Co pobudzi gospodarkę

    Co pobudzi gospodarkę

    Marek Woron, kanclerz Loży Dolnośląskiej, wiceprezes Business Centre Club

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Innowacje są często porównywane do gry na wyścigach konnych, gdyż towarzyszy im duże ryzyko.
    Tworzenie innowacji to proces rynkowy niezależny w otwartej gospodarce od decyzji politycznych. Zależy natomiast od kosztów i struktury cen, od tego w jakim stopniu, jakiego rodzaju produktem przedsiębiorcy zaspokajają potrzeby konsumentów, a także, oczywiście, od stanu gospodarki.

    Dynamika innowacji nie może być więc czynnikiem wzrostu gospodarczego, ponieważ jest jego rezultatem. Problemy niskiej podaży innowacji to problemy: niskiej akumulacji kapitału oszczędności, niskiego poziomu inwestycji małych przedsiębiorstw (ok. 99% ogółu przedsiębiorstw w Polsce), struktury produkcji (dominują nieefektywne sektory niskiej techniki) oraz - a może zwłaszcza - niskiego poziomu kapitału społecznego. Nowatorskie pomysły są efektem wysiłku umysłu i ludzkich postaw pozwalających na sprawną komunikację, dzielenie się posiadaną wiedzą i odkrywanie nowej.

    W kategoriach jednostkowego biznesu innowacje są często porównywane do gry na wyścigach konnych, gdyż towarzyszy im duże ryzyko. Jest ono związane z niemożnością oceny opłacalności projektu przy zawsze wysokich nakładach (w strukturze kosztów wytwarzania innowacji główną rolę w Polsce odgrywają koszty pracy) i niekorzystnych przepisach podatkowych. By ryzyka ograniczać, powinno się w twórczych, bezpośrednich wymianach myśli i ocen między przedsiębiorcami, badaczami, reprezentantami różnych zawodów, dokonywać a priori identyfikacji produktu, jego znaczenia, funkcji i cech indywidualnych.

    Tego rodzaju praktyka postępowania przyniosła efekty w wielu państwach, jak Finlandia, Niemcy czy Nowa Zelandia. Działają tam sprawnie mieszane zespoły z uczelni i przedsiębiorstw, wytyczające kierunki rozwoju i rozwiązujące w nieskrępowanym dyskursie bieżące problemy oraz wciąż niedocenione w Polsce wzornicze (design) ośrodki badawczo-rozwojowe i nieformalne, interdyscyplinarne grupy osób koncentrujących się na kreowaniu produktów od fazy pomysłu włącznie, które później zachwycają konsumentów. Taki klimat życzliwej współpracy sprzyja rozwojowi przedsiębiorczości akademickiej - powstawaniu małych firm technologicznych wywodzących się z uczelni, które stanowią najbardziej efektywną formę transferu technologii do gospodarki, jej komercjalizacji.
    1 »

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo