Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drogi wokół Wrocławia w prywatne ręce. Pomysł coraz bliżej realizacji (LISTA DRÓG)

Marcin Rybak
fot. urząd marszałkowski
Województwo Dolnośląskie wygrało ministerialny konkurs na projekt utrzymania lokalnych dróg za pomocą wieloletniego kontraktu z prywatną firmą czyli tzw. partnerstwa publiczno - prywatnego. Nasz pomysł pokonał podobne projekty kilku innych samorządów. Jest szansa, ze w przyszłym roku w końcu zacznie być realizowany. Bo nasi urzędnicy mówią o nim od kilku lat.

Ma być tak. Prywatna firma wygrywa przetarg na utrzymanie ściśle określonych fragmentów dróg wojewódzkich. Za własne pieniądze remontuje je i utrzymuje przez 15 lat. Za tę usługę płaci jej samorząd województwa. Taki pomysł dolnośląski Urząd Marszałkowski próbuje realizować od 2011 roku. Na razie wiemy tylko, że mamy świetny pomysł. Jedyny, jak dotąd, przetarg został unieważniony. Bo ceny zaproponowane przez oferentów okazały się za wysokie. Teraz – dzięki pomocy Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i pieniędzy z Unii Europejskiej – ma być znacznie lepiej i takiej. Urzędnicy liczą, ze w przyszłym roku program wreszcie ruszy.

Ogłoszony w sierpniu 2011 a unieważniony w październiku tego samego roku przetarg to miał być program pilotażowy. Pierwszy w Polsce taki model utrzymywania i remontowania dróg. Wybrano 12–kilometrowy odcinek z Wrocławia do Obornik Śląskich. Ale oferenci zaproponowali kwoty większe niż Urząd przeznaczył na projekt. Postanowiono spróbować raz jeszcze ale zwiększono liczbę dróg, które mają być oddane prywatnemu partnerowi. Łącznie ma być ich 316 kilometrów w całym regionie. To jeden z postulatów oferentów z nieudanego przetargu. Przekonywali Urząd, że będzie taniej jak dostaną kontrakt na większą liczbę dróg.

Pomysł marszałka województwa Rafała Jurkowlańca spodobał się w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego i resort ogłosił konkurs na koncepcję tego typu drogowego partnerstwa publiczno - prywatnego. Wystartowało ze swoimi pomysłami dziewięć samorządów. Dolny Śląsk wygrał. Co to dla nas oznacza?

MAPA DRÓG DO PRYWATYZACJI WOKÓŁ WROCŁAWIA - ZOBACZ NA KOLEJNEJ STRONIE

Po pierwsze resort pomoże nam w zorganizowaniu kolejnego przetargu. Już wybiera firmę, która doradzi w przygotowaniu szczegółów oferty. W Urzędzie liczą, że doradca zostanie wybrany na początku roku a sam przetarg na firmę, która zajmie się naszymi drogami, ruszy w połowie 2014. Po drugie cały program ma być dofinansowany przez Unię Europejską dzięki czemu będzie tańszy. Bo wykonawca będzie musiał wyłożyć mniej własnych (albo pożyczonych) pieniędzy na remont i utrzymanie dróg.Część dopłaci Unia. Z dolnośląskich doświadczeń korzystać będą wszystkie samorządu w Polsce.

Jak szacuje Urząd Marszałkowski remont i 15-letnie utrzymanie 316 kilometrów dróg ma kosztować łącznie 637 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska