Dojedziesz pociągiem z Wrocławia do Jedliny-Zdroju

Artur Szałkowski
Trasa z Jedliny-Zdroju do Wrocławia jest jedną z najbardziej malowniczych w Europie
Trasa z Jedliny-Zdroju do Wrocławia jest jedną z najbardziej malowniczych w Europie Dariusz Gdesz
Nie jak pierwotnie planowano z początkiem stycznia, ale prawdopodobnie jeszcze przed końcem tego roku Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego przejmie od PKP linię kolejową nr 285. Związane z tym procedury dobiegają już końca.

Linia kolejowa łączy stację Wrocław Główny ze stacją Jedlina-Zdrój. Ostatni pociąg pasażerski przejechał nią ponad 13 lat temu. Od tego czasu infrastruktura kolejowa jest regularnie wykradana, dewastowana i popada w ruinę.

- W wieloletnim planie inwestycyjnym zarezerwowaliśmy 80 mln zł na remont kapitalny linii kolejowej nr 285 - mówi Zbigniew Szczygieł, członek zarządu województwa dolnośląskiego. - Zakładamy, że remont zakończy się w 2013 roku i wówczas zaczną po niej kursować pierwsze pociągi.

Na potwierdzenie, że nie są to mrzonki, Zbigniew Szczygieł przypomina, że urząd marszałkowski dostał już dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego. Chodzi o zakup szynobusów, które będą kursowały również po linii nr 285. Wartość tego projektu wynosi 46 mln zł, w tym unijne dofinansowanie stanowi 39 mln zł. Pierwsze, kupione w ramach projektu pojazdy szynowe dotrą na Dolny Śląsk w ciągu najbliższych tygodni.

Informacja o planowanej reaktywacji połączenia kolejowego, które połączy stolicę Dolnego Śląska z Jedliną-Zdrój, cieszy władze uzdrowiska. Do deklaracji urzędników podchodzą jednak ostrożnie, bo o uruchomienie połączenia zabiegają od ponad ośmiu lat.

- Jeszcze w październiku ma się u nas odbyć konferencja poświęcona sprawie szybkiego uruchomienia linii nr 285 - wyjaśnia Leszek Orpel, burmistrz Jedliny-Zdroju. - Wezmą w niej udział m.in. przedstawiciele gmin: Wałbrzych, Głuszyca i Walim. One również chcą reaktywacji połączenia.

13 lat temu linią kolejową numer 285 przejechał ostatni pociąg pasażerski

W ramach przywrócenia połączeń kolejowych pomiędzy Wrocławiem i Jedliną-Zdrojem urząd marszałkowski przejął już linię kolejową nr 771 pomiędzy Świdnicą Przedmieście i Świdnicą Miasto.
Pierwszy etap całej inwestycji zakłada remont infrastruktury kolejowej i przywrócenie połączeń z Wrocławia do Świdnicy. W kolejnym etapie inwestycja będzie kontynuowana aż do uzdrowiska.

Linia kolejowa nr 285 ma długość ponad 82 km. Wiedzie przez Góry Sowie. Jest na niej wiele imponujących obiektów, m.in. wiadukty i górskie stacyjki. Dlatego też linia ta uważana jest za jedną z najpiękniej położonych w Europie. Jej budowę rozpoczęto w drugiej połowie XIX w.

Mocne wsparcie dla przemysłu rolno-spożywczego.

Wideo

Komentarze 23

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

O
Ortogrania
Naucz się lepiej pisać i wróć do szkoły analfabeto
K
KONRAD
LOMNICA DOLNIA PRESZYTANKI REMOTY NIE POLCA TOROW PKP LOMNICA SREDNCH PRESZYTANKI REMOTY NIE POLCA REMOTY NIE POLCA REMOTY TOROW PKP LOMNICA GORNCH PRESZYTANKI REMOTY NIE POLCA TOROW PKP MYSAKOWIC DWOREZC PIRESCIE PODZMNIE TOROW PKP KOSTRZYCA DWOREZC REMOTY NIE POLCA TOROW PKP KOWARY DWOREZC GLOWNY NIECZYNNY REMOTY NIE POLCA TOROW PKP KOWARY ZDROI PRESZYTANKI REMOTY NIE POLCA TOROW PKP KOWARY SREDNCH DWOREZC NIECZYNNY REMOTY NIE POLCA REMOTY TOROW PKP WIADUKTY KOWARY GORNCH PRESZYTANKI REMOTY NIE POLCA REMOTY TOROW PKP TUNLIE OGOREZLCA DWOREZC KRUSZYWA REMOTY NIE POLCA TOROW PKP KAMENNA GURA DWOREZC TOROW PKP LUBAWKA DWOREZC TOROW PKP KRESZOW DWOREZC REMOTY NIE POLCA TOROW PKP MARSCZOW DWOREZC PIRESCIE PODZMNIE TOROW PKP WALBRESZYCH MASTIO DWOREZC PIRESCIE PODZMNIE REMOTY NIE POLCA REMOTY TOROW PKP WALBRESZYCH GLOWNY DWOREZC PIRESCIE PODZMNIE TOROW PKP WYSLI MINSRTEWO INFRASTRUKTURY ZADUPIE DROGI ROWEROWE PKP WYSLI MINSRTEWO INFRASTRUKTURY ZADUPIE DROGI ROWEROWE PKP WYSLI LELONKIA COM GAZECIE CZTELNKI KONRAD ZADUPIE DROGI ROWEROWE PKP KOWARY ZDROI PRESZYTANKI NIECZYNNY REMOTY NIE POLCA TOROW PKP DYREKTOR KONRAD PKP PYTANIE ZADACI WYSLI MINSRTEWO INFRASTRUKTURY DLACZEGIO NIE POLCA REMOTY NIE POLCA TOROW PKP 2013 ROKU MARSCZEC KOIEIOWY 1
K
KONRAD
LOMNICA DOLNIA PRESZYTANKI REMOTY NIE POLCA TOROW PKP LOMNICA SREDNCH PRESZYTANKI REMOTY NIE POLCA TOROW PKP LOMNICA GORNCH PRESZYTANKI REMOTY NIE POLCA TOROW PKP MYSAKOWIC DWOREZC PIRESCIE PODZMNIE TOROW PKP KOSTRSZYCA DWOREZC REMOTY NIE POLCA TOROW PKP KOWARY DWOREZC GLOWNY NIECZYNNY REMOTY NIE POLCA TOROW PKP KOWARY ZDROI PRESZYTANKI REMOTY NIE POLCA TOROW PKP KOWARY SREDNCH DWOREZC NIECZYNNY REMOTY NIE POLCA TOROW PKP WIADUKTY KOWARY GORNCH PRESZYTANKI REMOTY NIE POLCA TOROW PKP TUNLIE OGOREZLCA DWOREZC KRUSZYWA REMOTY NIE POLCA TOROW PKP KAMENNA GURA DWOREZC TOROW PKP LUBAWKA DWOREZC TOROW PKP KRESZOW DWOREZC REMOTY NIE POLCA TOROW PKP MARSCZOW DWOREZC PIERESCIE PODZMNIE TOROW PKP WALBRESZYCH MASTIO DWOREZC PIRESCIE PODZMNIE TOROW PKP WALBRESZYCH GLOWNY DWOREZC PIRESCIE P[ODZMNIE TOROW PKP WYSLI MINSRTEWO INFRASTRUKTURY ZADUPIE DROGI ROWEROWE PKP WYSLI MINSRTEWO INFRASTRUKTURY ZADUPIE DROGI ROWEROWE PKP- WYSLI LELONKIA COM GAZECIE CZTELNKI KONRAD ZADUPIE DROGI ROWEROWE PKP KOWARY ZDROI PRESZYTANKI REMOTY NIE POLCA TOROW PKP KODLK KONMIET OBRONY PKP PYTANIE ZADACI WYSLI MINSRTEWO INFRASTRUKTURY PKP DYREKTOR KONRAD PKP WYSLI MINSRTEWO INFRASTRUKTURY ZADUPIE DROGI ROWEROWE WYSLI SKARGIE DLACZEGIO NIE POLCA REMOTY TOROW PKP KOIEIOWY 2013 ROKU MARSCZEC
K
KONRAD
KOWARY DWOREZC GLOWNY NIECZYNNY REMOTY NIE POLCA TOROW PKP PERON KOWARY ZDROI PRESZYTANKI REMOTY NIE POLCA TOROW PKP KOWARY SREDNCH DWOREZC REMOTY NIE POLCA TOROW PKP WIADUKTY KOWARY GORNCH PRESZYTANKI REMOTY NIE POLCA TOROW PKP TUNLIE OGOREZLCA DWOREZC KRUSZYWA REMOTY NIE POLCA TOROW PKP KAMENNA GURA DWOREZC TOROW PKP LUBAWKA DWOREZC TOROW PKP KRESZOW DWOREZC REMOTY NIE POLCA TOROW PKP MARSCZOW DWOREZC PIRESCIE PODZMNIE REMOTY NIE POLCA TOROW PKP WALBRESZYCH MASTIO DWOREZC PIRESCIE PODZMNIE TOROW PKP WALBRESZYCH GLOWNY DWOREZC PIRESCIE PODZMNIE TOROW PKP WYSLI MINSRTEWO INFRASTRUKTURY ZADUPIE DROGI ROWEROWE PKP WYSLI MINSRTEWO INFRASTRUKTURY ZADUPIE DROGI ROWEROWE PKP WYSLI LELONKIA COM GAZECIE CZTELNKI KONRAD ZADUPIE DROGI ROWEROWE PKP KOWARY ZDROI PRESZYTANKI REMOTY NIE POLCA TOROW PKP KODLK KONMIET OBRONY KONRAD DYREKTOR PKP KRYTYKA WYSLI MINSRTEWO INFRASTRUKTURY ZADUPIE DROGI ROWEROWE PKP PYTANIE ZADAC DLACZEGIO NIE POLCA REMOTY TOROW PKP KOIEIOWY 1 2013 ROKU MARSCZEC
K
KONRAD
KOWARY DWOREZC GLOWNY NIECZYNNY REMOTY NIE POLCA TOROW PKP KOWARY ZDROI PRESZYTANKI REMOTY NIE POLCA TOROW PKP KOWARY SREDNCH DWOREZC REMOTY NIE POLCA TOROW PKP WIADUKTY KOWARY GORNCH PRESZYTANKI REMOTY NIE POLCA torow pkp tunlie ogorezlca dworezc kruszywa remoty nie polca torow pkp kamenna gura dworezc torow pkp lubawka dworezc torow pkp kreszow dworezc torow pkp marsczow dworezc pirescie podzmnie torow pkp walbreszych mastio dworezc pirescie podzmnie torowe pkp walbreszych glowny dworezc pirescie podzmnie torow pkp wysli minsrtewo infrastruktury zadupie drogi rowerowe pkp wysli minsrtewo infrastruktury zadupie drogi rowerowe pkp wysli lelonkia com gazecie cztelnki konrad zadupie drogi rowerowe pkp kowary zdroi preszytanki remoty nie polca torow pkp kodlk konmiet obony dyrektor konrad pkp pytanie zadaci wysli minsrtewo infrastruktury zadupie drogi rowerowe pkp dlaczegio nie polca REMOTY TOROW PKP PLK TLK KOIEIOWY 2013 ROKU MARSCZEC KOIEIOWY 1
K
KONRAD
KOWARY DWOREZC GLOWNY NIECZYNNY REMOTY NIE POLCA TOROW PKP KOWARY ZDROI PRESZYTANKI REMOTY NIE POLCA TOROW PKP KOWARY SREDNCH DWOREZC NIECZYNNY REMOTY NIE POLCA TOROW PKP WIIADUKTY KOWARY GORNCH PRESZYTANKI REMOTY NIE POLCA REMOTY TOROW PKP TUNLIE OGOREZLCA DWOREZC KRUSZYWA REMOTY NIE POLCA TOROW PKP KAMENNA GURA DWOREZC TOROW PKP LUBAWKA DWOREZC TOROW PKP KRESZOW DWOREZC TOROW PKP MARSCZOW DWOREZC PIRESCIE PODZMNIE TOROW PKP WALBRESZYCH MASTIO DWOREZC PIRESCIE PODZMNIE TOROW PKP WALBRESZYCH GLOWNY DWOREZC PIRESCIE PODZMNIE TOROW PKP WYSLI MINSRTEWO INFRASTRUKTURY ZADUPIE DRGI ROWEROWE PKP WYSLI MINSRTEWO INFRASTRUKTURY ZADUPIE DROGI ROWEROWE PKP WYSLI LELONKIA COM GAZECIE CZTELNKI KONRAD ZADUPIE DROGI ROWEROWE PKP KOWARY ZDROI PRESZYTANKI NIECZYNYY REMOTY NIE POLCA TOROW PKP KODLK KOMNIET OBRONY DYREKTOR KONRAD PKP PYTANIE ZADACI DLACZEGIO NIE POLCA REMOTY TOROW PKP KOIEIOWY 2013 ROKU MARSCZEC KOIEIOWY 1
K
KONRAD
KOWARY DWOREZC GLOWNY NIECZYNNY REMOTY NIE POLCA TOROW PKP KOWARY ZDROI PRESZYTANKI REMOTY NIE POLCA TOROW PKP KOWARY SREDNCH DWOREZC REMOTY NIE POLCA TOROW PKP WIADUKTY KOWARY GORNCH PRESZYTANKI REMOTY NIE POLCA torow pkp tunlie ogorezlca dworezc kruszywa remoty nie polca torow pkp kamenna gura dworezc torow pkp lubawka dworezc torow pkp kreszow dworezc torow pkp marsczow dworezc pirescie podzmnie torow pkp walbreszych mastio dworezc pirescie podzmnie torowe pkp walbreszych glowny dworezc pirescie podzmnie torow pkp wysli minsrtewo infrastruktury zadupie drogi rowerowe pkp wysli minsrtewo infrastruktury zadupie drogi rowerowe pkp wysli lelonkia com gazecie cztelnki konrad zadupie drogi rowerowe pkp kowary zdroi preszytanki remoty nie polca torow pkp kodlk konmiet obony dyrektor konrad pkp pytanie zadaci wysli minsrtewo infrastruktury zadupie drogi rowerowe pkp dlaczegio nie polca REMOTY TOROW PKP PLK TLK KOIEIOWY 2013 ROKU MARSCZEC KOIEIOWY 1
K
KONRAD
kowary dworezc glowny nieczynny remoty nie polca torow pkp kowary zdroi prszytanki remoty nie polca torow pkp kowary srednch dworezc nieczynny kowary gornch preszytanki remoty nie polca remoty nie polca torow pkp wiadktu kowary gornch preszytanki remoty nie polca torow pkp tunlie ogorezlca dworezc kruszywa remoty nie polca torow pkp kamenna gura dworezc torow pkp lubawka dworezc torow pkp kreszow dworezc remoty nie polca torow pkp marsczow dworezc pirescie podzmnie remoty nie polca torow pkp walbreszych mastio dworezc pirescie podzmnie torow pkp walbreszych glowny dworezc pirescie podzmnie torow pkp wysli minsrtewo infrastruktury zadupie drogi rowerowe pkp wysli minsrtewo infrastruktury zadupie drogi rowerowe pkp wysli minsrtewo infrastruktury zadupie drogi rowerowe pkp wysli lelonkia com gazecie cztelnki konrad zadupie drogi rowerowe pkp kowary zdroi preszytanki remoty nie polca remoty nie polca torow pkp kodlk komniet obrony pkp dyrektor konrad pkp wysli skargie minsrtewo pytanie infrastruktury dlaczegio nie polca remoty torow pkp marsczec 2013 roku koieiowy 1
K
KONRAD
kowary dworezc glown kodlk nieczynny dyrekor konrad pkp wysli minsrtewo infrastruktury zadupie drogi rowerowe komniet obrony
K
KONRAD
kowary dworezc glowny nieczynny remoty nie polca torow pkp kowary zdroi preszytanki remoty nie polca torow pkp kowary srednch dworezc torow pkp wiadukty kowary gornch preszytanki remoty nie polca torow pkp tunlie ogorezlca dworezc kruszywa remoty nie polca torow pkp kamenna gura dworezc torow pkp luibawka dworezc torow pkp kreszow dworezc torow pkp marsczow dworezc pirescie podzmnie torow pkp walbreszych mastio dworezc pirescie podzmnie torow pkp walbreszych glowny dworezc pirescie pdzmnie torow pkp wysli minsrtewo infrastruktury zadupie drogi rowerowe pkp wysli minsrtewo infrastruktury zadupie drogi rowerowe pkp wysli lelonkia com gazecie cztelnki konrad zadupie drogi rowerowe pkp kowary zdroi preszytanki nieczynny remoty nie polca torow pkp kodlk komniet obrony konrad dyrektor pkp wysli minsrtewo infrastruktury skargie dlaczegio nie polca remoty torow pkp pytanie koieiowy roku marsczec 2013
K
KONRAD
KARPCZA DWOREZC NOWE KOMET OBRONY KRYTYKA KONRAD DEYREKTOR PKP WYSLI MINSRTEWO INFRASTRUKTURY SKARGIE DALCZEGIO NIE POLCA REMOTY TOROW PKP
K
KONRAD
KOWARY DWOREZC GLOWNY NIECZYNNY PKP KODLK KOMET OBRONY DYREKOR KONRAD PKP WYSLI MINSRTEWO INFRASTRUKTURY PKP
t
turysta
Urząd Marszałkowski nie jest od tworzenia miejsc noclegowych, posiada za to własne koleje i powolutku rewitalizuje te linie, na których PLK położyło już kreskę. Może linia do Kudowy jest ważniejsza, ale na dziś jej przejęcie przez marszałka jest nierealne, podobnie zresztą jak wielu innych linii kolejowych będących pod zarządem PLK. I będę się upierał przy tym, że linia do Jedliny jest potrzebna oraz, że będą ją jeździć nawet ci mieszkańcy wsi, którzy mają auta za 800 zł. Trzeba tylko przywrócić tę linię do życia, a ludzie powoli się do niej znów przyzwyczają. Nie ma tak drugiego niezawodnego środka transportu jak kolej, szczególnie zimą.
E
Erdol
to atrakcje turystyczne, podobne do kolejki bieszczadzkiej, kolejki parkowej w Goerlitz czy kampinoskiej wąskotorówki. Jeżdżą, bo się to opłaca (za granicą bardziej -> zamożniejsze społeczeństwo) - to produkt turystyczny. Bez dochodów/dotacji przestałby istnieć.
W artykule jest mowa o kolei tradycyjnej a taka dochodów w tamtych rejonach nie przyniesie nigdy, bo każdy mieszkaniec wsi prędzej kupi samochód za 800 zł, zamiast w zimie czekać na przystanku na autobus, który będzie miał go podwieźć na dworzec. :)
Czasy się zmieniają a sposób myślenia niektórych nie nadąża. Rozumiem, że fajnie byłoby się przejechać Doliną Bystrzycy (bardzo chciałbym) ale te pieniądze trzeba przeznaczyć na stworzenie lepszych warunków funkcjonowania turystyki, szczególnie taniej i schludnej infrastruktury noclegowej, bo jest z tym krucho.
t
turysta
Na zachodzie Europy istnieje masę linii turystycznych, które są dotowane przez lokalne władze tylko po to, żeby przyciągnąć turystów. Najbliższa taka atrakcja, to kolejka jadąca z Zittau w Góry Żytawskie. Tam jakoś nikt tego nie kwestionuje, choć Niemcy są bardziej zmotoryzowanym narodem od nas. Podobnie paręnaście kilometrów na południe od Prudnika, w Czeskiej Republice, miejscowe koleje utrzymują niedochodową, ale bardzo atrakcyjną pod względem turystycznym kolejkę wąskotorową z Trzemesznej do Osoblahy. I tam też nikt nie opowiada andronów o przeżytku kolei żelaznych, a turyści walą tam w weekendy drzwiami i oknami, żeby się tą kolejką przejechać. Linia, o której mówi artykuł mogłaby więc spełniać rolę podwójną, czyli w tygodniu przewozić świdniczan do pracy we Wrocławiu, a w weekendy służyć wrocławianom do eksploracji Gór Sowich. Myślę, że zapaść jaką ten region obecnie przeżywa warta jest każdych pieniędzy na reaktywację kolei, co dałoby szansę miejscowej ludności na wyjście z nędzy i marazmu.
Dodaj ogłoszenie