Droga ekspresowa S5 pod Wrocławiem gotowa już za 15 miesięcy...

    Droga ekspresowa S5 pod Wrocławiem gotowa już za 15 miesięcy [NAJNOWSZE ZDJĘCIA]

    Jerzy Wójcik

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Droga S5 w okolicach Pawłowa Trzebnickiego. Widok z jednego z mostów w kierunku Trzebnicy
    1/49
    przejdź do galerii

    Droga S5 w okolicach Pawłowa Trzebnickiego. Widok z jednego z mostów w kierunku Trzebnicy ©Jerzy Wójcik

    Widać już koniec budowy ważnej dla Wrocławia i całego regionu drogi ekspresowej S5. Trasa która połączy Wrocław z Poznaniem ma być oddana kierowcom do użytku po 12 grudnia przyszłego roku. Wówczas przejedziemy już całym, prawie 48-kilometrowym odcinkiem na terenie Dolnego Śląska i dalej już w Wielkopolsce, do Poznania. Teoretycznie szybciej, bo do końca października 2017 gotowy będzie fragment S5 przy Żmigrodzie i granicy województwa dolnośląskiego. Wszystko wskazuje jednak na to, że inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie będzie miała technicznej możliwości otwarcia pojedynczego odcinka i kierowcy poczekają na całość trasy do Poznania do grudnia.
    Niektóre odcinki drogi ekspresowej S5 pod Wrocławiem wyglądają już niemal jak gotowe. Choć do zakończenia prac pozostało jeszcze kilkanaście miesięcy, na fragmentach leży już przedostatnia, tzw. wiążąca warstwa asfaltu. Drogowcy zapewniają, że prace toczą się zgodnie z aktualnym harmonogramem, który przewiduje oddanie całego dolnośląskiego odcinka w grudniu 2017 roku.

    Oczywiście na niektórych odcinkach prace przy mostach i wiaduktach są mniej zaawansowane, więcej dzieje się przy samej nawierzchni i nasypach. Ale jak tłumaczą drogowcy, przy tak dużym zakresie inwestycji, pozostały czas jest wystarczający, by zdążyć do grudnia przyszłego roku.

    Droga S5 na odcinku Korzeńsko (granica województwa) - węzeł Wrocław Północ będzie miała łącznie 7 węzłów. 6 budowanych od nowa i jeden przebudowany - Wrocław Północ. Oto wszystkie możliwości wjazdu na S5 na terenie Dolnego Śląska:
    • węzeł Żmigródek
    • węzeł Żmigród
    • węzeł Krościna
    • węzeł Prusice
    • węzeł Trzebnica
    • węzeł Kryniczno
    • węzeł Wrocław Północ



    Stan zaawansowania prac na całej trasie S5 na Dolnym Śląsku to od 50 do 60 proc. Budowlańcy oceniają, że ok. 60 proc. zadań osiągnięto w przypadku dróg i nasypów, natomiast 50 proc. zaawansowania dotyczy wiaduktów i mostów. Są spokojni o terminy, bo pogoda jest doskonała do pracy. Poważniejszym problemem do rozwiązania niż warunki atmosferyczne, jest praca przy ciągłym ruchu pojazdów. Tak jest wielu miejscach.

    Na rondzie Obrońców Grodna (przecięcie ulicy Żmigrodzkiej i AOW) prace są prowadzone dzień i noc "pod ruchem". To oznacza, że nie można ani na chwilę poważniej zablokować i tak zakorkowanego wlotu do Wrocławia od strony Poznania drogą krajową nr 5. Inny przykład to potężny wiadukt nad Baryczą i linią kolejową Wrocław - Poznań pod Żmigrodem. I tam prace przy nasuwaniu potężnej konstrukcji mostu trwają głównie nocami od północy do godz. 4 rano, bo takie porozumienie zawarto z PKP. W tych godzinach można odłączać prąd w trakcji i nie sparaliżować zupełnie ruchu pociągów.


    Droga S5 na odcinku dolnośląskim (48 kilometrów) podzielona jest na trzy zadania:
    1. Od granicy województwa pod Korzeńskiem za węzeł Żmigród - długość niespełna 15 kilometrów. Po drodze dwa duże mosty nad Orlą i Baryczą oraz linią kolejową Wrocław - Poznań, dwa węzły: Żmigródek i Żmigród oraz miejsce obsługi podróżnych: MOP Morzęcino Wschód i Morzęcino Zachód. Wykonawcą jest konsorcjum firm Budimeks i Strabag.

