Coraz bliżej umowy na wschodnią obwodnicę Wrocławia z Łanów do Długołęki

Redakcja
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Fot. Tomasz Hołod / Polskapresse
Udostępnij:
Firma, która zaprojektuje i zbuduje odcinek wschodniej obwodnicy Wrocławia z Łanów do Długołęki, jest wybrana od kilku tygodni. Urząd marszałkowski jeszcze nie podpisał z nią jednak umowy. Oferta firmy Strabag była sporo tańsza niż innych firm, więc skontrolował to Urząd Zamówień Publicznych. Teraz sprawa jest już jasna – Strabag może projektować i budować wschodnią obwodnicę z Łanów do Długołęki. Na południowy odcinek przez Wysoką możemy czekać latami. Na razie mieszkańcy wsi próbowali zablokować budowę w ogóle, co się nie udało. Teraz będą mogli protestować przeciw poprowadzeniu drogi konkretnym korytarzem – przez Wysoką.

Firmę, która zbuduje drogę z Łanów do Długołęki, poznaliśmy kilka tygodni temu. To przedsiębiorstwo Strabag. Ich oferta była jednak 30 proc. tańsza niż inne w przetargu. W takich wypadkach sprawę bada Urząd Zamówień Publicznych. To standardowa procedura, która wydłużyła jednak podpisanie umowy.

UZP nie wykrył nieprawidłowości. Nie można podpisać jednak umowy od razu: Strabag musi uzupełnić dokumenty, a konkretnie przedłożyć gwarancję dla inwestycji. Jak się dowiedzieliśmy, optymistyczny scenariusz zakłada, że stanie się to w ciągu tygodnia, dwóch, choć oficjalnie władze województwa są bardziej ostrożne.

– W przeciągu kilku tygodni podpisujemy umowę ze Strabagiem. Firmą, która została wyłoniona w przetargu do realizacji północnego odcinka wschodniej obwodnicy. Prace będą trwały 36 miesięcy, włączając w to projektowanie oraz uzyskanie wszelkich pozwoleń – mówi nam Jerzy Michalak, członek zarządu województwa dolnośląskiego.

TAK BĘDZIE PRZEBIEGAŁ ODCINEK ŁANY – DŁUGOŁĘKA
Poniżej możesz zobaczyć, gdzie znajdą się skrzyżowania i jak droga ominie zabudowania. Można dowolnie przybliżać i oddalać widok.

Na terenie budowy pierwsi robotnicy pojawią się w tym roku. Na początku zostaną wykonane pomiary do projektu. Potem teren będzie inwentaryzowany i przygotowywany pod inwestycję. Równolegle będzie powstawał projekt. – Spodziewamy się, że prace pójdą szybko, ze względu na to, że większość terenów pod budowę drogi jest już wykupiona – dodaje Jerzy Michalak.

Droga poprowadzi od ronda, gdzie obecnie kończy się odcinek z Iwin do Łanów. Następnie polami, aż do Kiełczówka, który ominie po południowo-wschodniej stronie. Na przecięciu drogi z Kiełczówka do Dobrzykowic, powstanie skrzyżowanie. Dalej pobiegnie między polami, aż do drogi między Kiełczowem a Piecowicami i Śliwicami. Przewidziano dwa skrzyżowania. Na drodze Kiełczów – Śliwice powstanie rondo, a nieco większe skrzyżowanie z wysepkami rozdzielającymi na drodze Kiełczów – Piecowice.

W Mirkowie w rejonie styku ul. Bławatnej z Kryształową i nową drogą, powstanie kolejne skrzyżowanie. Ostatnia, największa "krzyżówka" zostanie zbudowana na połączeniu się ze starą krajową ósemką w miejscu, gdzie wychodzi łącznik „Długołęka”, czyli droga nr 98 prowadząca na autostradową obwodnicę Wrocławia (autostrada A8).

A CO Z ODCINKIEM PRZEZ WYSOKĄ?
Przebieg południowego odcinka wschodniej obwodnicy z Iwin do Bielan Wrocławskich jest już właściwie przesądzony. Urząd marszałkowski nie chce budować drogi inaczej niż przez Wysoką. Optuje tym samym za najtańszym wariantem, choć sprzeciwiali mu się mieszkańcy.

Wysoczanie zaskarżyli wydanie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji. Skutecznie zablokowało to prace. Sprawę rozpatrywał Regionalny Inspektorat Ochrony Środowiska, poskarżyli się więc do Generalnego Inspektoratu. GDOŚ tę skargę odrzucił, sprawa trafiła z powrotem do RDOŚ.

– Na południowym odcinku trwa procedura wydawania pozwolenia środowiskowego. Wiemy, że Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska rozpoczął procedurę konsultowania rozwiązań środowiskowych z mieszkańcami – wyjaśnia Jerzy Michalak.

Wciąż czekamy na decyzję RDOŚ o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji. To pewnie nie koniec problemów. Gdy decyzja zostanie wydana (to możliwe mniej więcej w połowie tego roku), mieszkańcy znów mogą ją oprotestować. Tym razem nie za sam fakt jej wydania, tylko jej treść.

Takie protesty mogą trwać miesiącami, a nawet latami. Mieszkańcy Wysokiej na razie zaskarżyli samo rozpoczęcie procedury na uzyskanie decyzji środowiskowej – niezależnie od wariantu. Teraz prawdopodobnie będą protestować przeciwko prowadzeniu drogi właśnie przez Wysoką.

Jak mówią nam w urzędzie marszałkowskim, są mieszkańcy Wysokiej, którzy obwodnicy nie chcą, jak i tacy, którzy mieszkają kilka ulic dalej i czekają na drogę z utęsknieniem. Protestujący wysoczanie chcą, by droga przebiegała bliżej Ślęzy. Jednak ślęzanie też nie chcą drogi pod swoimi oknami. Urząd marszałkowski zostawił więc te animozje na boku. Wariant przez Wysoką jest po prostu najprostszy, najtańszy i ma nie być uciążliwy dla mieszkańców.

Urzędnicy chcieliby, aby wszystkie ewentualne protesty i zbieranie potrzebnej dokumentacji zakończyły się w ciągu roku. Za dobry scenariusz można uznać rozpisanie przetargu na budowę odcinka z Iwin do Bielan Wrocławskich na początku przyszłego roku. Przekonamy się, czy tak będzie.

Wideo

Komentarze 26

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
olo
Wariant I najtańszy, no tak bo pan S. który kupił pola za grosze teraz za budowę drogi przez jego działki chce milionów. Urzędasy się go boją i dlatego nie chcą zmieniać drogi. Skorumpowani urzędasy, ale za rok wybory i zobaczymy.
m
max
Niestety pudło. Mieszkaniec Wrocławia
m
ml
Powiedział mieszkaniec WYSOKIEJ blokujący zaplanowaną drogę wojewódzką przez Wysoką.
o
obserwator
Ten manewr już nie działa . Prawda jest ogólnie znana
K
Kancelaria
Czy jawne blokowanie zadań publicznych związanych z rozbudową infrastruktury drogowej w Województwie Dolnośląskim jest zgodne z prawem? Czy winni tego gigantycznego opóźnienia zostaną wreszcie pociągnięci do odpowiedzialności karnej i finansowej. Przecież koszty budowy tej drogi rosną z każdym rokiem!. To jest jawne tolerowanie bezprawia!!!
m
max
Mieszkańcy Ślęzy nie chcą drogi pod oknami. Ale autostrada a4 to im nie przeszkadza. Obwodnica miała by przebiegać po terenach rolnych a nie przez centrum miejscowości. Po prostu ludzie są śmieszni sami się ośmieszają takim gadaniem.
W
Wstyd!
Kończ Waść wstydu oszczędź, bo przy takim tempie to w 2019 r. skończy się przetarg, podpisanie pewnie w połowie 2019 r., to w 2022 r. skończenie III odcinka przy optymistycznym wariancie. Michalak do dymisji i to natychmiast!!
W
Wesoły
Czy to kiełbasa wyborcza? :D a tak na marginesie, mam nadzieje ze nie sp*eprzą tego jak łącznika łany-siechnica... pata taj pata taj.... iiii haaaa.... pata taj... może po takich drogach jeździ się po wiosce u Pana Dutkiewicza, ja ostatnia taką drogę kojarze tylko z dzieciństwa... A4
p
propaganda sukcesu
z wcześniejszego linka wynika że dokumentacja już była więc mam pytanie po co zlecać robienie nowej ?
O
Obserwator
Grupka cwaniaczków z Wysokiej torpeduje budowę drogi na którą pilnie czekają tysiące kierowców. W innym cywilizowanym kraju taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia. Typowy przejaw nieudolności i niekompetencji osób odpowiedzialnych za infrastrukturę drogową. A propos - kiedy są najbliższe wybory samorządowe?
p
pytajnik
ale jaja
r
realista
Myśląc kategoriami kierowców skoro wybudowano I etap bez protestów to może należy zmienić na fachowców z I etapu
W
WRO
myśląc kategoriami "Wysoczan" to ich domy wybudowane w konflikcie z planowanym przebiegiem drogi można zaskarżyć i po decyzji sądu rozebrać, a kosztami obciążyć ... stronę w interesie, której te doby wybudowano. Kto prawem wojuje od prawa dostaje sprawiedliwość. Bardzo naiwni są ci co tam kupili mieszkania.
b
bb
Zobacz ile wybudował poprzedni zarząd to co się teraz dzieje to kpina
K
Kamila
Ta obwodnica to jeden wielki skandal.
Dodaj ogłoszenie