Wrocław starał się o unijną dotację na tę inwestycję, ale wniosek został odrzucony. Ministerstwo rozwoju i finansów nie zostawiło nam nim suchej nitki. Tłumaczyło, że Wrocław nie dostanie dotacji z Brukseli, bo program w ramach którego miasto chciało dostać wsparcie przeznaczony jest na budowę dróg krajowych, a aleja Wielkiej Wyspy drogą krajową nie będzie, o czym wrocławscy urzędnicy świetnie wiedzieli. Kliknij i przeczytaj więcej na ten temat
- W związku z tym będziemy tę aleję i ten most budować w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, będziemy rozpisywali przetarg w ramach procedury PPP na początku przyszłego roku - zapowiedział dziś na antenie Radia Wrocław prezydent Rafał Dutkiewicz.
Takie rozwiązanie brano pod uwagę od lat. Budową mostu już dawno interesowała się m.in. spółka Budimex, która w podobnym systemie wybudowała już we współpracy z miastem parking podziemny przy Hali Ludowej. W 2011 roku Budimex założył nawet spółkę Budimex Most Wschodni, która miała się zająć wrocławską inwestycją.
– Nadal jesteśmy bardzo zainteresowani realizacją tego projektu i w pełni do tego przygotowani – mówi nam Kinga Romanowska z Budimexu.
Wybrana przez miasto firma zbuduje za swoje pieniądze most i będzie go później utrzymywała. Czy to oznacza, że będzie też pobierała za przejazd nim opłaty? - Tego nie przewidujemy, będziemy po prostu ratalnie spłacali, temu, który zainwestuje - tłumaczył Dutkiewicz.
Budowa mostu potrwa około dwóch lat, ale najpierw potrzebny jest projekt. Jego stworzenie przypuszczalnie zajmie ponad rok. W najlepszym razie sama budowa ruszy więc nie wcześniej niż na początku 2018 roku, a most będzie gotowy najwcześniej w roku 2020.
Budowa Alei Wielkiej Wyspy pochłonie ok. 350 mln zł.
Aleja Wielkiej Wyspy - na razie jeden pas
Aleja Wielkiej Wyspy ma mieć 3,8 km długości. Urzędnicy ostatecznie zdecydowali, że na razie będzie miała jedną jezdnię (choć w przyszłości będzie można dobudować drugą). Na prawie całej długości droga ma mieć jeden pas ruchu w każdym kierunku. Wyjątkiem będą okolice skrzyżowań, gdzie powstaną dodatkowe pasy do skrętów. Dwa pasy ruchu w każdym kierunku mają powstać także na odcinku między ulicą Olszewskiego i Dembowskiego. W planach jest też przebudowa ulicy 9 Maja na Sępolnie.
Wiadukt nad ulicą Krakowską zostanie rozbudowany, powstaną też nowe wiadukty nad ul. Wilczą, Międzyrzecką i Wittiga. Wybudowana zostanie też kładka dla pieszych nad ul. 9 Maja.
Kliknij niżej i zobacz, jak będą wyglądały poszczególne odcinki drogi i skrzyżowania:
Skrzyżowanie z Aleją Armii Krajowej i ul. Krakowską
Most nad Odrą
Skrzyżowanie z ulicą Olszewskiego
Skrzyżowanie z ulicą Dembowskiego
Przebudowana ulica 9 Maja
Skrzyżowanie z ulicą Mickiewicza i Paderewskiego
Ścieżki rowerowe i chodniki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?