    2. Od okolic Żmigrodu do Pawłowa Trzebnickiego - długość niespełna 14 km. Po drodze węzły Korościna i Prusice a także most nad rzeką Strugą. Prace prowadzi tutaj hiszpańska firma Dragados.

    3. Od Pawłowa Trzebnickiego do węzła Wrocław Północ - długość nieco ponad 19 km. Na tym odcinku konieczna była budowa dwóch węzłów od podstaw: Trzebnica i Kryniczno oraz przebudowa węzła AOW Wrocław Północ. Kierowcy skorzystają tutaj z miejsca obsługi podróżnych - MOP Wisznia Mała Wschód (po obu stronach drogi). Najpoważniejsze wyzwanie konstruktorskie to budowa 750-metrowego mostu nad Widawą. Prace na tym fragmencie wykonuje włoska firma Astaldi.



    Kiedy pojedziemy całą trasą S5 Wrocław - Poznań i dalej przez Bydgoszcz do Grudziądza, na węzeł Nowe Marzy na autostradzie A1? Będzie to oczywiście zależało od prac wykonywanych w innych województwach, ale na dziś realna data to 2020 rok.

    To oznacza, że jadąc z Wrocławia do Trójmiasta będziemy mogli skorzystać z połączenia droga ekspresowa S5 + autostrada A1. Dziś większość kierowców jeździ na środkowe wybrzeże Bałtyku z Wrocławia drogą na Warszawę aż pod Łódź i dopiero wjeżdża na autostradę A1.

    Już dziś można oszacować że dzięki budowie całego realizowanego teraz odcinka S5 czas jazdy skróci się znacząco:
    • Wrocław - Poznań - jazda zajmie ok. 1,5 godziny
    • Wrocław - Bydgoszcz - jazda zajmie niespełna 3 godziny
    • Wrocław - Trójmiasto - wariantem S5 + A1 to około 5 godzin jazdy


    Wartość inwestycji - budowa drogi ekspresowej S5 na terenie województwa dolnośląskiego to kwota blisko 1,9 mld złotych. Ponad 50 proc. środków pochodzi z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a dofinansowanie z Unii Europejskiej to kwota nieco ponad 900 mln zł.

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (51)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    zdjęcia błędnie opisane

    Mac- geodeta (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 4

    Nie wiem kto opisywał te zdjęcia, ale wszędzie gdzie podane jest Pawłów Trzebnicki (do którego granic s5 nawet się nie zbliża) powinno być napisane Marcinowo. A jeden z wiaduktów raz opisujecie...rozwiń całość

    Nie wiem kto opisywał te zdjęcia, ale wszędzie gdzie podane jest Pawłów Trzebnicki (do którego granic s5 nawet się nie zbliża) powinno być napisane Marcinowo. A jeden z wiaduktów raz opisujecie wiadukt pod Krynicznem, za chwilę z innych ujęć już jest prawidłowo Korzeńsko, bądź na granicy województwa- choć do niej jeszcze kilka km.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    z GDA już się da

    Wybrzeżanin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 5

    Jedzie się pięknie A1 do zjazdu za Łodzią na A8 a potem prosto. Droga na 4.5 godzinki....


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Bandyctwo na bramkach

    kuku (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 4

    Gdyby jakiś niedorobiony imbecyl nie sprzedał 120 km odcinka autostrady przed Gdańskiem i nie postawił na nich bramek, to miałbyś rację.
    Wjedź tam w tygodniu od Czerwca do Września ok godziny 13....rozwiń całość

    Gdyby jakiś niedorobiony imbecyl nie sprzedał 120 km odcinka autostrady przed Gdańskiem i nie postawił na nich bramek, to miałbyś rację.
    Wjedź tam w tygodniu od Czerwca do Września ok godziny 13.
    Wtedy podróż do Wrocławia zajmuje 8 godzin.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    GDA->WRO już jest szybko...

    Kierowca (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 6

    Z Gdańska do Wrocławia już teraz jedzie się ok. 4.5 godziny :) . Bez wariactwa.... Najpierw A1 do zjazdu na S8 za Łodzią a potem już prosto


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ciekawe jak?

    aweja (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 6

    Ciekawe jaj ty to robisz? Jadąc motorem nie stoję w korkach i średnia mi wychodzi max 85km/h
    Żeby jechać ten dystans w 4,5h musiał byś lecieć średnio 100km/h. a przecie piszesz że jedziesz bez...rozwiń całość

    Ciekawe jaj ty to robisz? Jadąc motorem nie stoję w korkach i średnia mi wychodzi max 85km/h
    Żeby jechać ten dystans w 4,5h musiał byś lecieć średnio 100km/h. a przecie piszesz że jedziesz bez wariacji. Jak ty to robisz? Mieszkając w Lesznie jadąc obecną DK5 do Poznania autem potrzebuję minimum 1,5h a do Wrocka czasem i 2h by się dostać do A4zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    fizyka

    jabol (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 6

    Sprawdź jak się liczy prędkość średnią w ruchu przyśpieszonym na danym odcinku.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    kiedy skończy sie ten burdel na Zmigrodzkiej?

    misiek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 5

    Rondo na Żmigrodzkiej rozgrzebane drugi rok, niewiele sie tam dzieje. Kiedy panowie wezmą się do roboty?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Za 15 miesięcy do Poznania?

    G* (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 4

    -S5 Poznań – Wronczyn ................. 16,0 km.....07/2015 - 07/2018
    -S5 Wronczyn - Kościan Południe ........19,0 km.....04/2016 - 07/2019
    -S5 Kościan Południe – Radomicko .......16,0...rozwiń całość

    -S5 Poznań – Wronczyn ................. 16,0 km.....07/2015 - 07/2018
    -S5 Wronczyn - Kościan Południe ........19,0 km.....04/2016 - 07/2019
    -S5 Kościan Południe – Radomicko .......16,0 km.....04/2016 - 07/2019
    -S5 Radomicko – Leszno Płd. ............19,1 km.....05/2016 - 09/2018
    -S5 Leszno Płd.- Kaczkowo ...............9,5 km.....05/2016 - 07/2018
    -S5 Korzeńsko – Krościna ...............14,9 km.....07/2014 - 10/2017
    -S5 Krościna - Marcinowo ...............13,8 km.....09/2014 - 12/2017
    -S5 Marcinowo - węzeł Wrocław Płn. .....19,3 km.....09/2014 - 12/2017
    Takie są terminy oddania poszczególnych odcinków. Po co bujać? Pan Jerzy Wójcik powinien pisać, bajki tam nie trzeba się trzymac faktów.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Brednie

    SK (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 3

    Autor artykułu chyba nie odwiedził nawet najbardziej oczywistego źródła informacji (forum skyscrapercity).

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    bosze

    tramwajarz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 10

    Walić tą drogę KTO ZABIŁ MATEUSZKA Z PRUSIC? GDZIE JEST CIAŁO PONCZKA I GDZIE SIĘ PODZIAŁ ZŁOTY POCIĄG.SWOJA DROGA TO WKS SSIE I WSZYSCY KIBOLI MOGĄ MI SKOCZYĆ WY CIOTY W SZALAICZKACH

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    CETA is backdoor of TTIP

    offtopic (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 5

    Dlaczego nie ma protestów ?!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    redaktorze

    autor (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 6

    "Droga S5 Wrocław - Poznań już blisko".
    Czy ta droga się przemieszcza i zbliża?
    Czy otwarcie drogi już blisko?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Rzetelność autora

    CzytelNIK (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 5

    "...Wówczas przejedziemy już całym, prawie 48-kilometrowym odcinkiem na terenie Dolnego Śląska i dalej już w Wielkopolsce, do Poznania." Zdanie sugeruje, że do Poznania dojedziemy S5 już w grudniu...rozwiń całość

    "...Wówczas przejedziemy już całym, prawie 48-kilometrowym odcinkiem na terenie Dolnego Śląska i dalej już w Wielkopolsce, do Poznania." Zdanie sugeruje, że do Poznania dojedziemy S5 już w grudniu przyszłego roku. Oczywiście nie dojedziemy. Do Poznania to może w połowie 2018 roku. Choćby to. 16 maja GDDKiA podpisała umowę na budowę drogi ekspresowej S5 Poznań – Wrocław odc. Radomicko (bez węzła) – Leszno Płd. Wykonawca na realizację zadania ma 22 miesiące od dnia podpisania umowy. Do okresów realizacji nie wlicza się tzw. okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca). Proszę nie wprowadzać czytelników w błąd!!!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ten środkowy brązowy pas dla samochodów.

    gość (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 6

    Te 2 szerokie po bokach dla rowerów.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo