Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budują obwodnicę pod czynnymi torami kolejowymi [ZDJĘCIA]

Grzegorz Chmielowski
fot. Inwestora i wykonawcy
Drążą już tunel pod torami, po których co chwila... przejeżdża pociąg! Rozpoczyna się trudna operacja techniczna na budowie obwodnicy Miękini.

Tutaj pociągi jeżdżą co chwila. Bo linia E-30 z Wrocławia w stronę Drezna jest jedną z najbardziej uczęszczanych w Polsce. Tymczasem koło Miękini ruszyła niecodzienna i trudna operacja techniczna – rozpoczęto drążenie tunelu pod torami linii E-30. Pociągi sunące z prędkością około 130 km/h zwalniają tutaj do ok. 30 km/h. Wtedy pasażerowie za oknami mogą dokładnie zobaczyć ekipy pracowników, maszyny i gotową żelbetową konstrukcję, która zostanie wciśnięta pod tory.

A wszystko po to, by poprowadzić pod torami, właśnie w tej żelbetowej konstrukcji, jezdnię obwodnicy Miękini. Sama 4-kilometrowa obwodnica poprowadzi od mostu na Odrze w Brzegu Dolnym do drogi krajowej nr 94, którą przetnie w rejonie Błonie-Źródła.

Wcześniej mówiono o tym, że obwodnica zostanie „przerzucona” nad torami wiaduktem. Ale zdecydowano się na to, że będzie poprowadzona tunelem.

Techniczną stronę budowy tunelu wyjaśnia nam Dorota Grzeszczuk, która nadzoruje ją z ramienia inwestora, czyli Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu: Najpierw powstała żelbetowa, jednoprzęsłowa rama monolityczna zamknięta. Została wykonana tuż przed nasypem kolejowym na specjalnie przygotowanej płycie. Wymiary konstrukcji żelbetowej wynoszą: wysokość - 7,40 m , szerokość - 14,10 m i długość - 9,10 m. Ta właśnie żelbetowa rama ma być wciśnięta pod tory.

Taka metoda uznawana jest za najlepsze rozwiązanie do wykonywania obiektów pod przeszkodami. Zapewnia bowiem, jak podkreśla Dorota Grzeszczuk, wykonanie prac pod torami, na których trwa nieprzerwanie ruch pociągów.

W celu zabezpieczenia torowiska na czas wykonania tzw. prac przeciskowych, została założona konstrukcja odciążająca w postaci rusztu z dwuteowników stalowych, układanych pod szyną w polu pomiędzy podkładami. Wykonanie konstrukcji zabezpieczającej nie wymaga wstrzymywania ruchu kolejowego, ani demontażu torowiska czy też demontażu trakcji kolejowej.

Przecisk gotowego elementu żelbetowego prowadzony jest w ten sposób, że najpierw za pomocą specjalnego urządzenia (nóż żelbetowy i stalowy) wybiera się grunt pod torami i od razu w wolną przestrzeń nasuwa żelbetową konstrukcję. Przewiduje się wykonywanie 70 cm przecisku dziennie. Cała operacja ma się zakończyć do 20 kwietnia.

Wykonawcą obwodnicy jest konsorcjum firm: Mota Engil Central Europe S.A. i Himmel i Papesch Opole Sp. z o.o. Projektant: Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych TRAKT Włodzimierz Lewowski. Obwodnica Miękini ma być gotowa do 7 czerwca tego roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska