Dodatek 300+. Jak złożyć wniosek? Do kiedy? Co trzeba wiedzieć? [INFORMATOR]

Kinga Mierzwiak
Kinga Mierzwiak
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Krzysztof Kapica, Polska Press
Im bliżej roku szkolnego, tym więcej pytań. Rodzice wciąż mogą składać wnioski 300+, czyli dodatek przeznaczony na wyprawkę szkolną dla dziecka. Co trzeba wiedzieć o 300+? Oto zestaw pytań i odpowiedzi.

Kto może otrzymać świadczenie?

Możesz raz w roku otrzymać 300 zł na wyprawkę szkolną dziecka, bez względu na dochód rodziny, jeśli jesteś rodzicem lub opiekunem ucznia: w wieku do 20 lat lub w wieku do 24 lat (w przypadku ucznia z niepełnosprawnością). Pieniądze otrzymasz na rachunek bankowy, który wskażesz we wniosku. Świadczenie z programu Dobry Start jest zwolnione z opodatkowania. Nie podlega też egzekucji, a to oznacza, że komornik nie może zająć tych środków.

Do kiedy można składać wnioski o 300 plus?

Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada 2021 r. Po 30 listopada można złożyć wniosek o świadczenie z programu Dobry Start - za pośrednictwem portalu PUE ZUS - tylko w sytuacji, gdy dziecko powyżej 20. roku życia uzyska orzeczenie o niepełnosprawności po 30 listopada.

Jak złożyć wniosek o 300 plus?

Wniosek możesz złożyć tylko drogą elektroniczną.
Jeśli jesteś rodzicem, możesz złożyć wniosek za pośrednictwem:

  • portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
  • portalu [email protected],
  • bankowości elektronicznej. Taka możliwość istnieje w bankach: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Pocztowy, Bank Polskiej Spółdzielczości S.A., BNP, Credit Agricole Bank Polska S.A., Getin Noble Bank, ING, Kasa Stefczyka, mBank, Nest Bank, Pekao S.A., PKO Bank Polski, SGB, SKOK Śląsk

Jeśli jesteś:

  • osobą sprawującą pieczę nad dzieckiem,
  • opiekunem prawnym,
  • opiekunem faktycznym,
  • osobą uczącą się – usamodzielnianą
  • dyrektorem placówki opiekuńczo-wychowawczej lub opiekuńczo-terapeutycznej,

to wniosek możesz złożyć tylko za pomocą portalu PUE ZUS.

Czy otrzymam potwierdzenie złożenia wniosku o 300+?

Tak, jeśli złożyłeś wniosek przez bankowość elektroniczną albo portal [email protected] Urzędowe potwierdzenie odbioru (UPO) powinno przyjść na adres e-mail podany we wniosku. Wiadomość zostanie wysłana z adresu [email protected]

Jeśli złożyłeś wniosek przez portal PUE ZUS, to potwierdzenie jego wysłania, czyli urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP), możesz sprawdzić na swoim profilu, na liście dokumentów wysłanych.

Od kiedy będą wypłacane pieniądze w ramach 300 plus?

Pieniądze na wyprawki płyną na konta rodziców od 22 lipca. Najszybciej dostały je te osoby, które wnioski do ZUS wysłały od razu na początku lipca. Jeśli złożysz wniosek do końca sierpnia, pieniądze otrzymasz najpóźniej 30 września 2021 r. Jeśli wniosek złożysz później, świadczenie wypłacone zostanie w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku wraz z dokumentami.

Czy rodzic musi zwrócić pieniądze, jeżeli dziecko w ciągu roku szkolnego zrezygnuje z nauki?

Nie.

"Wyprawka przysługuje rodzicom i opiekunom w związku z rozpoczęciem roku szkolnego, więc jeśli później dziecko z nauki rezygnuje, to rodzic nie musi zwracać pieniędzy do ZUS" – wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.

Co zrobić, gdy pomylisz się we wniosku?

Możesz złożyć nowy wniosek z prawidłowymi danymi lub dołączyć załącznik do już wysłanego wniosku.

Najczęstsze błędy we wnioskach. Sprawdź, na co uważać!

We wnioskach zdarzają się różne błędy, nawet takie polegające na podaniu niewłaściwej szkoły, do której dziecko chodzi. Co wtedy?

"W takiej sytuacji wnioskodawca powinien do nas złożyć kolejny, tym razem poprawny wniosek" – odpowiada Kowalska-Matis.

We wniosku tym rodzic powinien wskazać dane dziecka, którego dotyczą zmienione informacje. W przypadku, gdy pomyłka dotyczyła rodzaju szkoły, np. zamiast szkoły podstawowej napisał liceum, nie musi ponownie składać wniosku gdyż nauka w obydwu rodzajach tych szkół daj prawo do 300+. Jeśli jednak klient chciałby poinformować, że dziecko nie będzie chodziło do szkoły uprawniającej do „wyprawki”, tj. takiej, która została wymieniona w katalogu szkół uprawniających, np. będzie chodził na studia, powinien ponownie złożyć wniosek, w którym powinien wskazać, że dziecko nie chodzi do szkoły.

Co w sytuacji, gdy poprzedni wniosek dotyczył dwójki dzieci, a trzecie dziecko będą w procesie rekrutacji nie zostało jeszcze uwzględnione we wniosku? Czy trzeba złożyć oddzielny wniosek?

"Rodzic może złożyć kilka wniosków. Jeżeli w pierwszym z nich podał dwoje dzieci, bo już znał nazwy szkół, a teraz chce dosłać wniosek na trzecie dziecko, które wcześniej było w trakcie rekrutacji, to w drugim wniosku wpisuje dane tylko tego dziecka, na które jest składany wniosek, a nie całej trójki" – wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis.

Prawo do świadczenia Dobry Start jest rozpatrywane w kontekście każdego dziecka oddzielnie, dlatego w sytuacji, gdy wnioskodawca chce wystąpić z wnioskiem o wypłatę na kolejne dziecko, nie musi wskazywać w drugim wniosku danych dzieci, na które złożył pierwszy wniosek o świadczenie dobry start.

Co w przypadku dzieci niepełnosprawnych?
Opiekunowie dzieci niepełnosprawnych mają wątpliwości, czy powinni złożyć wniosek dla dziecka, które ma już 8 lat, ale ma odroczony obowiązek szkolny, bo uczęszcza do specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego do oddziału przedszkolnego. W tej sytuacji świadczenie 300 plus nie będzie przysługiwało.

Zdarzają się problemy ze składaniem kolejnych wniosków (na inne dziecko) za pomocą bankowości internetowej. Jak je rozwiązać?

"Jedna z naszych klientek pytała, co zrobić, gdy złożyła ze swojego konta bankowego wniosek 300+ na jedno dziecko i nie miała tam podobno możliwości dodania kolejnego dziecka. Klientka pytała nas, czy może teraz złożyć drugi wniosek na drugie dziecko, ale z konta bankowego służbowego swojego męża, podając swoje dane. Taki sposób nie jest przez nas akceptowany gdyż dane wnioskodawcy, jakie są podawane we wniosku powinny być zgodne z danymi właściciela rachunku bankowego" - wyjaśnia Kowalska-Matis.

Najprostszym rozwiązaniem jest złożenie drugiego wniosku, korzystając ze swojej bankowości elektronicznej, w którym wskazane będą dane drugiego dziecka.

Gdzie otrzymam więcej informacji o programie Dobry Start i gdzie dowiem się, czy świadczenie zostało mi przyznane?

Instytucje i telefony do kontaktu:

  • infolinia, tel. 22 290 22 02, czynna w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 8.00 –15.00
  • Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS, czynne w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00 –18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub za pośrednictwem maila na adres: [email protected],
  • wszystkie placów ZUS oraz e-wizyty w ZUS,
  • są też dyżury pracowników ZUS w siedzibach urzędów miasta, gminy, Poczty Polskiej i KRUS.

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie