Dworzec Główny jak średniowieczny zamek (FILM I ZDJĘCIA)

Arkadiusz Förster
Kolej połączyła Wrocław ze światem w 1842 roku. 21 maja uruchomiono pierwszy odcinek Kolei Górnośląskiej: z Wrocławia do Oławy. Miał 26,5 km, a pokonanie go trwało 43 minuty. Była to pierwsza uruchomiona linia kolejowa na terenie obecnej Polski. Trasę tę w następnych miesiącach przedłużono najpierw do Brzegu, potem do Opola, a następnie do granicy Prus z Cesarstwem Austriackim.

VIDEO https://get.x-link.pl/1425511c-9296-f8bc-79a8-a57d7eeb647f,38b123ea-9086-1c28-2356-87afce484a83,embed.html

Budowę dworca Kolei Górnośląskiej rozpoczęto w 1841 roku. Dworzec ten służył wrocławianom aż do wybudowania we Wrocławiu stojącego do dziś, neogotyckiego dworca głównego. Budowę obecnego dworca głównego zrealizowano w latach 1854-1856. Inwestor, czyli kolej Górnośląska, zamierzała uruchomić połączenie z Wrocławia do Poznania i stąd decyzja o budowie nowego dworca.

W połowie XIX wieku dominującym nurtem w architekturze były tak zwane neostyle, a wśród nich szczególną popularnością cieszył się neogotyk. Właśnie w takim neogotyckim kostiumie historycznym zaprojektował wrocławski dworzec główny niemiecki inżynier, Wilhelm Grapow. Neogotycka budowla wyraźnie czerpała inspiracje z gotyku angielskiego epoki dynastii Tudorów, kiedy to na terenie Anglii budowano wspaniałe, warowne zamki.

W momencie wybudowania był to jeden z największych europejskich dworców kolejowych, a jego dwukondygnacyjna fasada ciągnie się wzdłuż obecnej ulicy Piłsudskiego na długości aż 200 metrowa fasada. Początkowo była to oszklona hala z jednym peronem i punktem obsługi podróżnych.

Obecny kształt wnętrza, dworzec uzyskał dzięki przebudowie w latach 1899-1904. Powstało wtedy pięć nowych peronów, (podniesionych w górę o 4-5 metrów) z czego cztery zadaszone, a nad całością wzniesiono olbrzymią przeszkloną halę.

Neogotycki budynek dworcowy wewnątrz oczywiście nie przypominał surowego, średniowiecznego zamku, ale posiadał nowoczesne poczekalnie, kasy biletowe, restaurację, pocztę, przechowalnię bagażu i toalety. Na górnej kondygnacji znajdowały się pomieszczenia biurowe, mieszkania służbowe i bogato zdobiona sala posiedzeń zarządu kolei, nakryta cynowym stropem kasetonowym imitującym strop drewniany.

Zachęcamy do przeczytania wtorkowego dodatku Historia w papierowym wydaniu Gazety Wrocławskiej, gdzie będzie dużo więcej informacji o historii dworca we Wrocławiu.

ZOBACZ TEŻ:
Tajemnice Bonifratrów
Niezwykła kaplica Św. Elżbiety
Krzyżowcy we Wrocławiu
Fortyfikacje Wrocławia zmieniły się w promenady
Synagoga pod Białym Bocianem. Poznaj jej historię
Wzgórze Liebiechów, nazywane dziś, nie wiedzieć czemu Wzgórzem Partyzantów

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Ruina

Kolejny przykład Polski w ruinie!! Kiedy to się skończy, ta straszna bieda!

K
Krasnal Adamu

Fakt, dobrze, że wyblakł. Ale i tak wolę kolor sprzed remontu.

d
dscs

dopiero po jakimś czasie, gdy się przybrudza i wypłowieją, będą miały kolor/odcień jak należy.
Jednocześnie zwróć uwagę, że twoja obserwacja, że nic się nie brudzi może być nietrafna - zwykle propaganda oszukuje! Dlatego nie wież, że rzeczy się nie brudzą. Warto wyprać ubrania, a rower też można umyc podobnie jak auto.

d
dscs

od szofera z Karaibów tłumaczyli wrocłwianom, że jak szmatki na stadionie się przybrudzą i wypłowieją to będzie to finalny kolor/odcień. Pewnie tak samo planowano przy dworcu. Zółć cie zalewa czy co że taki nielotny jesteś i wrogość do inaczej widzących ślepotę wywołuje.

t
tomo

Na początku po prostu niepotrzebnie hejtowałeś jak 98% naszego społeczeństwa.

T
ThinkHealthy

Styl architektoniczny dworca średniowiecznym?

P
Piękny

budynek dworca kolejowego-tylko podziwiać!

d
dscs

zabrudził ai przypomina jasna cegłe to wygląda nieźle.

x
x

Szkoda, że nie zachowano i nie wyeksponowano tych przedwojennych reklam, mają w sobie jakiś taki niezwykły urok

z
zzc

Najpiękniejszy dworzec kolejowy w Polsce. Tuż za nim dworzec w Przemyślu :)

Dodaj ogłoszenie