Chcesz łagodniej przejść przesilenie wiosenne? Sprawdź co zmienić w diecie na najbliższe dni

Zbigniew Biskupski AIP
Andrzej Banaś
Przełom zimy i wiosny to czas, gdy warto zatroszczyć się o swoje ciało, które po trudnym okresie chłodów i mrozów potrzebuje specjalnej pielęgnacji i odżywienia.

Poszarzała, pozbawiona blasku i sucha skóra czy wypadające włosy i łamliwe paznokcie – to mogą być sygnały niedoboru składników odżywczych wysyłane przez organizm. Kosmetyki to jednak nie wszystko! Ich działanie doskonale uzupełni jadłospis bogaty w witaminy i składniki mineralne. W końcu ,,jesteś tym, co jesz”!

Witaminy z całego alfabetu
A, B, C, D… które z witamin najkorzystniej wpływają na nasz wygląd? Tak naprawdę wszystkie, bo każda spełnia unikalną rolę w drodze do piękna. Do pełni zdrowia skóry, włosów i paznokci potrzebujemy zarówno witamin rozpuszczalnych w wodzie, jak i w tłuszczach.

Czytaj też:
Rekruterzy wyrywają sobie specjalistów oferując im bardziej atrakcyjna pracę, ale i tak okazja przejdzie koło nosa, jeśli... no właśnie! sprawdź

Po pierwsze – witamina A. To ona jest odpowiedzialna za rozwój i prawidłowe funkcjonowanie skóry oraz sprawia, że cera jest nawilżona, gładka, jędrna i elastyczna. Ponadto, reguluje złuszczanie naskórka i wspiera leczenie trądziku. Główne źródła witaminy A to masło, jaja, tłuste ryby, a także pomarańczowe i ciemnozielone warzywa oraz owoce, w których występuje w postaci betakarotenu. Jej działanie uzupełniają witaminy chroniące nas przed wpływem środowiska zewnętrznego, czyli witaminy C i E. Witamina C dodatkowo uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne, a także poprawia mikrokrążenie i przyśpiesza gojenie ran. Witaminy E szukajmy w orzechach i olejach roślinnych, a C w świeżych owocach i warzywach m.in. papryce, pomidorach, natce pietruszki czy kapuście.

- Przyjaciółmi naszej skóry, włosów i paznokci są także witaminy z grupy B, które regulują pracę gruczołów łojowych chroniąc skórę przed przetłuszczaniem. To różnorodna grupa związków, dlatego znajdziemy je zarówno w produktach zwierzęcych, jak nabiał czy mięso oraz w warzywach, owocach i produktach zbożowych. Dla włosów i paznokci szczególnie cenne są dwa związki należące do tej grupy - biotyna i kwas pantotenowy - wyjaśnia Katarzyna Zadka, ekspert programu edukacyjnego marki Winiary „Żyj smacznie i zdrowo”.

Mikroelementy i inne

Same witaminy nie wystarczą! Jeśli Twoje paznokcie i włosy są łamliwe, a skóra nadmiernie się łuszczy, prawdopodobnie organizm nie otrzymuje z pożywieniem wszystkich składników odżywczych. Niedobory żelaza, cynku i selenu powodują nadmierne wypadanie włosów. Ponadto bez żelaza nie jest możliwa prawidłowa odnowa skóry, a braki cynku mogą przełożyć się na dłuższe gojenie się ran i zaburzoną syntezę białka, m.in. keratyny. Warto wiedzieć, że jeśli nie spożywamy wystarczającej ilości magnezu i krzemu, nasze włosy będą słabiej rosnąć, a ich wygląd będzie pozostawiał wiele do życzenia. Na szczęście z odsieczą przychodzi nam urozmaicona dieta! Warto zaopatrzyć lodówkę w jaja i mięso, będące bogatym źródłem żelaza i cynku. Selenu szukajmy w rybach i orzechach, a magnezu w orzechach, nasionach i ciemnym pieczywie. W krzem zasobne są wyciągi ze skrzypu polnego.

Obejrzyj też:
Dwucyfrowe wzrosty kursów akcji na giełdzie kuszą, by spróbować i pomnożyć na niej oszczędności. Czy giełda dalej będzie szła w górę?

Na koniec warto zapamiętać, że do prawidłowej budowy skóry, włosów i paznokci konieczne jest także dobrej jakości białko i cenne kwasy tłuszczowe Omega 3, których źródłem są ryby morskie, olej lniany i rzepakowy, a także orzechy. Nadejście wiosny to dobry pretekst do tego, aby zadbać o swoje zdrowie. Przez prawidłową dietę dostarczymy komórkom niezbędnych składników odżywczych i witamin, a organizm odwdzięczy nam się pięknym wyglądem: lśniącymi i mocnymi włosami, promienną cerą oraz silnymi paznokciami. Jedzmy na zdrowie i urodę!

Koronawirus fake news. Oto największe absurdy.

Wideo

Materiał oryginalny: Chcesz łagodniej przejść przesilenie wiosenne? Sprawdź co zmienić w diecie na najbliższe dni - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

M
Maryla

Najlepiej sprawdzą się naturalne witaminy. Polecam nie tylko na wiosnę uzupełnić codzienną dietę sokami z warzyw i owoców. Wyciskam soki wg. porad terapiasokami.pl/gdzie-szukac-witamin. Takie soki dostarczają mojemu organizmowi niezbędne witaminy i enzymy, dzięki czemu jestem zdrowa i mam energię. Po takich sokach mam większą wydolność organizmu i mogę więcej trenować. Soki najlepiej samemu wyciskać niż kupować w sklepie, bo to duża różnica.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3