Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ciągniki na gąsienicach - nie boją się deszczu

Redakcja
Damian Klich/archiwum
Kolosy na gąsienicach cieszą się rosnącym zainteresowaniem. Marzą o nich szczególnie właściciele dużych gospodarstw położonych na terenach podmokłych.

- Zainteresowanie ciągnikami gąsienicowymi jest coraz większe szczególnie tam, gdzie rolnicy stosują uproszczone metody uprawy, bezorkowe-mówi Leszek Dereziński, prezes Federacji Związków Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, który w prowadzonym przez siebie gospodarstwie też ma taki traktor.

 

-On emniej ugniatają glebę i nie niszczą jej struktury. Ich zaletą jest także to, że lepiej poradzą sobie na terenach podmokłych. Chodziomałynacisk jednostkowytakich ciągników. Gąsienicowy układ jezdny sprawia, że nawet wjeżdżając na pole wczesną wiosną, gdygleba jest jeszcze dosyć mokra, traktor nie ugrzęźnie i nie zniszczy jej struktury. - Dużą zaletą jest także dużamoc takich ciągników i wydajność pracy - dodaje Leszek Dereziński.

 

KIEDYŚ - MNIEJ KONI PODMASKĄ

- Rozmawiając o ciągnikach gąsienicowych, wielu osobom przychodzą namyśl radzieckie ciągniki produkowane w latach 60-tych XX wieku, DT 75 czy S 100 „Staliniec”, jednak te ciągniki posiadały moc 75-100 KM. Dziś gąsienice są oferowane w traktorach o mocach 250-700 KM- mówi MariuszMolik, przedstawiciel dilera ciągnikówimaszyn rolniczychwKujawsko-Pomorskiem.

 

ZWROTNE GIGANTY

Współczesne traktory na gąsienicach mają najczęściej od około 250 KMdo ponad 700 KM. - I mają znacznie większy uciąg niż ciągniki na kołach - podkreśla MariuszMolik. - Poza tym ich oś skrętu jest znacznie korzystniejsza, są bardzo zwrotne. Plusem jest także lepsza przyczepność, dzięki czemu lepiej radzą sobie na terenach pagórkowatych. Poza tym dzięki lepszej trakcji, zużycie paliwa na hektar, realnie będzie niższe niż w odpowiednikach tych ciągników na kołach bliźniaczych.

 

ASFALT SZKODZI GĄSIENICOM

Rolnicy, którym zależy by ciągnik nie niszczył struktury glebywybierają także traktory z kołami bliźniaczymi. - Ale minusem takiego rozwiązania jest to, że szerokość ciągnika zwiększa się o niemal półtora metra - dodaje MariuszMolik. -Tak szerokim pojazdem trudniej przejechać po drodze publicznej. Z drugiej jednak strony ciągnik gąsienicowy, choć znacznie węższy to nie powinien często jeździć po asfaltowych drogach. Komfort jazdy tym ciągnikiem przy wyższych prędkościach, na asfaltowych drogach będzie niższy niż w ciągniku na kołach. Jeśli jednak dojazd na pola zmusza do przejazdu także po wyasfaltowanej powierzchni, to można dokupić gumowe nakładki na ogniwa gąsienic.

 

WCIĄŻ DLA NAJBOGATSZYCH

Jak podaje Łukasz Różycki z agencji Martin & Jacob, ciągniki gąsienicowe zaliczają się do jednych z najdroższych na świecie, dlatego też na ich zakup mogą sobie pozwolić nieliczni. - Oczywiście, rolnik indywidualnie może dokonać poprawek technicznych każdego zakupionego ciągnika konwencjonalnego, decydując się na zamontowanie gąsienic, czy też kół bliźniaczych - zauważa Łukasz Różycki. -Niewątpliwą zaletą tego rodzaju zabiegu jest ograniczenie ugniatania gleby przez maszynę, lepsze rozłożenie masy ciągnika na teren. Traktor taki sprawdzi się też idealnie podczas pracywterenie podmokłym i w trudnych warunkach pogodowych.

 

- Jednak te ciągniki wciąż wiele kosztują i na pewno nie przydadzą się rolnikowi, który gospodaruje na przykład na pięciu hektarach – dodaje Leszek Dereziński. Za najdroższemodele ciągników gąsienicowych (różnych marek) można zapłacić 1 700 000 zł - 2 700 000 złotych.

 

Marek Weckwerth

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Ciągniki na gąsienicach - nie boją się deszczu - Gazeta Pomorska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska