Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dotacje unijne z przeszkodami

Katarzyna Gęsiarz
Dotacje unijne z przeszkodamiNajczęściej samorządy lokalne wykorzystują dotacje unijne do sfinansowania budowy dróg
Dotacje unijne z przeszkodamiNajczęściej samorządy lokalne wykorzystują dotacje unijne do sfinansowania budowy dróg Fot. Materiały prasowe
Z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013, finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (stan na 30 września) we Wrocławiu, zrealizowano 361 umów na łączną kwotę ponad 1 9 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniosło ponad 913 mln zł. Na jednego mieszkańca przypadło 1 444,54 zł dotacji. Projekty były realizowane przez przedsiębiorców, jednostki samorządu terytorialnego, fundacje, stowarzyszenia.

– Dofinansowanie na mieszkańca powiatu obliczono przez podzielenie wartości dofinansowania z EFRR, przez liczbę jego ludności – wyjaśnia Sławomir Sobieszek, dyrektor Wydziału Zarządzania RPO z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

Jeśli chodzi o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, to we Wrocławiu zrealizowano 69 umów na łączną kwotę ponad 103 mln zł, z czego dofinansowanie wyniosło ponad 96, 8 mln zł. Na jednego mieszkańca przypadło 153,16 złotych dotacji.
W pozyskiwaniu funduszy europejskich występują jednak przeszkody. W trakcie wdrażania PO KL zaobserwowano, że wnioskodawcy postrzegają realizację projektów z pomocą publiczną jako trudną.

Zniechęca ich to do realizacji takich przedsięwzięć, nawet jeśli istnieje realna potrzeba ich przeprowadzenia.
W 2011 roku Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę pt. „Pozyskiwanie środków z budżetu Unii Europejskiej przez małe jednostki samorządu terytorialnego”. Kontrolę przeprowadzono w położonych na terenie ośmiu województw: 32 urzędach gmin, 16 starostwach, ośmiu urzędach marszałkowskich i w Mazowieckiej Jednostce Wdrażania Programów Unijnych.
Ponadto do 142 powiatów, 207 gmin z terenu 16 województw oraz do 13 instytucji zarządzających nieobjętych kontrolą skierowano ankiety.
Do badania ankietowego przystąpiło 280 jednostek, tj. 116 powiatów, 151 gmin i wszystkie 13 instytucji zarządzających.

Wyniki kontroli wykazały niski poziom uzyskiwania przez małe jednostki samorządów terytorialnych środków unijnych. Główne powody wskazane przez nie w toku kontroli i w badaniu ankietowym to:

  •  brak środków własnych na prefinansowanie i sfinansowanie wkładu własnego,
  •  zbyt skomplikowane procedury aplikowania o środki unijne, w tym konieczność składania wraz z wnioskiem o dofinansowanie dużej liczby załączników, sporządzanych często odpłatnie, co zmusza małe samorządy do ponoszenia kosztów bez gwarancji przyjęcia ich projektów do dofinansowania,
  •  zbyt długie oczekiwanie na refundację wydatków poniesionych na realizację inwestycji finansowanych przyudziale środków unijnych, co prowadzi do zachwiania płynności finansowej małych sa-morządów. W przypadku re-alizowania danej inwestycji przy udziale kredytów wymusza to z kolei zadłużanie się samorządu na dłuższy okres, co zwiększa wydatki ponoszone na dane zadanie.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska