..
a
art3k
jak polregio (czyli dawne pkp pr), a przewozy organizuje marszałek województwa. i jedziesz szybkim i nowoczesnym impulsem, a nie trzęsącym się kiblem czy złomowatym pulmanem, a siatka połączeń wyznaczana jest tu, na miejscu, a nie centralnie, przy stoliczku w warsiawce.
i niech pan przewodniczący nad tym się skupi, a nie na obszczekiwaniu konkurencji. naprawdę, sami mają jeszcze baaardzo dużo do zrobienia, pieniacze z "dobrej" zmiany... tęsknie wypatrujący za "dobrymi" czasami z ... peerelu!
B
Bleee
Jadłem i nie polecam. Dwa dni mnie brzuch bolał. A pan od SEO to powinien dostać bana albo sraczkę.
K
Kierowca z POlski
i nie będzie to nasze ostatnie słowo. Po nieboszczykach wskrzesimy PZPR ! a na koniec przywrócimy plac Kirowowi - bo tak za PRL ten plac się nazywał.
w
wroclawianin
ZAorac to i zrobic z tego wieli park. Tego wlasne ludzie chca w centrum a nie bzdurnego slepego dworca nieskomunikowanego z reszta miasta.
Polowe tam potrzebynch pieniedzy moznaby wykorzystac do usprawnienia dzialania waskich gardel na dojazdach do glownego i lekkiej rewitalizacji terenow kolejowych a za reszte skomunikowac istniejace stacje kolejowe z transportem publicznym i wybudowac parkingi. To sa potrzeby wroclawian ale pewnie nie pokrywaja sie z ego zwiazkowcow i rzadu PRL-bis
m
mieszkaniec
Codziennie o swiebodzkim, te artykuly sa przez kogos sponosorwane czy jak? Ciezko zrozumiec ze ten dworzec nie nadaje sie do uzytku, bez gruntownej przebudowy okolicy i polaczenia z dwrocem glownym? To jest wieksza strata pieniedzy niz TWG + stolica kultury. Juz widze te tlumy jezdzace do Walbrzycha, Legnicy itd.
d
duzy
.. są przy tęczowej bary, knajpy, sklepy .... od strony fosy są knajpy. jest to bardziej ożywione niż w latach 80.
d
duzy
.... a przelotowe się robi .. koło których buduje się węzły komunikacji publicznej ... a na węzeł komunikacji publicznej na Placu orląt nie ma środków Pieniężnach ... bo to wiarze się z przebudową robotnicza i strzegomska na nowy dwór.
Kręcę się tam po okolicy i całe torowisko infrastruktura itd. od stacji Muchobów to w gruncie rzeczy prace od zera .... np. nasypy murowane tam przytrzymują jakieś prowizoryczne podpory.
Dodaj ogłoszenie