Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DJ Spooky: Rasizm wciąż ma się bardzo dobrze

Marta Wróbel
Materiały prasowe
Z DJ-em Spookym, który audiowizualnym projektem "Rebirth Of A Nation" otworzył wczoraj w kinie Helios American Film Festival, rozmawia Marta Wróbel.

Dlaczego czarnoskóry artysta tworzy audiowizualną parafrazę tak rasistowskiego filmu jak "Narodziny narodu"?
Niemy obraz D.W. Griffitha z 1915 r. fascynował mnie od lat. To bardzo mocny film, ale też jak na tamte czasy nowatorski technicznie. Rzeczywiście członkowie Ku-Klux-Klanu są tam przedstawieni jako symbole supremacji białych. Projektem "Rebirth Of A Nation" ("Ponowne narodziny narodu") polemizuję z rasizmem, komentuję to, co dzieje się w dzisiejszej Ameryce. Film Griffitha stał się dla mnie punktem wyjścia do stworzenia swego rodzaju muzyczno-wizualnego widowiska, którego jestem narratorem.

Od 1915 r. sporo się zmieniło i wciąż się zmienia. Czy dlatego "Rebirth" brzmi za każdym razie inaczej?
Łączę na żywo obraz ze skreczami, więc to naturalne, że projekt nigdy nie będzie wyglądał tak samo. Czasem dodaje też nowy komentarz. Od czasu filmu Griffitha zmieniło się sporo, ale rasizm wciąż ma się dobrze, nie tylko w stosunku do Afroamerykanów. Od prawicowych publicystów, którzy oczerniają Obamę, po traktowanie Romów w Europie.

Piszą o tobie: intelektualista hip-hopu. Co ty na to?
To miłe, ale nietrafne. Po pierwsze, świadczy o tym, że osoba, która tak mówi, uważa hip-hop za dziedzinę dla ludzi mało inteligentnych, a to krzywdzący stereotyp. Po drugie, dorastałem, słuchając KRS One czy Public Enemy, ale to tylko część mnie. Słuchałem też klasyki - Chopina i Bacha, industrialu, a nawet muzyki konkretnej od Johna Cage'a.

Echa muzyki konkretnej znajdą się w twojej książce "The Book Of Ice", która ma ukazać się w przyszłym roku.
Coś w tym jest. Przez miesiąc w Arktyce nagrywałem dźwięki uderzających o siebie brył lodu. Książka będzie o znaczeniu, jakie ma słowo "ice" (lód) w afroamerykańskiej kulturze. W slangu "ice" mówi się nawet na biżuterię. To będzie też wstęp do rozważań na temat odwrotności znaczenia słów w języku "ebonics" (afroamerykański slang). A dźwięki nagrane w Arktyce wykorzystam na następnej płycie.

***

DJ Spooky, That Subminimal Kid, a właściwie Paul D. Miller. Urodził się w 1970 r. w Waszyngtonie. Studiował filozofię, literaturę francuską i kompozycję. DJ-uje, pisze książki, artykuły do "Village
Voice". Współpracował m.in. z Brianem Eno i Chudkiem D z Public Enemy. Jest też artystą multimedialnym i autorem muzyki do nagrodzonego w 1998 r. na festiwalu Sundance filmu "Slam". Mieszka w Nowym Jorku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska