Dwa wykolejenia na pl. Bema dzień po dniu. Winne torowisko, tramwaj czy coś innego? (FILM, ZDJĘCIA)

Weronika Skupin, fot. Jarosław JakubczakZaktualizowano 
Wczoraj i dziś na placu Bema, dokładnie na tej samej zwrotnicy, wykoleiły się tramwaje. Dlaczego? Po wczorajszej awarii stwierdzono, że wypadły tam śruby. Zwrotnicę naprawiono i zabezpieczono, a dziś ponownie doszło do wykolejenia. Okazało się, że zabezpieczenia są zerwane. Jak mówi nam ekspert z Politechniki Wrocławskiej, takie drobne awarie się zdarzają, a receptą na to, by nie prowadziły do wykolejeń jest stałe monitorowanie stanu torowisk.

Wczorajsze wykolejenie nie jest prawdopodobnie spowodowane wadliwym wykonaniem torowiska, które przez lata dobrze służyło i dochodziło tam do sporadycznych wykolejeń, nie częściej niż w innych częściach miasta. Zawiniły najpewniej małe elementy – śruby.

Pracownicy MPK ustalają przyczyny wczorajszych wykolejeń. Z torów wypadły dwa tramwaje. Przyczyna wypadnięcia z szyn "ósemki" jest jeszcze badana. O wypadku "szóstki" wiadomo tyle, że wypadła na zwrotnicy, gdzie następnie odnaleziono wyrwane śruby. – Wczoraj tramwaj linii 6 wypadając z szyn wyrwał dwie śruby zwrotnicy – mówi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.

DWA TRAMWAJE WYKOLEIŁY SIĘ W ŚRODĘ NA PLACU BEMA (ZDJĘCIA, FILM)
Dlaczego tramwaj w ogóle wypadł z szyn? Będzie to badane, ale możliwe, że zawiniły właśnie śruby, które przed wykolejeniem mogły być poluzowane, a z tego powodu cała zwrotnica nie była stabilna. Jak mówi dr inż. Igor Gisterek z Politechniki Wrocławskiej, takie usterki drobnych elementów się zdarzają. Nie znaczy to jednak, że ZDiUM powinien do nich dopuszczać. Receptą na zapobieganie takim awariom miałoby być stałe monitorowanie stanu torowisk. Wtedy ewentualnie śrubę można by było dokręcić albo wymienić.

WROCŁAW: W CZWARTEK ZNÓW TRAMWAJ WYKOLEIŁ SIĘ NA BEMA
Jeszcze wczoraj około godz. 16 rozpoczęła się nadzorowana przez ZDiUM naprawa uszkodzonej zwrotnicy. Zabezpieczono ją tak, by możliwy był jedynie skręt w lewo, tak jak jedzie tramwaj linii 6. Niemożliwa była jazda prosto w ul. Sienkiewicza. Jednak dziś rano w tym samym miejscu doszło do wykolejenia kolejnego tramwaju. Jak mówi dr inż. Igor Gisterek z Politechniki Wrocławskiej, po naprawie nie powinno dojść do takiego wykolejenia.

TAK DOSZŁO DO WYKOLEJENIA SKODY - ZOBACZ FILM:

Jak wyjaśnia Ewa Mazur, gumowe zabezpieczenia zamontowane wczoraj na zwrotnicy zostały uszkodzone dzisiaj rano przez jakiś tramwaj, który pojechał prosto w ul. Sienkiewicza (jest to tzw. relacja awaryjna, bo większość tramwajów skręca z Drobnera w kierunku Poniatowskiego). Zerwał zabezpieczenia, a następnie jadąca tamtędy szóstka wypadła z szyn. Teraz zwrotnica jest tak zespawana, że niemożliwe jest pojechanie prosto w Sienkiewicza.

Ruch na relacji Drobnera – Poniatowskiego przez plac Bema odbywa się cały czas normalnie. – Do godziny 15 zamontujemy cały nowy mechanizm zwrotnicy – informuje Ewa Mazur. Wymiana będzie się odbywać na bieżąco podczas kursowania tramwajów, nie ma przewidzianych objazdów.

Przebudowa całego placu Bema u zbiegu z ul. Sienkiewicza wraz z wymianą torowiska trwała w latach 2009-2010. Remont jest zatem jeszcze objęty gwarancją w zakresie wszystkich wykonanych prac.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 64

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

w
w 100%

zaraz po tym jak pojawił się film pisałem, że wykolejenie może mieć różne przyczyny, ale zachowanie motorniczego szóstki jest karygodne i stworzyło realne zagrożenia zdrowia i życia ludzi. Powinien niezwłocznie zatrzymać skład jak go przyhamowało na środku skrzyżowania i sprawdzić przyczynę, a nie driftować tramwajem. Do tego jeszcze po pełnym zatrzymaniu na przystanku ruszył i podjechał kilka metrów, wlokąc pół tramwaju po peronie. Niewiarygodne wręcz, że można coś takiego zrobić.

q
qqq

...a po wprowadzeniu na tory S(z)kód nie ma miesiąca (a niekiedy i tygodnia), żeby coś się nie stało.

Pogratulować indolentom u władzy....

J
J-23

Powiedz mi co to znaczy według Ciebie, że tramwaj jechał bardzo szybko po łuku tzn. że 15, 20, 50 czy 90 km/h i skąd ty to wiesz?

D
Dutkiewicz

i jego wykwalifikowani doradcy.

n
nubo

to super

Naprawa szyn przerasta nasze możliwości.

c
cv

To drogowe też tyłkiem zamiata i wszyscy to lubiom

a
a to zagwozdka

Niekumaci durnie z MPK przy okazji wykolejenia odkryli brakujące śruby w zwrotnicy a tu dalej BĘC! tramwaje driftują

W
Wrocławiak od urodzenia

Mam pytanie do P. Ewy Mazur: czy kierujący tramwajami są szkoleni w postępowaniu na wypadek wykolejenia? Pytanie jest sprowokowane postępowaniem obu motorniczych tramwajów nr6, którzy po wykolejeniu wloką tramwaj po jezdni, powiększając negatywne skutki wypadnięcia z szyn. Tak było w wykolejeniu 15.04.15 i 16.04.15. Przypadek z 15.04.15 doprowadził do bardzo niebezpiecznej sytuacji gdy ostatni człon Skody wjechał na peron przystanku! I dlaczego zamknięta awaryjnie zwrotnica nie była odpowiednio oznakowana, że nie wolno jej przestawiać? Stosunkowo niewielki nakład finansowy na ustawienie znaku pozwoliłby uniknąć poważniejszych konsekwencji w postaci ponownego wykolejenia...

m
ma

tramwaj jechał bardzo szybko na łuku torowiska

T
Taz

Jak to jest Mazur ma zawsze na wszystko wytłumaczenie. Zawsze winna infrastruktura i podwładni. A może do cholery góra ma coś z głową ?!

d
duck

Jak Bednarz mówił jesienią w kampanii wyborczej, że MPK jest bankrutem, to móiwli, że to krzykacz i nie wolno takim wierzyć, a Dutkiewicz przed kamerami TV Wrocław opowiadał w jak świetnej kondycji jest wrocławskie MPK. Teraz prezes Smyk uciekł na dyrektorską posadę do firmy od której Wrocław za grube miliony kupił Solarisy, linie autobusowe oddawane są operatorom z Warszawy, a w mieście codziennie wykolejają się "najlepsze tramwaje XXI wieku". Wyborcy Dutkiewicza, gdzie jesteście?
Aha, ale wyborcy Dutkiewicza nie jeżdżą tramwajami...

n
nagle spółki torowe

dzisiaj ruszyły nagle w miasto

s
sdcvasdfc

przez Porsche. A to że mają mniej wózków, a z tego powodu większy nacisk na os i zdaje się że jakieś problemy z łukami które sa niszczone, to nie jest ważne bo we wroclove nie jest ważne czy coś dziłą dobrze ale jak wygląda.

k
kr

Z wyrzutni typu "Buk". Jutro na konferencji ogłosi to Dupkiewicz, jest to konkluzja pracy sherlocków z komisji wypadkowej MPK

n
nie lubią zakrętów

ot cała tajemnica. Ta technologia jeździ szybko i prosto. A jak chcecie się bujać po ciasnych zakrętach to wyciągnijcie z lamusa Babę Jagę...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3