Dlaczego ITS daje zielone gdy nikt nie jedzie? Urzędnicy ustawili tak światła świadomie

Weronika Skupin
Przemysław Wronecki
- Światła przy nasypie kolejowym na ulicy Boya-Żeleńskiego we Wrocławiu są źle zaprogramowane! – pisze do nas Czytelnik Jerzy Nawrocki. O co chodzi? – Przeprowadzone na własną rękę pomiary wskazały, że czerwone światło dla pojazdów zbliżających się od strony placu Kromera pali się w nocy przez ok. 2 minuty i 30 sekund, niezależnie od tego czy z drugiej strony nadjeżdża pojazd, czy nie. A światło czerwone po drugie stronie nasypu pali się o dwie minuty krócej. Granda, Panie i Panowie, granda! – pisze Czytelnik. Urzędnicy odpowiadają, że w tym miejscu były złe ustawienia systemu ITS i dziś mają problem naprawić. Tylko że ręcznie ustawiają światła w rejonie skrzyżowania Kromera z Boya-Żeleńskiego już od jakiegoś czasu i ciągle są zastrzeżenia, a nawet niebezpieczne sytuacje.

Za opiekę nad wrocławskim Inteligentnym Systemem Transportu odpowiada Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta, ale wykonuje on zalecenia Wydziału Inżynierii Miejskiej. To urzędnicy WIM analizują gdzie zielone przydałoby się najdłużej, a gdzie auta mogą postać. Inżynierowie ruchu z centrum sterowania ustawiają z kolei odpowiednie parametry ITS, takie jak waga potoków aut jadących z poszczególnych. Tak w dużym uproszczeniu można opisać cały proces.

Jak odpowiada Katarzyna Kasprzak z WIM, w tym miejscu system był ustawiony ręcznie tak, że w nocy zachowywał się tak jak w dzień, a ponieważ w nocy jest zupełnie inny ruch, to rozwiązanie okazało się być bez sensu. Dodaje, że problem dotyczy jedynie nocy, a w dzień takie rozwiązanie działa sprawnie.

ITS powinien teoretycznie zapalać automatycznie zielone światło dla jadących samochodów, gdy z innego kierunku nic nie jedzie. Dlaczego tu ustawiono parametry ręcznie? Odpowiedź na to pytanie znaleźliśmy w jednym z naszych artykułów o ITS, w którym wiceprezydent Wrocławia Wojciech Adamski opowiadał, że są takie skrzyżowania, jak na przykład na Kromera przy Boya-Żeleńskiego, na których nie zwiększono ogólnej przepustowości, a wykonano inne zadania po analizie danych. W tym konkretnym miejscu ustawienia zmieniono ręcznie, by odkorkować Kromera do centrum. W takich przypadkach przeprogramowuje się też często najbliższe światła.

Wrocław: ITS gotowy. Przestał się uczyć i wszystko już umie. Czy aby na pewno?

Problem w tym, że Adamski tłumaczył nam wtedy, że dla skręcających z Boya-Żeleńskiego w lewo w Kromera wydłużono czerwone światło i tam kierowcy stoją teraz dłużej. Zrobiono tak, bo dowiedziono, że w porannym i popołudniowym szczycie tworzą się korki na al. Kromera w kierunku centrum. Dlatego rozkorkowano Kromera w kierunku centrum dając tam zielone światło kosztem wyjeżdżających z Boya-Żeleńskiego. Tymczasem Czytelnik opisuje zgoła inną sytuację – kiedy to dla wyjeżdżających z Boya-Żeleńskiego zielone pali się dłużej. W każdym razie Adamski precyzował, że decyzję o ręcznym ustawieniu w tym miejscu takich parametrów inżynierowie ruchu podjęli świadomie. – Dlatego mogą się tworzyć większe korki na Boya-Żeleńskiego. Ale dzięki temu rozkorkowuje się Kromera, coś za coś - mówił wiceprezydent.

Od tego czasu urzędnicy się najwyraźniej pogubili. Ręczne ustawienie świateł okazało się najwyraźniej skomplikowane, skoro dochodziło tam do niebezpiecznych sytuacji. Zielone w lewo z mostu Kromera w Boya-Żeleńskiego pali się tak krótko, że autobusy nie nadążają ze zjeżdżaniem ze skrzyżowania. Wprawdzie Wydział Inżynierii Miejskiej stwierdził, że światła działają poprawnie i nie powinno dochodzić tam do sytuacji niebezpiecznych, ale zdarzył się tam nawet wypadek.

Niebezpiecznie na skrzyżowaniu Kromera i Boya-Żeleńskiego (FILMY, ZDJĘCIA)

Mamy drogi system ITS sterujący światłami, ale gdy urzędnicy sami postanawiają zmienić ustawienia, zaczynają się problemy. Jednym z tego skutków jest opisana przez Czytelnika sytuacja - w nocy światło pali się tak jak w dzień, a to oznacza zielone dla kierunku, z którego nikt nie nadjeżdża.

Jak mówi Katarzyna Kasprzak, parametry na tych światłach mają zostać naprawione. Przyznaje, że rzeczywiście w nocy nie powinny się tak świecić.

Wideo

Komentarze 59

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

inteligentny jak urzednik ( wrocławskiego magistratu )

ile jeszcze trzeba wpadek żeby wrocławskie słoiki zrozumiały, że długi Rafał to buc nad buce a cała jego ekipa to wylącznie fachowcy od marketingu jego osoby?

t
tty

Znowu się czepiacie panującej kasty urzędniczej. Jak będziecie tak dalej fikać, to pan prezydent zabroni wam jeździć samochodami po Wrocławiu i zlikwiduje MPK. I co mu zrobicie , no co? Nic nie zrobicie i na piechotę ganiać będziecie. Ewentualnie rowerem.

e
era

Ciekawe jak długo szpenie z WIM, musieli myśleć , aż doszli do wniosku, że w nocy jest inne natężenie ruchu niż dzień.

m
mieszkaniec

godzina 22 wyjazd z Czystej w Kościuszki, światło czerwone, przez cały cykl, który trwa około minutę, a czasami dłużej (hmm czyli działa :P ) w tym czasie nie przejeżdża żaden samochód, sytuacja powtarza się nagminnie. Inna sprawa brak przycisków dla pieszych, nic nie jedzie a pieszy nie ma możliwości "wciśnięcia zielonego" by przejść nie narażając się półgłówkom ze straży miejskiej. Nie wiem może sie nie znam, ale jak byłem w Finlandii gdy dojeżdżałem z podporządkowanej do głównej, która domyślnie miała ustawione zielone, w sytuacji gdy była pusta, ja dostawałem szybko zielone, nawet nie trzeba sie zatrzymać, gdy na głownej był ruch, podjeżdżałem, stałem kilkanaście sekund i jechałem. Jak jest u nas pisać nie muszę.

z
zed

z samej emerytury strażackiej ma dychę! A za posadę vice-prezia ma prawie 2 dychy plus udziały w spółkach miejskich!!! poza tym to wój dzieci Dudka więc nic mu w mieście nie zaszkodzi!!!

G
Gh

Nikt go nigdy nie widział, nie czuł działania. Za to wielu stoi na amen w ulicach prostopadłych (np. Popowice). 100 baniek ukradzione

t
tylda

W prawie nie ma takiego pojęcia 'to zależy'. Albo jest, albo nie.
A numer rejestracyjny nie jest. Nie będe Ci tego udowadniać, sprawdź w ustawie i opiniach sądów.

j
ja

tak się składa że na Żmigrodzkiej masz typowe ustawienie czerwonej fali. A światła przy Kępińskiej to mistrzostwo świata.

j
ja

nie jestem w stanie pojąć po jakiego grzyba w nocy są światła wł....toż to może max 10 skrzyżowań w mieście może powinno działać w nocy

W
Wroclawianin

Jak sie przygladam sygnalizacjom t widze ze na wiekszosci skrzyzowan dlugosci cykli sie nie roznia od siebie w ciagu dnia. To sugeruje ze ITS nie dziala na tych skrzyzowaniach. Sam odnosze wrazenie ze ITS nie jest wlaczany bo jest kiepski a zakup byl po to by urzednik mogl pstryknac u siebie na pulpicie a nie wysylac ekipe na miejsce by zmienic program. Czy ktos ma informacje na ten temat ?

k
korki

"będzie coraz gorzej, bo powstają tam budynki mieszkalne, biurowce, jest Lidl itd itd "
Będzie, bo magistrat jeśli już "przeznaczył" te tereny pod inwestycje, rozbudowę, baaa wydaje się zgody na budowę ... to powinno się (logicznie) wpierw zadbać o powyższą obwodnice.
Ale Dudek z pozwoleń, naginania prawa lewiznę ma , za to z obwodnicy żadnej hehe.
I tak sobie ustawia światła , by ze "swej" ;) wioski Ramiszowa dojeżdżać i wracać bez problemowo - czytaj zielona fala :) .

p
po których

jeżdżą graty MPK - a magistrat śpi spokojnie!!!

C
Cynik

Spróbuj przejechać odcinek od Wołowskiej do Bałtyckiej. Tam są światła przed przystankiem tramwajowym o nazwie Kępińska. Niby wszystko OK, ale na tych pasach przechodzi może 1 pieszy na 10 minut. Durnie zamiast ustawić światła wzbudzane przyciskiem to postawili normalne i co kilkadziesiąt sekund sznur aut na dwóch pasach stoi przed pustym przejściem.

T
TL

Korki w tym miejscu są w dużym stopniu wynikiem tego, że nie dokończono budowy Obwodnicy Śródmiejskiej. Ludzie zjeżdzają z obwodnicy i próbują się dostać w okolice Kromera.
W tym miejscu będzie coraz gorzej, bo powstają tam budynki mieszkalne, biurowce, jest Lidl itd itd

I
ITS

No to działam :)

Dodaj ogłoszenie