Dworzec Świebodzki to czarna dziura w sercu miasta

Marcin Kaźmierczak
Dworzec Świebodzki
Dworzec Świebodzki Fot. Tomasz Hołod / Polska Press
Udostępnij:
Trwa nasza akcja: „Oddajcie nam Świebodzki!”. Nie wierzymy, że Dworzec Świebodzki nie jest potrzebny do rozwoju kolei i aglomeracyjnej, i regionalnej. Uważamy, że właśnie tu mogliby dojeżdżać pociągami wrocławianie z dalekich osiedli i mieszkańcy podmiejskich miejscowości. I wszyscy stąd wyruszać w inne rejony Wrocławia. Paweł Wróblewski, przewodniczący Sejmiku Województwa uważa, że po przywróceniu pociągów na Świebodzki, Teatr Polski powinien tam pozostać.

Korzystał Pan z pociągów na Dworcu Świebodzkim?

Przez wiele lat pracowałem w kolejowej służbie zdrowia i dużo jeździłem pociągami, także do Legnicy i Wałbrzycha, dokąd pociągi odjeżdżały właśnie z Dworca Świebodzkiego. Nie pamiętam jednak, abym odczuwał jakąś wielką różnicę jeżdżąc z tego dworca w stosunku do Wrocławia Głównego. Pamiętam też, gdy pociągi były wycofywane ze Świebodzkiego. Dało się odczuć, gdy te tłumy ze Świebodzkiego zniknęły i gdy do pociągu do Zakopanego na Dworcu Głównym nadal trzeba było wsiadać przez okno. To wszystko dokonało się dość łagodnie. Na początku było wrażenie, że zamknięcie Świebodzkiego jest chwilowe, ale ostatecznie nadal, po ponad 26 latach, nie mamy tam pociągów.

Wrocław potrzebuje sprawnej kolei aglomeracyjnej?

Kolej to najtańszy i najzdrowszy środek transportu. Problemem Wrocławia są korki i zanieczyszczenie środowiska, które w 25 proc. pochodzi właśnie ze spalin samochodowych. Potrzebujemy sprawnego transportu zbiorowego. Nie bardzo pochwalam jednak działania miasta, które najpierw obrzydza kierowcom ruch samochodowy, a dopiero potem szuka rozwiązań. Trzeba działać odwrotnie. Nie rozumiem też, dlaczego do dzisiaj komunikacja miejska nie jest powiązana z koleją, albo dlaczego szantażuje się marszałka, że wybuduje się szybki tramwaj, jeśli nie poradzi sobie wcześniej z budową kolei aglomeracyjnej.

Sprawna komunikacja to także parkingi P&R. Te zaczynają powstawać.

Tak, ale są zbyt małe. Poza tym przyjemnie przecina się wstęgi i otwiera takie parkingi, ale one muszą być porządnie skomunikowane, a komunikacja powinna być czytelna. Linie autobusowe we Wrocławiu to niestety węzeł gordyjski, a przecież Wrocław ma stosunkowo prosty układ komunikacyjny. Jestem kierowcą z musu i też wolałbym podróżować komunikacją miejską, ale gdy jednego dnia muszę być w kilku miejscach, to podróżowanie autobusami, czy tramwajami, jest praktycznie niewykonalne.

Jak należałoby zagospodarować Dworzec Świebodzki, aby przywrócić tam połączenia?

To specyficzny dworzec. Przede wszystkim będzie musiał zaspokajać potrzeby podróżnych, ale nie mogą być tam jedynie perony, kasy i poczekalnia. Żałuję na przykład, że po remoncie Dworca Głównego nie ma tam już kina. To była atrakcja dla podróżnych, którzy czekali na przesiadkę. Podróżni dojeżdżający koleją aglomeracyjną na Świebodzki, co prawda nie spędzaliby na nim zbyt dużo czasu, ale przynajmniej część z lokali, które są tam teraz powinny pozostać, choćby scena Teatru Polskiego, która jest niewątpliwą atrakcją. O ile oczywiście sam teatr będzie w stanie ją tam utrzymać.

Świebodzki należałoby połączyć z lotniskiem?

Prawie każde duże polskie miasto ma kolej na lotnisko. Nasze też jest przygotowane, bo pod terminalem jest peron. Mamy w pobliżu linie na Legnicę i Wałbrzych, ale potrzeba woli, aby doprowadzić je do lotniska. Kiedyś na pewno powinna taka linia powstać. Pociągi można by jednak rozdzielić. Turyści, którzy kończyliby swoją podróż we Wrocławiu mogliby wjeżdżać na Świebodzki i od razu pójść do hotelu lub na rynek, a ci którzy jadą dalej korzystaliby z pociągów na Dworzec Główny. Najlepiej byłoby jednak połączyć Świebodzki z Głównym, bo wtedy jego rola na pewno by wzrosła.

A te 30 ha stacji Wrocław Świebodzki? To ogromny teren w samym sercu miasta...

To bez wątpienia czarna dziura, martwe miejsce, a dodatkowo przecinające tą część miasta i to ostrą linią. Przemieszczanie się tamtędy jest trudne. Dopóki nie wrócą tam pociągi, trzeba by pomyśleć o połączeniu ul. Grabiszyńskiej z Legnicką, bo później może nie być już takiej możliwości. Przy samym dworcu widziałbym raczej biurowce niż mieszkania, bo to raczej nie byłaby atrakcyjna lokalizacja do osiedlania się. Na pewno nie powinno tam być galerii, bo wystarczy ich już we Wrocławiu. Sam zresztą nie jestem zwolennikiem galerii przy Dworcu Głównym, która kompletnie nie pasuje w tym miejscu.

Zobacz też: Zabytkowy parowóz we Wrocławiu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 36

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

J
JanuszJG
Drodzy wrocławianie zejdźmy na ziemię, ponieważ są ważniejsze inwestycje kolejowe w regionie niż Wasz Dworzec Świebodzki. Czy ktoś z Was pomyślał nad tym, ile kasy będzie trzeba wpompować w remont Dworca Świebodzkiego, aby przywrócić go do jego dawnej funkcji? Ponadto nie po to remontowano Wrocław Główny, aby teraz wywalać sporą ilość kasy w błoto.
b
buba
sięga już prawie 9 miliardów i pędzi dalej
64-QAM
Zburzyć to w cholerę, zrobić przejazd między Grabiszyńską a Robotniczą a resztę terenu podzielić na działki i sprzedać inwestorom.
S
Schludny
Taki sam burdel był na placu Grunwaldzkim,wielki namiot cyrkowy i jarmarczny handel,"kupcy" krzyczeli że likwiduje się polską przedsiębiorczość itd.,a inaczej było przy operze? to samo i jeszcze gorzej smród bród i szczury,przy szopkach zbitych z desek, likwidować i stworzyć przy mieście ogromny plac targowy,całotygodniowy i skończy się żenujące dziadostwo w miejscach kultury i starej zabytkowej architektury.
...
pod którego nalezy wszystko poukładać, miasto jest dla jego mieszkańców, a turyści- jak im się nie podoba to niech nie patrzą.
69
jakie lobby stoi za ta akcją i kto na tym zarobi.... te pytania i odpowiedzi powinny się pojawić .
Wtedy naprawdę przekonamy się, czy jest to działanie na korzyść mieszkanców..
Budowa kolejki na lotnisko, a nie łatwiej i taniej podstawić autobus pod lotnisko , niż budować kolej ? A kolejne centrum biurowe zwielokrotni problemy komunikacji samochodowej w rejonie. W tej chwili jest juz to system niewydolny .
Tak się kolega aktywista martwi o zanieczyszczenie miasta , a chce nam zagęszczać dalej zabudowę.... A może lepiej zrobić tereny zielone i rekreacyjne - a tym na geniusz nie pomyślał...
Raczej skłonny jest twierdzić ze cala ta akcja jest animowana przez lobbystów od developerki i pokrewnych biznesmenów, mających plan aby wdrożyć rozwiązania dające im stałe zyski przez wiele lat. Patrz >>likwidacja miejsc parkinowych, budowa parkingu platnego okolice Zoo i Hali Stulecia.
a
abwagwa
pociągi nie pomogą a tylko auta będą stały w jeszcze większych korkach przez przejazdy kolejowe
W
W-w
u odpowiednich osób i interes został zawarty zgodnie z ustaleniami we Wrocławskim odpowiedniku restauracji "Sowa i przyjaciele"
d
dlugo_pis
...taka inwestycja na lata może katapultować miasto w XXIIw a300m wiaduktu kolejowego by polaczyc dworzec główny ze swiebockim nie taki straszny wydatek...sfinansowac czesciowo mogą nieruchomości pod jak przy głównym...
p
przyleciałam
...ci ja...I zobaczyłam z okna TAXI - Świebodzki HAPPENS - DŻIEST KRIST ! Co to jest - najazd Mongołów ..?
A
Adam
Nam - czyli komu ???
g
gość
żadnego sensu, sens by miało gdyby wybudować łącznicę w formie łuku od strony Dworca Głównego i przedłużyć składy od strony Oławy i Kamieńca do tego ślepego dworca. Ponieważ koszt budowy łącznicy z 2 wiaduktami jest zbyt duży to nie ma to sensu z prostego powodu - uniemożliwienia podróżnym łatwych przesiadek. Sorry myślenie, że ktoś kto jedzie pociągiem musi wysiąść we Wrocławiu jest myśleniem patologicznym i próbą wymuszenia tego aby wygoda kogoś była kosztem wygody kogoś innego.
T
TomAsz
No właśnie o to chodzi, że do takich inwestycji (o których wspominasz) potrzebne są potężne pieniądze. Ale jak masz nadmiar kasy to możesz ZASPONSOROWAĆ taką inwestycję - miasto i mieszkańcy będą Ci wdzięczni. No chyba że chcesz narzucić mieszkańcom Wrocławia kolejny podatek, na cel jakim jest budowa jakże wspaniałej inwestycji.
J
Jest w tym jakaś logika ?
92% Wrocławian opowiedziało się za zakupem niskopodłogowej nowoczesnej Pesy a Dutkiewicz kupuje Moderusy. O czym to świadczy?
J
Jest w tym jakaś logika ?
92% Wrocławian opowiedziało się za zakupem niskopodłogowej nowoczesnej Pesy a Dutkiewicz kupuje Moderusy. O czym to świadczy?
Przejdź na stronę główną Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie