MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Drogą S8 do samej granicy z Czechami? Tak ma wyglądać trasa z Wrocławia. Na jakim etapie są prace?

Michał Perzanowski
Aktualnie droga ekspresowa S8 kończy się na rondzie w Magnicach (gm. Kobierzyce). Dalej zamienia się w drogę krajową nr 8 z jednym pasem ruchu w obie strony.Do 2033 roku ma to wyglądać zupełnie inaczej. Zobacz wizualizacje budowy S8 w kierunku Kłodzka >>>>
Aktualnie droga ekspresowa S8 kończy się na rondzie w Magnicach (gm. Kobierzyce). Dalej zamienia się w drogę krajową nr 8 z jednym pasem ruchu w obie strony.Do 2033 roku ma to wyglądać zupełnie inaczej. Zobacz wizualizacje budowy S8 w kierunku Kłodzka >>>>Przemysław Wronecki / Polska Press
Wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikował konkretne informacje stanu budowy drogi ekspresowej S8 z Wrocławia do Kłodzka. Wiemy, jak będą wyglądały poszczególne węzły w Kobierzycach, Łagiewnikach, Ząbkowicach Śląskich i Bardzie. Trasa ma poprowadzić aż do granicy z Czechami. Jak? Na ten temat wciąż trwają żywe dyskusje. Zobacz wizualizacje trasy!

Spis treści

Trwa realizacja drogi ekspresowej S8. 87 km drogi podzielonych na sześć etapów

Aktualnie droga ekspresowa S8 kończy się na rondzie w Magnicach (gm. Kobierzyce). Dalej zamienia się w drogę krajową nr 8 z jednym pasem ruchu w obie strony. Ekspresówka będzie jednocześnie przedłużeniem istniejącej drogi szybkiego ruchu, która prowadzi m.in. do Łodzi, Warszawy oraz Białegostoku.

W ciągu najbliższych lat wrocławski oddział GDKKiA zajmie się budową 87-kilometrowego odcinka między Wrocławiem a Kłodzkiem. Inwestycję podzielono na sześć krótszych odcinków. Trasa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach oraz pasy awaryjne.

- Powstanie w systemie „Projektuj i buduj”, co oznacza, że wykonawcy najpierw opracują dokumentację projektową niezbędną do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a dopiero po jej uzyskaniu rozpoczną się prace w terenie - informuje GDDKiA.

Tędy pobiegnie trasa S8 w kierunku Kłodzka. Zobacz wizualizacje projektu:

Cztery odcinki są już "w budowie". Dwa pozostałe - czekają na rozstrzygnięcie

W czterech z sześciu etapów inwestycji wyłoniono już wykonawców. Jako że prowadzą oni prace w trybie "zaprojektuj i zbuduj" można oficjalnie stwierdzić, że prace ruszyły, natomiast żaden sprzęt budowlany nie zdążył jeszcze wyjechać.

Te odcinki są w realizacji:

  • Kobierzyce Północ - Kobierzyce Południe (ok. 7,5 km) zrealizuje Strabag Infrastruktura Południe za kwotę ok. 309,8 mln zł. Planowany termin zakończenia prac to wrzesień 2027 roku.
  • Kobierzyce Południe - Jordanów Śląski zbuduje firma PORR za ok. 401,1 mln zł (13,8 km). Planowany termin zakończenia prac to wrzesień 2027 roku.
  • Jordanów Śląski - Łagiewniki Zachód buduje firma Budimex za ok. 355,6 mln zł. W IV kw. tego roku wykonawcy planują złożyć wnioski o decyzje ZRID (11,2 km). Planowany termin zakończenia prac to wrzesień 2027 roku.
  • na budowę odcinka Ząbkowice Śląskie - Bardo 14 czerwca podpisano umowę z wykonawcą, firmą Kobylarnia i Mirbud (ok. 14 km) na kwotę 378 mln złotych.

- W przyszłości odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce i Łagiewniki Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie dzielącym - dodaje GDDKiA.

Trasę S8 od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich (o długości ok. 17 km) drogowcy podzielili na dwa krótsze odcinki. Aktualnie inwestycja jest na etapie procedury przetargowej. Otwarto już oferty i teraz wystarczy czekać na wybór wykonawcy, jeśli ten zmieści się finansowo w kwocie zamówienia. Podpisanie umowy z wykonawcami jest zaplanowane na III i IV kwartał 2024 roku.

Jak S8 dojedzie do granicy z Czechami? Żywa dyskusja nad jej przebiegiem

Wiadomo, jak ma wyglądać droga ekspresowa S8 od Wrocławia do Barda, natomiast pozostała część drogi jest na etapie prac przygotowawczych.

- Obecnie przygotowywany jest Program inwestycji (PI), który określi zakres rzeczowy inwestycji, harmonogram czasowy oraz jej wstępne koszty. Opracowany PI musi zostać uzgodniony przez Ministerstwo Infrastruktury. Następnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ), w którym zostaną przeanalizowane możliwe przebiegi trasy na tym odcinku, z wykorzystaniem analizowanych na wcześniejszych etapach wariantów - informuje GDDKiA.

Nowa dokumentacja musi być dostosowana do zmienionych w 2022 roku przepisów techniczno-budowlanych, które dotyczą zasad projektowania dróg publicznych. W trakcie sporządzania STEŚ doszło do zmian w rządowych programach infrastrukturalnych, m.in. dodano odcinek S8 Kłodzko – Boboszów czy obwodnicę Złotego Stoku.

Zakończenie budowy drogi ekspresowej S8 Wrocław – Kłodzko i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. Dalszy przebieg S8 od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami jest na etapie opracowań studialnych.

Istnieją trzy warianty budowy. Dwa omijają Kłodzko od wschodniej strony (wariant 1 i 3), natomiast wariant nr 2 przewiduje przebieg drogi przez Kłodzko i Bardo. Zespół pod kierownictwem Macieja Zatheyja wskazał, że wariant trzeci jest najkorzystniejszy - przez Żelazno, Gorzanów, Bystrzycę Kłodzką, Wilkanów, Domaszków i Międzylesie. Za polską granicą można dojechać m.in. do Ołomuńca i Brna.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polska nie jest gotowa na system kaucyjny?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska