Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Curriculum vitae - jak je napisać?

Agnieszka Domka-Rybka
Jak zwrócić uwagę pracodawcy czytającego nasze Curriculum Vitae? Co zrobić, by zachęcić go najpierw do przeczytania CV, a później do zaproszenia autora na rozmowę rekrutacyjną?

Życiorys jest przepustką do rozmowy kwalifikacyjnej. Twoje CV musi zaintrygować rekrutera.

Wyobraźmy sobie taką sytuację: w odpowiedzi na zamieszczone ogłoszenie otrzymuje on kilka tysięcy życiorysów.Twój życiorys musi więc być unikatowy, wyróżniać się. Tak, by rekruter przerzucając leżący przed nim stos, zatrzymał się właśnie przy nim i zaczął go czytać.

Nie należy jednak wpisywać do życiorysu nieprawdziwych informacji. Pracodawcy coraz częściej decydują się na sprawdzanie umiejętności, wiedzy zaprezentowanej w życiorysie. Często korzystają z możliwości skontaktowania się z osobami, które mogą udzielić kandydatowi referencji. Odkrycie przez potencjalnego pracodawcę, że coś w twoim życiorysie nie jest zgodne z prawdą, na pewno zdyskwalifikuje cię jako potencjalnego pracownika. Nie ma także sensu umieszczanie w życiorysie informacji, które nie mają związku z pracą (np. jeden z kandydatów starających się o pracę w księgowości wpisał: "nieźle tańczę sambę").

Istnieją dwa rodzaje życiorysów. Jednym z nich są CV chronologiczne, czyli takie, w których opisujemy ważne szczegóły z naszego życia, po kolei, zaczynając od wykształcenia. Osoby, które nie posiadają wykształcenia zgodnego z doświadczeniem zawodowym, powinny wybrać życiorys funkcjonalny będący podsumowaniem dotychczasowej praktyki zawodowej.

W obu przypadkach nie możemy zapomnieć o opisaniu swoich zainteresowań. One powiedzą pracodawcy, czy ma do czynienia z ciekawą osobą. Większe szanse mają kandydaci z pasją, dynamiczni i aktywni. Jednak nie należy fantazjować w opisywaniu pasji. Podawanie ich bez ograniczeń może sprawić wrażenie, że autor zajmuje się wszystkim i niczym..

Każdy życiorys rozpoczynamy od przejrzystego zebrania danych osobowych oraz telefonów kontaktowych. Warto na początku sformułować cele zawodowe. Dobrze, by choć w części odpowiadały misji firmy, do której kierujemy podanie o przyjęcie do pracy.

Ważne są informacje dodatkowe, np. umiem pracować w stresie, jestem wytrwały w dążeniu do celu lub posiadam prawo jazdy kategorii B.

Nie może być mowy o błędach ortograficznych, literowych czy stylistycznych. Błędy dają wrażenie, że autor jest niedokładny i nie przykłada się do wykonywanych czynności. Stosuj czcionkę od 10 do 12 punktów, najlepiej Times New Roman, Arial lub Bookman Old Style. Ogranicz liczbę wersów do 6. Dodaj aktualne zdjęcie (to bardzo ważne, gdyż nadaje bardziej ludzki charakter suchym faktom w życiorysie).

Unikaj ogólników i staraj się pisać zwięźle. Nie wolno stosować żargonu! Życiorys powinien zmieścić się na jednej stronie A4. Przedstaw swoje dokonania posługując się konkretnymi liczbami. Używaj liter drukowanych, pogrubień i kursyw. Jednak bez przesady. Nie przesyłaj dokumentu sformatowanego byle jak. Wykorzystaj wolną przestrzeń między akapitami.

Nie wyrównuj marginesów do prawej strony, Nieregularny tekst nie wygląda ciekawie. Każde podanie jest czytane przez około 5- 30 sekund, dlatego twoje atuty powinny rzucać się w oczy. Możesz wyróżnić je także większą czcionką. Na końcu warto zamieścić kontakt do osób, które wystawią ci referencje.

Przed doręczeniem najlepiej owiń go w specjalną koszulkę i nie zwijaj w rulonik ani nie gnij. To, w jakim stanie dostarczysz aplikację, może świadczyć o tobie. Jeśli twoja skrzynka pocztowa ma zwariowaną nazwę w stylu MisiaBela10 lub Paker102, lepiej odpuść sobie podawanie takiego adresu ze względów oczywistych, możesz założyć wtedy alias na twoją skrzynkę najlepiej z imieniem i nazwiskiem: Stefan. lewadowski@...

Krok po kroku:

- Dane personalne: pisanie życiorysu zaczynamy zawsze od danych personalnych. Powinno z nich jasno wyniknąć, skąd jesteśmy i jak można się z nami kontaktować. Dane, takie jak adres, telefon, e-mail , powinny być zawsze aktualne. Pracodawca musi mieć z tobą łatwy kontakt, jest to bardzo ważne! Nie zapominajmy o podaniu daty urodzenia i stanu cywilnego.

- Wykształcenie: Informacje na temat wykształcenia należy wpisać w odwróconej kolejności chronologicznej - zaczynając od tego, co miało miejsce ostatnio.

Trzeba podać datę rozpoczęcia i zakończenia nauki, pełną nazwę szkoły czy uczelni, wydział i kierunek. Warto zaznaczyć także specjalizację, wiodące przedmioty na studiach, ewentualnie tematykę pracy dyplomowej. Nigdy nie umieszczamy w tym punkcie informacji o ukończonej szkole podstawowej.

- Doświadczenia zawodowe: Odwrócony porządek chronologiczny obowiązuje także podczas prezentowania naszego przebiegu zawodowego. Podajemy datę rozpoczęcia i zakończenia pracy, nazwę firmy, zajmowane stanowisko, a także zakres pełnionych obowiązków.

Jest to istotne, ponieważ nazwy stanowisk nie zawsze oznaczają to samo w każdej firmie. Jeżeli nie posiadamy doświadczenia zawodowego, w tym miejscu wspominamy o odbytych stażach i praktykach zawodowych.

- Dotychczasowe osiągnięcia: Zamieszczamy tutaj osiągnięcia naukowe (np. publikacje, stypendia naukowe), sportowe, społeczne (np. funkcje w organizacjach studenckich i innych).

Osoby będące na początku kariery zawodowej powinny napisać o jakichkolwiek doświadczeniach, które udało im się zdobyć. Warto wspomnieć, np. o działalności w harcerstwie, organizacjach studenckich lub charytatywnych. Są to bardzo cenne informacje zarówno dla pracodawcy, jak i dla doradców personalnych. Mogą bowiem świadczyć o zaangażowaniu w pracy zespołowej, o umiejętności podejmowania samodzielnych decyzji.

- Dodatkowe kwalifikacje: Prawo jazdy, znajomość języków obcych, umiejętność obsługi komputera, inne umiejętności np.: pracy w grupie, organizowania pracy, kierowania, komunikowania się, łatwość nawiązywania kontaktów. Nawet, gdy wydaje się nam, że oferowana praca nie będzie wymagać posługiwania się angielskim czy niemieckim, należy o tych umiejętnościach napisać.

Trzeba podać w miarę dokładny stopień ich znajomości - w mowie i piśmie. Warto wspomnieć też o kursach odbytych za granicą, a jeśli posiadamy certyfikaty potwierdzające nasze umiejętności, to również je wymienić.

- Zainteresowania: W części tej napisz o swoich zainteresowaniach. Jednak nie należy przesadzać i opisywać rozlegle swojej pasji, po prostu wymieniamy to, co lubimy robić w wolnych chwilach

Na końcu każdego CV musi znaleźć się takie zdanie: "Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych w realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z Ustawą z dn. 29 sierpnia 1997 r. o Ochronie Danych Osobowych Dz. Ust. nr 133 poz. 883).

Przed wysłaniem życiorysu warto jeszcze raz dokładnie sprawdzić czy: podane dane kontaktowe są poprawne, nie ma błędów ortograficznych lub stylistycznych, wymieniłeś dodatkowe uprawnienia (odbyte szkolenia), które mogłyby okazać się pomocne w pracy, o którą się starasz.

Dobrze jest też poprosić kogoś znajomego, przyjaciela o przeczytanie życiorysu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Curriculum vitae - jak je napisać? - Kurier Poranny

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska