Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Duże zmiany dla konsumentów od początku 2023 roku. Trudniej o pożyczkę. „Wdrożenie nowych regulacji będzie największym wyzwaniem"

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
– Patrząc z punktu widzenia holistycznego na rynek finansowy, to wydaje mi się, że największym wyzwaniem będzie wdrożenie tych aktów prawnych, które zostały uchwalone w poprzednim roku – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Marcin Czugan, Prezes Zarządu Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Jednocześnie podkreśla, że na mapie kredytów konsumenckich i tego, w jaki sposób Polacy zaciągają zobowiązania, dzieje się bardzo dużo, dlatego wyzwaniem będzie prawidłowe wdrożenie nowych przepisów.

Spis treści

Wdrożenie nowych regulacji największym wyzwaniem

Jak wyjaśnia, patrząc na to, ile mieliśmy nowych regulacji i jak one działają zarówno na klientów, jak i na formy, to rok 2023 będzie stanowił etap wdrożenia, a przykłady jego zdaniem można mnożyć.

– Tak zwana ustawa antylichwiarska, która z jednej strony obniża maksymalne koszty pozaodsetkowe i to jest bardziej perspektywa firm i klientów, a z drugiej strony pojawia się nowe zasady oceny zdolności kredytowej, czyli to, w jaki sposób klienci będą oceniani – czy stać ich na to zobowiązanie, które chcą zaciągnąć – wymienia.

Czugan podkreśla, że „taka inflacja prawa powoduje, że to właśnie to, jak wdrożymy nowe regulacje, będzie największym wyzwaniem z perspektywy zarówno przedsiębiorstw finansowych, jak i klientów”.

Ekspert nie ukrywa, że ustawa antylichwiarska może spowodować, że część osób może przejść do szarej strefy. – Tego się obawiamy, wskazywaliśmy na to w trakcie całego procesu legislacyjnego – mówi. – Te drakońskie obniżenie limitu kosztów pozaodsetkowych versus zupełnie nowe zasady oceny zdolności kredytowej mogą spowodować wypchnięcie klientów, którzy do tej pory dostawali kredyt czy pożyczkę do szarej strefy – mówi. Jednak wyraża nadzieję, że tak się nie stanie, ale „optymistą w tej kwestii nie jest”.

Duże zmiany w kredycie konsumenckim

Jednocześnie zauważa, że na bazie tej legislacji z Unii Europejskiej płynie nowy akt prawny, który ponownie spowoduje konieczność zmiany ustawy o kredycie konsumenckim. – Mówię tutaj o dyrektywie o kredycie konsumenckim, czyli tzw. CCD II – wskazuje.

Przypomnijmy, dokument będzie przyjęty przez Parlament Europejski najprawdopodobniej w pierwszym kwartale 2023 r. Na początku grudnia osiągnięto polityczny konsensus w sprawie Dyrektywy. Oznacza to, że po dopracowaniu ostatnich kwestii zostanie ona przekazana do finalnego przyjęcia przez Parlament Europejski i Radę Europejską. Jeżeli tak się stanie, to już pod koniec przyszłego roku możemy spodziewać się projektu ustawy wprowadzającej nowe przepisy w Polsce.

Jak czytamy na stronie ZPF, wprowadzenie wspomnianego zapisu nie jest jeszcze przesądzone. – Jednak nietrudno wyobrazić sobie, że tak znaczące wydłużenie okresu na bezkosztowe odstąpienie od umowy kredytu konsumenckiego bez podania przyczyny wprowadziłoby ogromną niepewność na rynku finansowym, a w efekcie – utrudniłoby konsumentom dostęp do kredytów – czytamy.

Ponadto zwrócono uwagę na wątek poświęcony coraz popularniejszej również w Polsce metodzie płatności online: „kup teraz, zapłać później” (BNPL). Pozwala ona kupić towar, ale zapłacić za niego bez odsetek np. dopiero po 30 dniach. – Wprowadzenie płatności BNPL pod rygor wszystkich zapisów ustawy o kredycie konsumenckim – od rozbudowanych formularzy informacyjnych, przez konieczność zaakceptowania umowy ze wszystkimi elementami wymaganymi przez ustawę o kredycie konsumenckim, po wskazanie terminu odstąpienia od umowy – w oczywisty sposób zwiększyłoby formalności związane ze stosowaniem tego rodzaju płatności, ale leży to również w interesie klientów – wyjaśniono.

– Na mapie kredytów konsumenckich i tego, w jaki sposób Polacy zaciągają zobowiązania, dzieje się bardzo dużo, dlatego tym wyzwaniem będzie prawidłowe, dobre, mądre wdrożenie nowych przepisów – mówi Czugan.

– Bezwzględnie edukacja jest potrzebna. Cały czas pokazujemy, że zupełnie czym innym jest zaciągnięcie zobowiązania w tzw. sferze legalnej, gdzie klient posiada szereg uprawnień, chociażby na bazie wspomnianej ustawy o kredycie konsumenckim, a czym innym jest zaciągnięcie pożyczki, kredytu w szarej strefie, gzie klient nie ma żadnych uprawnień i może liczyć wyłącznie na łaskę tego, który pożycza mu środki – podkreśla.

Zdaniem Czugana jednym z dominujących trendów jest przeniesienie ciężaru pożyczania do ecommerce. – Jednak w tym przypadku są zaciągane niższe kwoty, ale trend jest wyraźnie zauważalny na mapie pożyczania – wskazuje.

Czy ten trend utrzyma się dłużej? Zdaniem eksperta raczej tak, ponieważ ta gałąź rozwija się w Polsce bardzo dobrze, generując jedne z najlepszych wyników rozwoju w całej Unii Europejskiej. – Dlatego tak ważne jest również, żeby te zobowiązania zaciągane przez konsumentów były zaciągane w legalnie funkcjonujących formach pożyczkowych, które muszą się dostosować do nowego prawa – dodaje.

Jak Polacy spłacają pożyczki?

Czugan przyznaje, że na chwilę obecną nie są zauważane „wynaturzenia związane ze spłacaniem pożyczek”. – Może to wynikać m.in. z programów socjalnych, które są dystrybuowane Polakom, a z drugiej strony te portfele- mówiąc bardzo analitycznie- nie psują się – wyjaśnia.

Polacy, zaciągając zobowiązanie, spłacają je rzetelnie i jeżeli mamy do czynienia z jakimiś niedopłatami czy naruszeniami w tm zakresie, to są ro obecnie marginalne przypadki i mam nadzieję, że to się utrzyma – podsumowuje.

Jak wynika z danych Biura Informacji Kredytowej, w październiku 2022 r., w porównaniu do października 2021 r., w ujęciu liczbowym banki i SKOK-i udzieliły więcej jedynie kredytów ratalnych o (+20,6 proc.). Spadek o (-73,2 proc.) odnotowały kredyty mieszkaniowe. O (-7,9 proc.) spadła również liczba udzielonych kredytów gotówkowych. Dynamika limitów na kartach kredytowych była zerowa.

Z kolei w ujęciu wartościowym banki i SKOK-i przyznały niższą wartość we wszystkich produktach kredytowych. Najwięcej o (-74,5 proc.), spadła wartość udzielonych kredytów mieszkaniowych. Wartość udzielonych kredytów gotówkowych spadła o (-9,1 proc.), ratalnych o (-14,3 proc.). Na minusie także wartość przyznanych limitów na kartach kredytowych (-3,2 proc.).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Duże zmiany dla konsumentów od początku 2023 roku. Trudniej o pożyczkę. „Wdrożenie nowych regulacji będzie największym wyzwaniem" - Strefa Biznesu

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska