Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drogi rowerowe nad Odrą powinny biec po wałach. Chyba, że... deweloper ma inną wizję

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Droga rowerowa nie będzie wiodła wałem, lecz pomiędzy budynkami osiedla Olimpia Port
Droga rowerowa nie będzie wiodła wałem, lecz pomiędzy budynkami osiedla Olimpia Port Google
Drogi rowerowe we Wrocławiu, tam, gdzie to oczywiście możliwe, powinny przebiegać nad wodą po wałach. Tymczasem deweloper budujący osiedle Olimpia Port, pośrodku którego będzie marina żeglarska, zaplanował odsunięcie drogi rowerowej tak, by tę marinę omijała. Ścieżkę poprowadzono między blokami. To zaskakujące, ponieważ na mapie do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest zaznaczone, że także na terenie tego osiedla droga rowerowa powinna być nad wodą. Ale plan ma dwa równoważne elementy: mapę i część opisową i to jej zapisy zdają się ważniejsze zarówno dla dewelopera, jak i dla miasta.

Olimpia Port to duże osiedle, które na wrocławskich Swojczycach, w okolicy ul. Magellana buduje deweloper Archicom. Ponad dwadzieścia budynków położonych jest nad Kanałem Żeglugowym Odry. Archicom podkreśla, że osiedle będzie wyróżniało się własną mariną. Jeden z budynków (M18) został zlokalizowany bardzo blisko brzegu. Z tego powodu droga rowerowa, która biegnie wałem, zostanie poprowadzona w głąb osiedla ,pomiędzy bloki. I przebieg drogi rowerowej na tym odcinku budzi wątpliwości. Odbiega ona znacznie od wskazań miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (MPZP), który jest obowiązującym prawem.

Brzegiem Kanału Żeglugowego, po Grobli Łaniewskiej od śluzy Bartoszowickiej w stronę ul. Swojczyckiej prowadzi trasa po wałach. Teren, na którym Archicom prowadzi inwestycję, objęty jest od stycznia 2011 r. miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego nr 394 Swojczyce Południe. W planie jest zapis, że obowiązują tam “ogólnodostępne ciągi pieszo-rowerowe łączące rejony Mostu Swojczyckiego i Mostu Bartoszowickiego biegnące na koronie wału przeciwpowodziowego”. W dokumencie wyszczególniono, że te drogi pieszo-rowerowe biegną po południowo-zachodniej stronie Kanału Powodziowego, pomiędzy Kanałem Powodziowym i Kanałem Żeglugowym. Dalej jest informacja, że te drogi muszą być połączone z drogami rowerowymi i chodnikami po północno-zachodniej stronie mostu Swojczyckiego. W mapie dołączonej do MPZP, która zgodnie z Ustawą o planowaniu przestrzennym wraz ze szczegółową legendą jest nieodłączną częścią miejscowego planu, droga rowerowa przebiega cały czas wałem nad brzegiem Kanału Żeglugowego (oznaczenie KDPR/15). W legendzie mapy zaznaczony na żółto teren oznaczony jako KDPR opisany jest wyłącznie jako “ciąg pieszo-rowerowy”.

Deweloper twierdzi, że “zdjęcie” drogi rowerowej z wału nie jest złamaniem prawa zapisanego w miejscowym planie i jest zgodne z jego opisową częścią. - Zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie zobowiązują nas do realizacji ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Grobli Łaniewskiej. Ponadto przewidują dla tego terenu różne rodzaje przeznaczenia, m.in. mariny i obiekty usługowe. Co istotne, realizacja infrastruktury, w tym ciągów pieszo-rowerowych, jest inwestycją celu publicznego – oznacza to, że leży po stronie Gminy. W związku z tym, że plan wskazuje infrastrukturę drogową jako jeden z możliwych, a nie wyłącznych przeznaczeń dla tego terenu, prawidłowe jest jego zagospodarowanie w którykolwiek z określonych w planie miejscowym sposobów - mówi manager z Archicomu Monika Kulej.

Podobnie zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego interpretuje miasto Wrocław. Patryk Załęczny z biura prasowego ratusza odnosi się do treści planu miejscowego i przekonuje, że na tym terenie dopuszcza on obiekty infrastruktury drogowej, czyli m.in. chodnik czy drogę rowerową, a także skwery, mariny, stacje paliw wody powierzchniowe, zabudowę mieszkaniową wielorodzinną oraz obiekty usługowe.

- Mimo tego, że patrząc na rysunek możemy się zasugerować, iż ścieżka rowerowa powinna biec nad rzeką, to jednak zapisy MPZP dopuszczają bardzo szeroką grupę przeznaczeń. Ciąg pieszo-rowerowy nie zostanie przerwany, a powstający na nadbrzeżu deptak, zachowa charakter publiczny - tłumaczy Załęczny.

Sporny teren drogi rowerowej (KDPR/15) sąsiaduje z terenem oznaczonym jako MW-U/4 i to jest obszar przeznaczony na budynek M18. Działka ta oddzielona jest od drogi po wale nieprzekraczalną linią zabudowy. Oznacza to, że poza tą linią nie wolno budować, ale możliwe jest nad nim powstanie nadwieszeń z bloku, które znajdują się co najmniej 5 metrów nad poziomem gruntu.

Zatem sam wał nie zostanie zabudowany, ale przez samą marinę droga rowerowa nie będzie prowadzić. Rowerzyści nad brzegiem kanału nie pojadą, bo deweloper wytyczy drogę rowerową między blokami i podepnie ją w innym miejscu w pobliżu brzegu wody.

- Budynki zostały usytuowane zgodnie z postanowieniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nie przekraczają one linii zabudowy oraz nie kolidują z terenami, dla których w planie miejscowym przewidziano inne przeznaczenie - wyjaśnia Monika Kulej i przekonuje, że dzięki temu zostanie zachowane rosnące wzdłuż grobli starodrzewie.

Archicom informuje, że na czas prac budowlanych, w ramach jednego z ostatnich etapów, z uwagi na bezpieczeństwo mieszkańców, wytycza tymczasowe trasy pieszo-rowerowe. Docelowa droga będzie gotowa pod koniec listopada.

Droga rowerowa nie będzie wiodła wałem, lecz pomiędzy budynkami osiedla Olimpia Port

Drogi rowerowe nad Odrą powinny biec po wałach. Chyba, że......

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska