DAWG skutecznie wspiera przedsiębiorstwa we współpracy z międzynarodowymi gigantami

Janusz Michalczyk
Stoisko DAWG na imprezie w Paryżu
Stoisko DAWG na imprezie w Paryżu dawg
Ponad 950 spotkań networkingowych, blisko 100 rozmów na szczeblu rządowym i samorządowym, kilkanaście forów gospodarczych w Europie, Ameryce i Azji oraz podpisane pierwsze międzynarodowe kontrakty handlowe. Właśnie tak przedstawia się dobiegający końca półtoraroczny projekt promocji gospodarczej Dolnego Śląska, realizowany przez Dolnośląską Agencję Współpracy Gospodarczej.

Jednym z najważniejszych założeń projektu było dotarcie z informacją o regionie do inwestorów na całym świecie oraz wsparcie małych i średnich, a przy tym lokalnych firm w procesie umiędzynarodowienia ich działalności. DAWG podsumował projekt podczas konferencji z udziałem dolnośląskich przedsiębiorców i oficjalnie stwierdził, że to to był niezwykle intensywny, ale też bardzo owocny czas.
Firma za jeden za swoich największych sukcesów uważa ukazanie Dolnego Śląska, jako regionu nowoczesnego oraz dynamicznego, a także atrakcyjnego dla inwestorów i kooperantów. Dla firmy był to również edukacyjny rok. Przyniósł okazje do tego, by zgłębić wiedzę z zakresu konkretnych rynków zbytu, czego rezultatem jest jeden ze sztandarowych projektów pt. „Zdobycie nowych rynków zbytu oraz budowanie rozpoznawalności marki Dolny Śląsk w kraju i za granicą”. Projekt był realizowany od lipca ubiegłego roku w ramach RPO WD 2014-2020, Oś priorytetowa 1 Przedsiębiorstwa i innowacje, Działanie 1.4 Internacjonalizacja przedsiębiorstw.
Prowadzone przez DAWG działania z jednej strony przyniosły regionowi nowe kontakty biznesowe, turystyczne i naukowe oraz zainteresowanie kolejnych inwestorów, z drugiej pozwoliły na promocję eksportowej marki Dolny Śląsk. Na obecnym etapie naszego rozwoju niezwykle istotnym elementem dyplomacji gospodarczej jest poszerzanie perspektyw, sprzedaż naszych lokalnych produktów i usług w różnych zakątkach świata. Powtórzę po raz kolejny, eksport to nie tylko bogacenie się firm, to także transformacja i progresja regionu, to nowe miejsca pracy, wpływy do budżetu i dobry wizerunek Dolnego Śląska – podkreśla Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.
Cel projektu był jasny od samego początku – promocja gospodarcza województwa dolnośląskiego w kraju i za granicą. W związku z tym, postawiono na wzrost poziomu umiędzynarodowienia dolnośląskich MŚP i wsparcie działalności eksportowej. Dodatkowo zrealizowano inwestycje za granicą, które przyczyniły się do podniesienia konkurencyjności, wzmocnienia pozycji na rynku oraz dynamizacji procesu rozbudowy przedsiębiorstwa. Korzyści jakie wyniknęły z tych działań, to rozwój regionu i pozyskanie nowych inwestycji niezbędnych dla jego rozwoju oraz stworzenie nowych miejsc pracy. Janusz Cieślak z firmy Metalerg z Oławy chwali sobie współpracę z DAWG. Mamy kontrakty z Kazachstanem na sprzedaż naszych ekologicznych kotłów na słomę, m.in. dla tamtejszych szkół. Kolejne umowy są w toku. Rynek, który wydawał się niemożliwy do zdobycia okazał się znakomitym miejscem. Pomoc DAWG była nieoceniona. Na własną rękę, bez wsparcia tej instytucji, dochodzilibyśmy do etapu, na którym jesteśmy znacznie dłuższą drogą, bardziej krętą i o wiele bardziej kosztowną.
Mariusz Sinior, ekspert DAWG sp. z o. o. tak mówi o planowaniu promocji gospodarczej, która pozwoliła wejść na różnorodne rynki światowe. - Bardzo rzetelnie przygotowaliśmy cały plan promocji gospodarczej, opierając się zarówno na naszych doświadczeniach, jak i rekomendacjach Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Dotarliśmy z naszą ofertą do 12 miejsc na całym świecie, m.in. Wietnamu, Chin, USA, Francji, Kazachstanu, Gruzji, Włoch czy Francji. Każde z tych miejsc, to inne oczekiwania, inna kultura biznesowa i inne możliwości. Doskonale przekonali się o tym dolnośląscy przedsiębiorcy, którzy uczestniczyli w naszych misjach gospodarczych. To bezcenna wiedza, którą będą wykorzystywali teraz w kolejnych etapach swojej działalności eksportowej.
Przedsiębiorcy chwalą sobie współpracę z Dolnośląską Agencją Współpracy Gospodarczej, czego kolejnym dowodem są sukcesy biznesowe rodzinnej firmy Laro z Kamieńca Ząbkowickiego, która zajmuje się produkcją słodyczy. - Byliśmy tylko na jednej misji z DAWG, na targach spożywczych Sial w Paryżu. Czy się opłacało zaryzykować? Bardzo. Targi przerosły nasze oczekiwania, bo w ciągu dwóch miesięcy podpisaliśmy już trzy międzynarodowe kontrakty- mówi Karol Kosoń, dyrektor firmy. Warto też podkreślić, że nawiązaliśmy kontakty z firmami z Dolnego Śląska, które były na targach. Teraz współpracujemy- dodaje. Ze współpracy zadowolony jest również Marek Janiak z rodzinnej Winnicy Jadwiga. - Byliśmy na targach we Francji, jako członek Dolnośląskiego Szlaku Wina i Piwa. Mieliśmy wątpliwości – wieźć wino do Francji, po co? Ale to pokazało nam jakie są możliwości rozwoju, jak się promować, jak zdobyć kontrahentów spoza Polski. Podpatrywaliśmy innych wystawców. Cieszymy się, że mogliśmy tak mały biznes zaprezentować w skali europejskiej. A co najważniejsze podjęliśmy w firmie decyzję, że będziemy tam eksportować, bo jednak warto.
Barbara Maciejewska z firmy Maxitrade, która jest dystrybutorem produktów spożywczych zaznacza, że teraz już wie, jak ważna jest obecność na targach. To obowiązek dla każdej marki, która na poważnie myśli o eksporcie. Żaden telefon czy mail nie zastąpi bezpośrednich rozmów z kontrahentami. Wizyta na targach nas uwiarygodniła. Spotkanie twarzą z twarz z klientami jest najcenniejsze i mocno przekłada się na umowy. Wcześniej z wieloma firmami prowadziliśmy rozmowy, ale spotkanie na targach pozwoliło je sfinalizować- podkreśla Barbara Maciejewska.
W misjach gospodarczych zrealizowanych przez DAWG uczestniczyło w sumie 49 firm. Te nie miały charakteru komercyjnego, a przedsiębiorcy opłacali jedynie loty, noclegi i wyżywienie. Lokalne firmy dzięki zaproszeniu DAWG mogły bezpłatnie promować swoje produkty i usługi. Nie pobrano żadnych opłat za dostęp do kontrahentów, rozmowy networkingowe, tłumaczy, stoiska handlowe, spotkania w instytucjach biznesowych, wsparcie merytoryczne czy opiekę logistyczną pracowników DAWG. To pomogło im zaistnieć, bowiem koszty np. wykupienia samodzielnie stoiska na tak prestiżowej imprezie wystawienniczej jak paryski Sial, są dla większości MSP barierą nie do pokonania.
Projekt zakłada 10 podpisanych kontraktów do końca 2019 roku, na dzień dzisiejszy sfinalizowane są już 4 z nich – w branżach meblarsko- metalurgicznej, w budowie maszyn i turystycznej. W perspektywie szacuje się zrealizować jeszcze co najmniej 20 umów z zakresu usług spożywczych i kosmetycznych. Obecnie firmy omawiają warunki lub je finalizują, co oznacza, że założenia projektowe zostaną przekroczone.
Projekt „Zdobycie nowych rynków zbytu oraz budowanie rozpoznawalności marki Dolny Śląsk w kraju i za granicą” był pierwszym tak dużym i globalnym działaniem promocyjnym regionu. Na jego realizację spółka DAWG pozyskała z funduszy europejskich blisko 1,4 mln zł. Efektem projektu są i będą nie tylko kontrakty handlowe na całym świecie i nowe inwestycje, ale również portal gospodarczy dedykowany inwestorom oraz eksporterom.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

t
to
Redaktorze, jak to się "skutecznie WPIERA", bo nie wim????
Dodaj ogłoszenie