Centrum Wrocławia nie dla aut. Oto plusy i minusy. Co Wy na to?

Marcin Torz
Świętego Antoniego
Świętego Antoniego Piotr Warczak
Zamkowa to kolejna ulica w ścisłym centrum Wrocławia, którą urzędnicy zamykają dla aut. Przypomnijmy, że kilka lat temu ratusz zapowiadał, że ulice na Starym Mieście staną się niedostępne dla samochodów, gdy zostaną otwarte nowe parkingi pod pl. Nowy Targ (wakacje) i przy NFM (koniec przyszłego roku). Magistrat potwierdził ten zamiar w ostatni wtorek przy okazji prezentacji dokumentu "Wrocławska polityka mobilności".

Urząd nie ujawnia szczegółowych planów, ale mieszkańcy Starego Miasta głośno mówią o swoich potrzebach. - Uważam, że ulice Włodkowica i św. Antoniego też powinny być zamknięte dla ruchu samochodowego, a przynajmniej powinien być on mocno ograniczony - mówi Bartosz Kosmala, radny osiedlowy ze Starego Miasta.

Mieszkańcy skarżą się zwłaszcza na hałasy na Antoniego. Przy tej ulicy w budynku kina Nowe Horyzonty działa kilkupoziomowy parking. Czy Kosmala chce jego likwidacji? Aż tak daleko nie idzie w swej propozycji. - Powinna być wyraźna informacja przy skręcie w Antoniego, ile jest jeszcze wolnych stanowisk. Tak, by samochody nie wjeżdżały tam niepotrzebnie - przekonuje Kosmala.

Radny postuluje, żeby ulica była dostępna wyłącznie dla mieszkańców, klientów parkingu czy dostawców sklepów i lokali gastronomicznych. Na Włodkowica obowiązuje zakaz wjazdu od strony Krupniczej z wyjątkiem tych, którzy chcą dojechać do posesji. Zakaz jest jednak powszechnie ignorowany przez kierowców. Nie dość, że auta wciąż tam wjeżdżają, to jeszcze samochody parkują na chodnikach i utrudniają poruszanie się pieszym.

Jeśli niedostępne dla aut stałyby się Zamkowa, Antoniego i Włodkowica, ubędzie nam ok. 400 miejsc parkingowych. A gdy zaczną działać parkingi w NFM i pod pl. Nowy Targ, miasto wypowie otwartą wojnę źle parkującym kierowcom. - Nie zgadzamy się na to, by uliczki były oblepione autami - mówi Elżbieta Urbanek, dyrektor departamentu infrastruktury i gospodarki w magistracie. - Po otwarciu tych parkingów nikt nie będzie się mógł tłumaczyć, że nie ma gdzie postawić samochodu.

Rozpoczynamy więc debatę o ruchu aut wokół Rynku we Wrocławiu. Czy zamknąć centrum dla aut? Zabierz głos!

OTO KILKA PLUSÓW ZAMKNIĘCIA ULIC
Tłok i ścisk
Przez to, że ulice w ścisłym centrum są przejezdne, pieszy czuje się na nich jak intruz. Wrocławianin, który chce pospacerować po Starym Mieście, czy turysta, który pragnie obejrzeć zabytki, nie uczynią tego w spokoju. Bo prawie wszędzie są samochody, które utrudniają swobodne przemieszczanie się. Dochodzi też do wielu awantur, ponieważ auta parkowane są w niedozwolonych miejscach. Ulica św. Mikołaja po zmroku (zwłaszcza w weekendy) wygląda jak w kraju Trzeciego Świata. Elżbieta Urbanek, dyrektor departamentu infrastruktury i gospodarki w magistracie, słusznie zauważa, że uliczki są po prostu "oblepione" samochodami.

Hałas i smród
Samochody hałasują i śmierdzą. Nie dość, że zatruwają w ten sposób życie mieszkańcom najstarszej części miasta, to jeszcze sprawiają fatalne wrażenie na przyjezdnych. Pić kawę w ogródku przy ul. Włodkowica i jednocześnie wdychać spaliny przejeżdżającego samochodu - to nie należy do przyjemności.

Po co przejezdne
Uliczki Starego Miasta nie mają już istotnej roli komunikacyjnej. Głównie jeżdżą nimi ci, którzy szukają miejsca do zaparkowania. Gdy powstaną duże parkingi pod pl. Nowy Targ i w Narodowym Forum Muzyki, sytuacja znacznie się zmieni.

Przykład Oławskiej
Ulica Oławska. Jeszcze kilka lat temu samochody jeździły nią bez większych ograniczeń. Ulica została zamieniona w deptak i teraz jest jedną z najbardziej uczęszczanych przez pieszych. Efekty widać gołym okiem. Niedawno otworzył się tam nowy,
bardzo duży sklep odzieżowy (w budynku dawnych Wrocławskich Zakładów Graficznych), pojawiają się też kolejne popularne lokale gastronomiczne. Ulica Oławska zamieniona na deptak tętni życiem.

SĄ TEŻ MINUSY ZAMKNIĘCIA CENTRUM DLA AUT
Kierowcy nie mają gdzie parkować
Zamykanie kolejnych ulic dla samochodów oznaczałoby zlikwidowanie setek miejsc parkingowych. Co prawda powstanie około tysiąca stanowisk w nowych dużych parkingach, ale spora część kierowców twierdzi, że zarówno
z pl. Nowy Targ, jak i z NFM do samego Rynku jest za daleko na spacer. Czasami zapominamy, że Stare Miasto to nie tylko knajpy. Wciąż są tutaj banki, sklepy i różne biura. - Nie zawsze można tam swobodnie podejść, choćby z uwagi na pogodę. Zamknięcie kolejnych ulic może doprowadzić do upadku firm - komentuje Andrzej Dobek, prezes stowarzyszenia Nasz Rynek.

Komunikacja miejska nie załatwia sprawy
Miasto planuje nowy przystanek tramwajowy na ul. Kazimierza Wielkiego, co pomoże w dotarciu do Starego Miasta. Ale osób przyzwyczajonych do tego (jest ich przecież mnóstwo), że wszędzie dojeżdżają samochodem, takie rozwiązanie i tak nie przekona.

Zamykanie ulic tylko na pokaz
Wyrzucenie samochodów ze ścisłego centrum niekoniecznie musi poprawić sytuację mieszkańców. Mieszka tu coraz mniej osób, bo wiele lokali w ostatnich latach przerobiono na biura. Nie odwiedzają nas też wielkie rzesze turystów. Owszem, bez samochodów na pewno będzie ładniej, ale czy to wystarczający argument?

Przykład Szewskiej
Ulica Szewska. Gdy zamykano ją dla ruchu (teraz kursują po niej tylko tramwaje) prognozowano, że stanie się bardzo atrakcyjnym zakątkiem Wrocławia. Urzędnicy mówili nawet, że Szewska może stać się ulicą, wzdłuż której powstaną sklepy jubilerskie. Ta wspaniała wizja się nie ziściła. Przestały tędy jeździć auta, ale ruch pieszych również zamarł. I teraz magistrat rozpaczliwie szuka pomysłu, by na Szewską wróciło życie.

Co Ty sądzisz o pomyśle zamknięcia centrum Wrocławia dla aut? Jakie są plusy, a jakie minusy?

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 119

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
Przyjaciel rozumu

Szanowni Włodarze! Na tej stronie przeczytałem właśnie o śmierci ulicy Świdnickiej i co więcej o przyczynach tegoż faktu. A tu o... zamykamy dalsze ulice!!! Unikam takich określeń, ale zrobię wyjątek - albo to rozumu jesteście pozbawieni, albo też zła wola jest w Was. Pozdrawiam z Wrocławia

k
kaja

...tylko niektórzy mogliby przestać jeździć jak debile.
I jeszcze jedno: "z pl. Nowy Targ, jak i z NFM do samego Rynku jest za daleko na spacer."
ZA DALEKO?! Boże, toż to kalectwo... Parę metrów, trzeba być naprawdę skończonym leniem, żeby coś takiego wygłosić.

j
jegr

Kuriozalny jest ruch aut na tzw. ścieżce turystycznej. Miasto chwali się mapami z zaznaczoną czerwoną linią tzw. trasą turystyczną. Większość turystów skrupulatnie za nią podąża .Później są komiczne sceny jak turyści robiący zdjęcia, np. kolorowym kamienicą na ul. Malarskiej uciekają przed samochodami (niektórzy kierowcy mylą uliczki starego miasta z AOW)

s
staro miejski

Są i plusy i minusy. ul. Oławska a i owszem żyje bo zawsze była uczęszczana. Nawet w latach 90-tych za to szewska umarła bo zawsze była nie żywa. Żyje do 17-tej potem ruch zamiera, centru bez aut-tak ale też wystarczy popatrzeć co dzieje się w okolicach Hali Targowej i parku przy wzgórzu Polskim ... masakra samochody urzędników rozjechały wszystko co się dało. Straż Wiejska nie reaguje - to się nie opłaca za dużo papierów do wypełniania po mandatach, a same mandaty marne więc olewamy sprawę. I
co się tam zmieniło ? Najemca i ceny oraz słupki uniemożliwiające notoryczne parkowanie na przejściach dla pieszych !!!
Co się zmieniło przy Hali Targowej - nic syf był jest i będzie ...
co się zmieniło przy sądzie - nic tam to widać arogancję władzy. Przecież nie dostanie mandatu żaden sędzia czy "dobry adwokat". Tam to można parkować jak się chce. Przejście chodnikiem przy fosie to slalom.
Z resztą plebs też nie lepiej parkuje. Całe miasto jest zasyfione olejem po źle zaparkowanych autach, po zimie zalegają hałdy piaski z solą, miejsca parkingowe są drogie a straż miejska kara wybiórczo za złe parkowanie.
Wystarczy pozostawić auto na 3-4 dni z zapiętym kołem - po tym terminie straż ściąga obejmę i mamy spokój. (widziałem na własne oczy) to działa. Jak się spieszy jegomość to płaci a jak ma cierpliwość to przeczeka i ma spokój.

Warto też przyjrzeć się pracy straży która ma takie swoje ulubione miejsca w mieście które można by obstawić tanimi słupkami uniemożliwiającymi parkowanie ale tak raz na jakiś czas wpada straż miejska na łapankę ...

Do tego jeszcze trzeba powiedzieć o głupio ustawianych światłach drogowych - od wielu już lat biegamy po przejściach dla pieszych, (niby coś zmieniają) ale to i tak kropla. Za nim zdążę przejść na większości świateł samochody już zajeżdżają pasy i te miny kierowców mówiące (idź już ty taki czy owaki)

Wrocław to miasto nie dla starych ludzi i nie dla rowerów choć mityczne mówi się o wielu udogodnieniach to gdyby nie spadek po Niemcach wiele z tych inwestycji nie było by ogóle w planach urzędasów.

MPK - temat rzeka dziś jechałem niby nowym tramwajem skrzypiał tak że ciężko było skupić myśli. Tak jest niestety od miesięcy ten sam tramwaj z tą usterką jeździ i nikomu z MPK to nie przeszkadza bo to nie ma wpływu na tzw. bezpieczeństwo a jak wiemy MPK wydało sporo kasy na reklamę która wmawia mi że jest super

To jak jest wiemy wszyscy bo mieszkamy i żyjemy w mieście złudzeń gdzie władze mówią że robią a robią nas w balona.

S
Sj

Jeżeli w powstających parkingach będą obowiązywały opłaty takie jak dotychczasowe w rynku, czyli od pon-pt 9-18, sob 9-14 i stawki podobne to ja nie mam nic przeciwko! Znając życie nie będzie tych darmowych godzin...

f
ftff

Jakiej Pan jest narodowości? Bo pisanie po polsku nie wychodzi Panu zbyt dobrze...

f
ftff

ja sądziłem, że ulice projektuje się dla LUDZI, a Pan twierdzi, że dla AUT...

f
ftff

niech Pan wskaże jeden bank lub urząd w centrum, dla którego nie ma istniejącego płatnego parkingu bliżej, niż w promieniu 500m.

Jeżeli Pana nie stać na parkowanie w centrum, to niech Pan nie narzeka, tylko albo stosuje tańsze rozwiązania, albo - zamiast jęczeć na forum - szuka lepszej pracy. A przy okazji - skoro parking przy Szewskiej jest dla Pana zbyt drogi, niewiele dalej od rynku jest Renoma i Galeria Dominikańska - w obu pierwsza godzina parkowania jest bezpłatna.

f
ftff

nie spotkałem się z narzekaniami pod tego typu artykułami, że na istniejących płatnych parkingach w spacerowej odległości od rynku regularnie nie ma wolnych miejsc parkingowych...

r
ref

Najpierw załatwcie mieszkańcom solidny dojazd do centrum komunikacją miejską, a potem zamykajcie ulice. Odwrotnie nie da rady.

O
OOsE

Ulice są zaprojektowane dla aut a chodniki dla pieszych, co za DEBIL myśli inaczej? A osoby które lubą spacerować wysłać do parku albo wytyczyć im ścieżki spacerowe wzdłuż Odry. Cały Rynek jest również do spacerowania, tacy urzędasy jeszcze trochę wpadną na pomysł aby pieszy mógł również chodzić po dachach aby swobodnie oglądać zabytki nie tylko z poziomu gruntu, dawno już pisałem, że w magistracie muszą nieźle być ujarani albo po innych prochach.

j
ja

jak nie dla aut, to i z pewnością nie dla motocykli, bo te przeszkadzają tu swoim bestialskim rykiem więcej niż samochody!!!!!!!!!!!

M
Maxy

Jak cena będzie taka sama w Heliosie jak na ulicy to na bank problemu by nie było. Po co jakieś bzdury wypisywać?

J
Jz85

Oławska to średni przykład. Jest tam mnóstwo pieszych, bo łączy Rynek z Galerią Dominikańską i wieloma przystankami w jej okolicy. Między dwoma końcami Zamkowej, podobnie jak w przypadku Szewskiej, nie ma żadnych ważniejszych punktów i trudno się spodziewać, żeby nagle zaczęli po niej masowo chodzić piesi.

k
kibic

czy pan bartosz kosmala niejest pochodzenia zydostiego

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3