Tylko w ubiegłym roku przebadano ok. 1800 dzieci, głównie przedszkolaków, stwierdzając problemy logopedyczne u 70 procent z nich.
Miejski Program Profilaktyki Logopedycznej (MPPL) realizowany jest w 19 przedszkolach i szkołach podstawowych. W jego ramach organizowane są m.in.: grupowe zajęcia stymulujące rozwój mowy i języka prowadzone przez nauczycieli, indywidualne i specjalistyczne zajęcia logopedyczne, warsztaty oraz szkolenia i konsultacje z rodzicami czy nauczycielami.
Problemy z artykulacją i rozróżnianiem dźwięków
– Głównym celem programu jest osiągnięcie przez dzieci sprawności artykulacyjnej, gramatycznej i leksykalnej oraz umiejętności komunikowania o swoich potrzebach i emocjach. Wszystko po to, by w jak najlepszy sposób przygotować je do nauki w szkole i wspierać w pokonywaniu trudności, również w kontaktach z rówieśnikami – tłumaczy Marcin Miedziński z Departamentu Edukacji UM we Wrocławiu.
W 2021 r., pod kątem problemów logopedycznych, przebadano blisko 1800 wrocławskich maluchów.
– Średnio 70 procent dzieci przystępujących do programu wymaga wsparcia logopedycznego. Natomiast typowe problemy z mową ma co trzecie z nich. I jak obserwujemy, takie statystyki utrzymują się na podobnym poziomie już od kilku lat – mówi Magdalena Paszkiewicz, koordynator MPPL, wicedyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 4. – Dzieci mają problemy m.in. w zakresie artykulacyjnym czy odróżniania poszczególnych dźwięków. Spora część z nich zagrożona jest też dysleksją – dodaje.
Im wcześniej, tym lepiej
Specjaliści podkreślają, że rozwój mowy u dzieci trwa do 7 roku życia. Dlatego, im wcześniej problem zostanie wykryty, tym łatwiej i szybciej można go wyeliminować. W tym przypadku kluczowe są systematyczne ćwiczenia od najmłodszych lat.
– Zajęcia, w ramach programu, prowadzone są w formie zabaw i dostosowane są do wieku dziecka. Najmłodsi zaczynają od ćwiczenia prawidłowego gryzienia i połykania, po m.in. naukę poprawnego wymawiania słów, zdań oraz budowanie dłuższych wypowiedzi – podkreśla Magdalena Paszkiewicz.
Ważnym elementem Miejskiego Programu Profilaktyki Logopedycznej jest poszerzenie kompetencji nauczyciela z zakresu logopedii wychowawczej. W tym celu, w ramach programu, przechodzi on szkolenia. Na bieżąco wspierany jest też przez logopedę, który koordynuje działaniami profilaktycznymi w placówce.
– W tym programie nauczyciel jest osobą kluczową. Jest ogniwem pośrednim między logopedą i innymi specjalistami oraz rodzicami. Dzięki swojej wiedzy z podstaw profilaktyki logopedycznej, psychologii rozwojowej, pedagogiki oraz znajomości dynamiki rozwoju mowy i myślenia dzieci, może wcześniej niż rodzice dostrzec pewne dysharmonie lub dysfunkcje. Chcemy to wykorzystać – wyjaśnia Magdalena Paszkiewicz.
W ramach obchodów 20-lecia MPPL odbyła się konferencja naukowa pt. "Profilaktyka logopedyczna drogą do efektywnego wsparcia dziecka w środowisku edukacyjnym". Analizowano tam m.in. fakty i mity o diagnozie i terapii logopedycznej i znaczenie opieki logopedycznej.
ZOBACZ TAKŻE:
Te produkty powodują cukrzycę u Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?