Czy skuter na prąd może jechać buspasem? Policjant: Myśleć, panie!

Andrzej Zwoliński

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
- Czemu pan jeździ buspasem, wypisać panu 500?! - takie pytanie usłyszał właściciel elektrycznego skutera, zatrzymany przez patrol policji na buspasie na ulicy Grabiszyńskiej we Wrocławiu. Gdy próbował tłumaczyć, że przecież pojazdy elektryczne mogą jeździć buspasami, usłyszał od policjanta, że buspasy są tylko dla pojazdów komunikacji, radiowozów policji i pojazdów ratunkowych. - Myśleć, panie! - rzucił jeszcze mundurowy odjeżdżając radiowozem. Kto miał rację? Sprawdzamy!

- Wrocławska policja zatrzymuje i straszy wysokimi mandatami kierowców pojazdów elektrycznych poruszających się buspasami, a przecież prawo na to pozwala. Od kilku miesięcy poruszam się skuterem elektrycznym po wrocławskich drogach. Przy rejestracji pojazdu otrzymałem z urzędu miasta specjalną naklejkę na szybę, będącą poświadczeniem że pojazd ten jest traktowany jak wszystkie auta elektryczne. Policjant mówiąc, że auta elektryczne nie mogą jeździć najwyraźniej nie zna przepisów - przekonuje nas mężczyzna zatrzymany na Grabiszyńskiej przez drogówkę.

Kto ma rację - policjant czy właściciel elektrycznego skutera?
- Tę kwestię reguluje kilka przepisów, między innymi ustawa o elektromobilności i prawo o ruchu drogowym – wyjaśnia nam podinspektor Radosław Kobryś z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Reguluje, ale jak się zaraz okaże - nie do końca.

Po pierwsze - jak wskazuje - zgodnie ze zmianami dokonanymi w ustawie Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.2017.1260 j.t.) dopuszcza się, do dnia 1 stycznia 2026 r., poruszanie pojazdów elektryczny po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów (art. 148a ust. 1). Zarządca drogi może jednak uzależnić poruszanie się pojazdów elektrycznych po tych drogach od liczby osób poruszających się tymi pojazdami (art. 148a ust. 2). Jak to jest regulowane we Wrocławiu i czy z buspasów mogą także korzystać pojazdy elektryczne, mimo że nie informują o tym znaki? Tu zaczynają się luki w przepisach. Wątpliwości nie ma w przypadku samochodów elektrycznych - te po buspasach mogą jeździć. A co ze skuterami?

- Przywilej poruszania się samochodów elektrycznych po wyznaczonych we Wrocławiu wydzielonych z ruchu samochodowego torowiskach tramwajowych oraz po buspasach wprowadziliśmy już przed wejściem w życie wyżej wymienionej nowelizacji ustawy. Dlatego też wprowadzane było oznaczenie w których miejscach jest to dopuszczone. Po zmianie przepisów dzieje się tak z mocy prawa, dlatego też odstąpiliśmy od umieszczania na znakach tego typu informacji – wyjaśnia nam Anna Bytońska z biura prasowego wrocławskiego urzędu miasta.

- Trzeba wyjaśnić czym tak właściwe jest pojazd elektryczny – zaznacza Radosław Kobryś z KGP.
Jak czytamy w ustawie z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U.2018.317) pojazd elektryczny to pojazd samochodowy wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania (art. 2 pkt 12 ustawy). Z kolei art. 2 pkt 33 prawa o ruchu drogowym, wyjaśnia czym jest pojazd samochodowy. Jak czytamy: jest to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h. Bohater naszej historii jeździ co prawda dwukołowym, elektrycznym motorowerem, który rozwija prędkość do 45km/h, ale - jak ocenia podinspektor Kobryś – nie jest on w świetle przepisów pojazdem elektrycznym. - W ustawie o ruchu drogowym mamy zapis, że pojazdy silnikowe to pojazdy wyposażone w silnik, jednak z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego, czym w ich przypadkach uniemożliwia traktowanie ich jako pojazdów elektrycznych - wyjaśnia oficer z KGP. Niestety nie potrafił nam odpowiedzieć, jak w takim razie, traktować rowery z napędem elektrycznym, czy elektryczne hulajnogi, które też przecież rozwijają prędkości przekraczające 25 km/h. Nasze przepisy milczą na ten temat.

Również przedstawiciele wrocławskiego magistratu wskazują na niejasności luki i zawiłość w przepisach dotyczących pojazdów elektrycznych i buspasów. - Zgłosiliśmy ten problem do Ministerstwa Klimatu, w ramach zespołu elektromobilności ds. samorządów. Zależy nam na tym, by użytkownicy ekologicznych środków transportu mieli jak najwięcej ułatwień. Liczymy na szybką odpowiedź ministerstwa – poinformowała nas Anna Bytońska z urzędu.

Przy okazji, grożenie kierowcy mandatem w wysokości 500 złotych za jazdę buspasem, też było mocną przesadą ze strony policjanta. Zgodnie z taryfikatorem, za złamanie zakazu przejazdu pasem dla autobusów grozi mandat w wysokości 100 zł i jeden punkt karny.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 134

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
20 stycznia, 12:35, Gość:

Przy obecnym stanie komunikacji i mistrzach (miszczach) kierownicy 500 to powinien być najniższy mandat! Mamy w kraju najniższe mandaty w Europie, najmniej policjantów, ale za to najwięcej kościołów i księży!!1

20 stycznia, 13:16, Gość:

Dlatego że mamy katolickie społeczeństwo możesz chodzić po ulicy i nie bać się ze dostaniesz za chwile w lewacki ryj.

Skoro jest dużo księży i dużo kościołów tzn że są one potrzebne ludziom.

Ty za[penie nie korzystasz ani z posług księży ani nie chodzisz do koscioła/

Zgadłem?

Nie było to takiej trudne [wulgaryzm].

Tam samo ludzi nie interesuje ile jest burdeli dla [obraźliwe]ów ani jak często odwiedzasz te przybytki.

Potrzebujesz to pochylasz się i wypinasz i dostajesz to za co zapłaciłeś.

To twoja sprawa komu dajesz i gdzie

głodnemu chleb na myśli....

G
Gość

Niech zlikwidują ten bus pas i po problemie

G
Gość
20 stycznia, 6:15, Gość:

To już mamy 2026 rok? przespałem 6 lat;(

20 stycznia, 08:06, Gość:

Tam jest "do" nie "od", przynajmniej w artykule.

Przepis głupi bo sugerujący że nie można go zmienić

G
Gość
20 stycznia, 09:35, Gość:

W Wrocławiu Nie ma Buspasów!!! Tylko jakieś dziwne twory. Buspas zgodnie z PRAWEM powinien być usytuowany z prawej strony jezdni, mieć odpowiednią szerokość odpowiednie znaki poziome i pionowe.

Co to jest PRAWO pisane dużymi literami?

Nie podałeś żadnego przepisu ani nawet nie podałeś nazwy aktu prawnego.

Ustawa PoRD nie reguluje tych kwestii.

Buspasem jest wszytk co co daje dodatkowe uprawnienia autobusom a wyznaczane jest znakiem F18.

e
ehhh
20 stycznia, 12:35, Gość:

Przy obecnym stanie komunikacji i mistrzach (miszczach) kierownicy 500 to powinien być najniższy mandat! Mamy w kraju najniższe mandaty w Europie, najmniej policjantów, ale za to najwięcej kościołów i księży!!1

Jeszcze zarobki porównaj z resztą europy ateuszu z bożej łaski.

500 się należy!

Bus pas to jest w PRD wydzielony pas ruchu z prawej strony jezdni! Tutaj mamy torowisko tramwajowe na środku drogi, z dopuszczonym na znakach ruchem dla komunikacji miejskiej, policji i pojazdów ratowniczych.

G
Gość

Przy obecnym stanie komunikacji i mistrzach (miszczach) kierownicy 500 to powinien być najniższy mandat! Mamy w kraju najniższe mandaty w Europie, najmniej policjantów, ale za to najwięcej kościołów i księży!!1

G
Gość

to chyba nie drogówka, moim zdaniem to najbardziej kompetentni w mieście policjanci z komisariatu Grabiszynek (załoga od zakazu wjazdu na BP)

G
Gość

co to jest "POSTAWNY MANDAT"????

G
Gość
19 stycznia, 21:01, Gość:

MANDAT JEST POSTAWNY - w definicji przyzwolenie dotyczy tylko samochodów. Nic niczemu nie zaprzecza !!!

W PRD nie ma zapisów a Ustawa o elektromobilności wprowadza tu zmiany w Art.11 punkt 12 definiuje nam pojazd elektryczny tak:

"pojazd elektryczny – pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo

o ruchu drogowym, wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do

zewnętrznego źródła zasilania;"

Wiec jest odnośnik do pojazdu samochodowego ... tak więc MANDACIK SIĘ NALEŻY ;)

A co tam urzędniczka mówi .. a co jest prawdą ... ona nie zna prawa .. bo jakby znała nie kiblowałaby za tą kasę w punkcie obsługi klienta.

Nikt z kierowcy nie zwalnia obiawiazku z zapoznaniem sie z przepisami ... a nie to co mu ktoś powiedział .. w grnucie rzeczy email na policje i zawsze odpowiedzą jak ma sie wątpliwości.

20 stycznia, 8:15, Gość:

Nie tylko samochodów, bo według tego przepisu pojazdem samochodowym jest to "pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h z wyłączeniem motorowerów i pojazdów szynowych. Więc czy czasem hulajnoga się pod to nie łapie? Motocykl już na pewno. Więc motocyklem elektrycznym jechać można, a motorowerem już nie?

No fakt :) .... definicja motoroweru jest w PRD ... to pojemnośc silnika do 50 cm3 lub predkość do 45 km/h.

Pierwsze resetuje się bo nie ma silnika spalinowego ....

a drugie elektryczne skutery szybciej jadą ... hulajnogi elektryczne kombinują aby miały ograniczenie prędkości do 25-45 km/h ... ale obecne przepisy .... czy czasami nie ociera się to o homologacje pojazdu jak ten pojazd jedzie już szybciej niż te np. 45 km/h.

G
Gość

Jak zwykle dwóch cwaniaków się spotkało i jeden z urażoną dumą postanowił się pożalić w gazecie.

G
Gość

W Wrocławiu Nie ma Buspasów!!! Tylko jakieś dziwne twory. Buspas zgodnie z PRAWEM powinien być usytuowany z prawej strony jezdni, mieć odpowiednią szerokość odpowiednie znaki poziome i pionowe.

G
Gość
19 stycznia, 20:11, Gość:

Dlaczego tworzy się bus pasy dla uprzywilejowanych aut?

Przecież w paliwie jest zawarty podatek drogowy, kiedyś płacony oddzielnie bez względu na ilość kilometrów przejechanych. Potem wprowadzono go do ceny paliwa. A podatek był za poruszanie się na drogach w celu i pieniądze z niego szły na budowę i naprawę dróg.

A dzisiaj płacę 100% podatku drogowego w paliwie i nie pozwala mi się jeździć na 100% dróg tylko w wielu przypadkach na 50%.

Jak to dobrze, że tylko to działa w ten sposób. Wszystkie inne daniny publiczne pozwalają nam korzystać ze wszystkiego i zawsze, a nie jednak nie...

G
Gość
19 stycznia, 21:01, Gość:

MANDAT JEST POSTAWNY - w definicji przyzwolenie dotyczy tylko samochodów. Nic niczemu nie zaprzecza !!!

W PRD nie ma zapisów a Ustawa o elektromobilności wprowadza tu zmiany w Art.11 punkt 12 definiuje nam pojazd elektryczny tak:

"pojazd elektryczny – pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo

o ruchu drogowym, wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do

zewnętrznego źródła zasilania;"

Wiec jest odnośnik do pojazdu samochodowego ... tak więc MANDACIK SIĘ NALEŻY ;)

A co tam urzędniczka mówi .. a co jest prawdą ... ona nie zna prawa .. bo jakby znała nie kiblowałaby za tą kasę w punkcie obsługi klienta.

Nikt z kierowcy nie zwalnia obiawiazku z zapoznaniem sie z przepisami ... a nie to co mu ktoś powiedział .. w grnucie rzeczy email na policje i zawsze odpowiedzą jak ma sie wątpliwości.

Nie tylko samochodów, bo według tego przepisu pojazdem samochodowym jest to "pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h z wyłączeniem motorowerów i pojazdów szynowych. Więc czy czasem hulajnoga się pod to nie łapie? Motocykl już na pewno. Więc motocyklem elektrycznym jechać można, a motorowerem już nie?

G
Gość
19 stycznia, 20:18, aaa:

Te 5 stów to pewnie nie dla tego, że skuter na prąd jechał buspasem, lecz jechał nim pod prąd...

Nie, nie jechal pod prad

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3