Czy hotele poradzą sobie z epidemią koronawirusa? Czego mogą oczekiwać goście hotelowi?

Joanna Sarnat
Joanna Sarnat
Branża hotelarska jest jedną z tych, które najbardziej ucierpiały przez wzgląd na epidemię koronawirusa w Polsce. Prawie całkowicie zablokowane podróże, odwołanie konferencji i wesel, akcja #zostańwdomu – wszystkie te czynniki sprawiły, że przez pewien czas hotele po prostu nie mogły funkcjonować. 4 maja rozpoczął się drugi etap odmrażania gospodarki. Uwzględniał on otwarcie hoteli dla gości. Nie wszystkie hotele zdecydowały się jednak uruchomić swoje usługi na nowo. Czy branża hotelarska przetrwa? Czego mogą spodziewać się goście hotelowi?

Czy hotele przetrwają kryzys? Jakie są pomysły na to, żeby znów uruchomić branżę?

Dzisiejsza sytuacja hoteli rzeczywiście jest bardzo trudna. Zgodnie z ogłoszonym i wprowadzonym II etapem odmrażania gospodarki, hotele mogły wznowić działalność od 4 maja. Chociaż cała branża na to czekała, to jednak sposób i tryb „odmrażania” hoteli spowodował, że blisko połowa polskich hoteli nie zdecydowała się na ten ruch. Część z nich zrobi to w ostatniej dekadzie maja, a niektóre dopiero w połowie czerwca – tłumaczy Paweł Chmielnicki, Dyrektor Generalny grupy Hotele SPA Dr Irena Eris.

Niektóre hotele nie otworzyły się znów na gości, ponieważ i tak nie mogły udostępnić im wszystkich sal lub atrakcji. Część obostrzeń obowiązujących w maju miało ciągle ogromny wpływ na branżę. Paweł Chmielnicki zauważa: - Głównym czynnikiem powodującym taką sytuację były ograniczenia w funkcjonowaniu poszczególnych działów hoteli, np. w gastronomii oraz całkowity zakaz udostępnienia gościom stref rekreacyjnych i SPA tj. sali zabaw, basenów, saun, siłowni oraz tzw. stref „beauty” z gabinetami kosmetycznymi.

Aktualnie otwarte są już zarówno restauracje, jak i gabinety kosmetyczne. Nadal jednak goście nie mogą korzystać ze stref rekreacyjnych i SPA, co ma wpływ przede wszystkim na hotele skupiające swoją działalność nie wokół szybkich noclegów, ale ofert dłuższego wypoczynku. Zwykle są to hotele zlokalizowane poza wielkimi ośrodkami miejskimi.

Hotele stoją przed wielkim wyzwaniem – być może największym w historii

Serwis konferencyjny MojeKonferencje.pl oraz Tomasz Chojnacki z Hotel Marketing Group przeprowadzili badanie w dniach 8-15 maja 2020 dotyczące trudnej sytuacji na rynku hotelarskim. W badaniu wzięło udział 145 osób pracujących w branży. Nowa rzeczywistość dla każdego z nich okazuje się problematyczna.

Władze krajowe utrzymały szereg obostrzeń, które muszą spełnić hotelarze. Mowa m.in. o konieczności:

  • zachowania dystansu 2 metrów między gośćmi;
  • zabronienia korzystania z części wspólnych, w tym z sal zabaw, siłowni, placów zabaw itd.,
  • zabronienia organizacji przyjęć, konferencji czy targów.

Jak podkreślono w badaniu, hotelarze mieli zaledwie 2 dni na przygotowanie swoich obiektów do ponownego przyjęcia gości. Tak nagła decyzja sprawiła, że wiele obiektów nie zdecydowało się na otwarcie bram dla gości. Jak czytamy w badaniu:

46,9% respondentów wstrzymało się z otwarciem – wpływ na to miało wiele czynników. Głównie obiekty turystyczne powołują się na czystą ekonomię – brak obłożenia przy wysokich kosztach utrzymania powoduje, że obiekty te obawiają się jeszcze większych strat i odkładają otwarcie, licząc na wzrost popytu turystycznego w wysokim sezonie.

Autorzy badania zwracają uwagę na to, że hotelarze boją się możliwego powrotu epidemii jesienią. Ponowne zamknięcie hoteli lub obiektów noclegowych z pewnością przełoży się na jeszcze większą zapaść na rynku. Aż 66,9% ankietowanych odpowiedziało, że ich zdaniem ryzyko ponownego zamknięcia obiektów jest możliwe lub wręcz prawdopodobne, 18,3% oceniło taki obrót spraw za mało prawdopodobny a 13,4% za nieprawdopodobny.

Hotele muszą pilnować reżimu sanitarnego. Od tego zależy ich wiarygodność

Jak wynika z badania, dla potencjalnych gości hotelowych ogromne znaczenie ma ranga poziomu wdrożonych procedur sanitarnych. Dopytują o nie jeszcze przed zarezerwowaniem noclegu. Pytają także o certyfikaty bezpieczeństwa i dokumenty potwierdzające przystosowanie się do oficjalnych wytycznych. Autorzy badania sugerują wręcz, że certyfikacja standardów sanitarnych stanie się istotnym czynnikiem odzyskania zaufania gości.

Na pytanie o wprowadzone dodatkowe wymogi sanitarne i procedury – poza zawartymi w rozporządzeniu – sporo respondentów przyznało, że takie wprowadziło.

  • 46,2% podkreśliło, że zastosuje regularne mierzenie temperatury gości i pracowników;
  • 81,4% przyznało, że pokoje będą regularnie dezynfekowane;
  • 48,3 % zastosuje ozonowanie;
  • 16,2 % będzie korzystało z naświetlania UV-C;
  • 10,3% zdecyduje się na filtrację powietrza.

81% respondentów chce dokonywać dezynfekcji w pokojach hotelowych po każdym gościu. 8% ma zamiar robić to raz w tygodniu.

Sytuacja finansowa hoteli jest coraz trudniejsza? Jakie są szanse na poprawę?

Jak podkreśla Paweł Chmielnicki, Dyrektor Generalny grupy Hotele SPA Dr Irena Eris, najważniejszym czynnikiem umożliwiającym przetrwanie hoteli będzie stopień obłożenia miejsc hotelowych: - Należy pamiętać, że w większości przypadków hotele nie generowały żadnych przychodów przez ok. dwa miesiące. Jednocześnie te z firm, które opierają się na zatrudnianiu pracowników etatowych, nie dopuszczając do zwolnień, ponosiły koszty pracownicze, które nawet przy pomocy tarczy antykryzysowej były i są bardzo wysokie. W naszym przypadku firma świadomie wzięła na siebie ten koszt. Do tego doszły koszty kredytów inwestycyjnych, leasingów, utrzymania nieruchomości, zobowiązania publiczno-prawne itd. Wiele z wymienionych obciążeń, co prawda zostało odroczonych, jednak trzeba będzie je w nieodległej przyszłości spłacić.

Problematyczne z pewnością jest także to, że popyt na usługi hotelarskie będzie zależeć od wielu czynników. Paweł Chmielnicki tłumaczy: - Wiele czynników będzie miało wpływ na branżę. Najważniejsze wydają się: szybkie opanowanie pandemii, ogólny stan gospodarki, decyzje administracyjne znoszące restrykcje i wzrost poczucia bezpieczeństwa sanitarnego. Oprócz popytu, kluczowa dla przetrwania branży hotelarskiej jest pomoc w ramach tzw. tarcz antykryzysowych i finansowych. Niestety, wydłużający się czas oczekiwania na wsparcie finansowe dla „dużych przedsiębiorstw”, może spowodować, że wiele firm nie udźwignie ciężaru utrzymania obiektów.

MASKI FFP2 ORAZ KN95 Z FILTREM, PRZYŁBICE, ŚRODKI DO DEZYNFEKCJI, OKULARY I INNE PRODUKTY PROFILAKTYCZNE PRZECIWKO WIRUSOM I BAKTERIOM >> Sprawdź w naszym sklepie <<

Fala upadłości dopiero przed nami?

Wideo

Materiał oryginalny: Czy hotele poradzą sobie z epidemią koronawirusa? Czego mogą oczekiwać goście hotelowi? - Nowa Trybuna Opolska

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
POMOC

https://zrzutka.pl/p8pbtd PROSBA O POMOC OPERACJA KREGOSLUPA ZBIORKA ZWERYFIKOWANA.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3