Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga ekspresowa S5 pod Wrocławiem gotowa już za 15 miesięcy [NAJNOWSZE ZDJĘCIA]

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
Droga S5 w okolicach Pawłowa Trzebnickiego. Widok z jednego z mostów w kierunku Trzebnicy
Droga S5 w okolicach Pawłowa Trzebnickiego. Widok z jednego z mostów w kierunku Trzebnicy Jerzy Wójcik
Widać już koniec budowy ważnej dla Wrocławia i całego regionu drogi ekspresowej S5. Trasa która połączy Wrocław z Poznaniem ma być oddana kierowcom do użytku po 12 grudnia przyszłego roku. Wówczas przejedziemy już całym, prawie 48-kilometrowym odcinkiem na terenie Dolnego Śląska i dalej już w Wielkopolsce, do Poznania. Teoretycznie szybciej, bo do końca października 2017 gotowy będzie fragment S5 przy Żmigrodzie i granicy województwa dolnośląskiego. Wszystko wskazuje jednak na to, że inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie będzie miała technicznej możliwości otwarcia pojedynczego odcinka i kierowcy poczekają na całość trasy do Poznania do grudnia.

Niektóre odcinki drogi ekspresowej S5 pod Wrocławiem wyglądają już niemal jak gotowe. Choć do zakończenia prac pozostało jeszcze kilkanaście miesięcy, na fragmentach leży już przedostatnia, tzw. wiążąca warstwa asfaltu. Drogowcy zapewniają, że prace toczą się zgodnie z aktualnym harmonogramem, który przewiduje oddanie całego dolnośląskiego odcinka w grudniu 2017 roku.

Oczywiście na niektórych odcinkach prace przy mostach i wiaduktach są mniej zaawansowane, więcej dzieje się przy samej nawierzchni i nasypach. Ale jak tłumaczą drogowcy, przy tak dużym zakresie inwestycji, pozostały czas jest wystarczający, by zdążyć do grudnia przyszłego roku.

Droga S5 na odcinku Korzeńsko (granica województwa) - węzeł Wrocław Północ będzie miała łącznie 7 węzłów. 6 budowanych od nowa i jeden przebudowany - Wrocław Północ. Oto wszystkie możliwości wjazdu na S5 na terenie Dolnego Śląska:

  • węzeł Żmigródek
  • węzeł Żmigród
  • węzeł Krościna
  • węzeł Prusice
  • węzeł Trzebnica
  • węzeł Kryniczno
  • węzeł Wrocław Północ

Stan zaawansowania prac na całej trasie S5 na Dolnym Śląsku to od 50 do 60 proc. Budowlańcy oceniają, że ok. 60 proc. zadań osiągnięto w przypadku dróg i nasypów, natomiast 50 proc. zaawansowania dotyczy wiaduktów i mostów. Są spokojni o terminy, bo pogoda jest doskonała do pracy. Poważniejszym problemem do rozwiązania niż warunki atmosferyczne, jest praca przy ciągłym ruchu pojazdów. Tak jest wielu miejscach.

Na rondzie Obrońców Grodna (przecięcie ulicy Żmigrodzkiej i AOW) prace są prowadzone dzień i noc "pod ruchem". To oznacza, że nie można ani na chwilę poważniej zablokować i tak zakorkowanego wlotu do Wrocławia od strony Poznania drogą krajową nr 5. Inny przykład to potężny wiadukt nad Baryczą i linią kolejową Wrocław - Poznań pod Żmigrodem. I tam prace przy nasuwaniu potężnej konstrukcji mostu trwają głównie nocami od północy do godz. 4 rano, bo takie porozumienie zawarto z PKP. W tych godzinach można odłączać prąd w trakcji i nie sparaliżować zupełnie ruchu pociągów.

Droga S5 na odcinku dolnośląskim (48 kilometrów) podzielona jest na trzy zadania:

  1. Od granicy województwa pod Korzeńskiem za węzeł Żmigród - długość niespełna 15 kilometrów. Po drodze dwa duże mosty nad Orlą i Baryczą oraz linią kolejową Wrocław - Poznań, dwa węzły: Żmigródek i Żmigród oraz miejsce obsługi podróżnych: MOP Morzęcino Wschód i Morzęcino Zachód. Wykonawcą jest konsorcjum firm Budimeks i Strabag.
  2. Od okolic Żmigrodu do Pawłowa Trzebnickiego - długość niespełna 14 km. Po drodze węzły Korościna i Prusice a także most nad rzeką Strugą. Prace prowadzi tutaj hiszpańska firma Dragados.
  3. Od Pawłowa Trzebnickiego do węzła Wrocław Północ - długość nieco ponad 19 km. Na tym odcinku konieczna była budowa dwóch węzłów od podstaw: Trzebnica i Kryniczno oraz przebudowa węzła AOW Wrocław Północ. Kierowcy skorzystają tutaj z miejsca obsługi podróżnych - MOP Wisznia Mała Wschód (po obu stronach drogi). Najpoważniejsze wyzwanie konstruktorskie to budowa 750-metrowego mostu nad Widawą. Prace na tym fragmencie wykonuje włoska firma Astaldi.

Kiedy pojedziemy całą trasą S5 Wrocław - Poznań i dalej przez Bydgoszcz do Grudziądza, na węzeł Nowe Marzy na autostradzie A1? Będzie to oczywiście zależało od prac wykonywanych w innych województwach, ale na dziś realna data to 2020 rok.

To oznacza, że jadąc z Wrocławia do Trójmiasta będziemy mogli skorzystać z połączenia droga ekspresowa S5 + autostrada A1. Dziś większość kierowców jeździ na środkowe wybrzeże Bałtyku z Wrocławia drogą na Warszawę aż pod Łódź i dopiero wjeżdża na autostradę A1.

Już dziś można oszacować że dzięki budowie całego realizowanego teraz odcinka S5 czas jazdy skróci się znacząco:

  • Wrocław - Poznań - jazda zajmie ok. 1,5 godziny
  • Wrocław - Bydgoszcz - jazda zajmie niespełna 3 godziny
  • Wrocław - Trójmiasto - wariantem S5 + A1 to około 5 godzin jazdy

Wartość inwestycji - budowa drogi ekspresowej S5 na terenie województwa dolnośląskiego to kwota blisko 1,9 mld złotych. Ponad 50 proc. środków pochodzi z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a dofinansowanie z Unii Europejskiej to kwota nieco ponad 900 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska