Co zamawiamy do jedzenia? Pizza zdetronizowana. Jak inflacja wpłynęła na nasze kulinarne wybory?

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Zwycięska przed rokiem pizza została zdetronizowana przez burgery.
Zwycięska przed rokiem pizza została zdetronizowana przez burgery. Krystian Dobuszyński/ Polska Press
– Pandemia spowodowała, że kanał delivery się rozwinął, Polacy zamawiają częściej, a średnia wartość zamówienia rośnie średnio o kilkanaście procent rok do roku – mówi nam Arkadiusz Krupicz, założyciel Pyszne.pl. Jednocześnie ekspert zaznacza, że klienci stali się bardziej ostrożni, jeżeli chodzi o wydatki. Które kuchnie świata cieszą się wśród Polaków największą popularnością?

– W trakcie meczów, niezależnie od tego czy jest to weekend, czy jest to tydzień, obserwujemy zwiększoną liczbę zamówień, więc emocje piłkarskie doskonale wiążą się z zamawianiem jedzenia do domu – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Arkadiusz Krupicz, założyciel Pyszne.pl.

Ceny w górę

Jednak ekspert zaznacza, że klienci stali się bardziej ostrożni, jeżeli chodzi o wydatki. – Poświęcają więcej czasu, zanim wybiorą i zamówią danie – mówi i dodaje, że i tak muszą płacić więcej, ponieważ restauracje mają coraz wyższe koszty. – Rosną ceny energii, koszty pracy i część z nich restauracje muszą przenieść na klientów – wyjaśnia.

Jak wynika z raportu Food Trendy przygotowanego przez Pyszne.pl., w 2021 roku średnia cena pizzy w Polsce wynosiła 33 zł. W 2022 roku to już 39 zł, co oznacza wzrost aż o 18 proc. Najwięcej za pizzę zapłacić muszą mieszkańcy Warszawy – zwykle to około 42 zł. Najmniej – Poznaniacy, którzy średnio wydają za nią 34 zł. 

– Spodziewamy się, że podniesienie minimalnej płacy w przyszłym roku może doprowadzić do kolejnych wzrostów cen w restauracjach i to może przełożyć się także na liczbę składanych zamówień. Lecz nie sądzimy, żeby to był znaczący wpływ – prognozuje Krupicz.

Jednocześnie przyznaje, że zjawiska zewnętrzne, czy to w trakcie pandemii, czy obecnie w trakcie szalejącej inflacji bardzo mocno wpływają na wybory jedzeniowe Polaków. – Wcześniej, będąc zamkniętymi w domach, pozwalali sobie na takie małe przyjemności, np. zamawiali desery. Obecnie, przez coraz wyższe ceny, jesteśmy uważniejsi, jeżeli chodzi o dokonywane zakupów i więcej czasu poświęcamy na porównywanie – tłumaczy.

Co ciekawe, same restauracje wprowadzają opcje bardziej przystępne cenowo. – Na przykład jedna z sieci sushi w Polsce wprowadziła do swojego menu kurczaka, żeby dostosować swoją ofertę do większej liczby klientów – mówi. Z kolei obserwowany już w trakcie pandemii trend dark kitchen kontynuowany jest nadal. – Restauracje rewidują swoją ofertę, koncentrując się na daniach, które rotują, dokładając również pozycje korzystniejsze cenowo – tłumaczy.

Co zamawiają Polacy?

Zwycięska przed rokiem pizza została zdetronizowana przez burgery. Włoskie placki tym razem muszą zadowolić się drugą pozycją. Stabilne, trzecie miejsce na podium, podobnie jak przed rokiem, zajmuje z kolei kebab. 

Choć kebab zajął dopiero trzecie miejsce w kategorii najpopularniejszych potraw, to kuchnia arabska jest tą, która najbardziej zyskała w 2022 roku na popularności. W serwisie Pyszne.pl, w porównaniu z poprzednim rokiem, zdecydowanie przybyło również zamówień z restauracji greckich i indyjskich.

Zyskuje kuchnia bezmięsna

Apetyty Polaków rosną również na dania wegetariańskie i wegańskie. Kuchnia roślinna znaczy w menu Polaków coraz więcej. Co ciekawe, częściej sięgają po nią również mięsożercy. Według badań Insight Lab, przeprowadzonych na zlecenie Pyszne.pl, już 31 proc. Polaków regularnie decyduje się na wybór dań bezmięsnych.

Z kolei 17 proc. spośród wszystkich pozycji zamówionych na Pyszne.pl w 2022 roku to potrawy wegetariańskie i wegańskie. Wśród najpopularniejszych dań w tej kategorii są: pizza margherita, wegetariańskie sushi i sałatka grecka.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Strefa biznesu: Rowery cargo to przyszłość logistyki miejskiej

Materiał oryginalny: Co zamawiamy do jedzenia? Pizza zdetronizowana. Jak inflacja wpłynęła na nasze kulinarne wybory? - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie