Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budują drogę S-8 Wrocław - Warszawa (Wizualizacje)

Marcin Torz
Na budowie dolnośląskiego odcinka trasy S-8 pracuje teraz prawie 300 drogowców
Na budowie dolnośląskiego odcinka trasy S-8 pracuje teraz prawie 300 drogowców Fot. Janusz Wójtowicz
Ekipy budowlane rozpoczęły budowę drogi ekspresowej S-8 z Wrocławia do Warszawy. Trasa ma być gotowa w 2013 roku

Rozpoczęła się długo wyczekiwana budowa drogi ekspresowej S-8, która ma połączyć Wrocław z Warszawą. Dolnośląski odcinek będzie przebiegać od stolicy regionu do Sycowa. Zostanie oddany do użytku w 2012 roku, przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej. Cała S-8 ma być gotowa rok później.

To świetna informacja dla kierowców, bo teraz podróż do Warszawy samochodem jest istną drogą przez mękę. Trasa nr 8 jest wąska, wiedzie przez wiele wsi i miasteczek. Wskutek tego jedzie się długo, a na drodze czyha mnóstwo niebezpieczeństw. - Taka podróż to koszmar - mówi Karol Chojnacki, kierowca z Wrocławia. - Nieustanne zakręty, często zakaz wyprzedzania i do tego trzeba bardzo uważać, przejeżdżając przez wioski - wylicza wady "ósemki".

Wielu kierowców wybiera dłuższą trasę - przez Opole i Częstochowę, bo można jechać autostradą. - S-8 będzie komfortowa - zapewnia Joanna Wąsiel, rzeczniczka prasowa wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dolnośląski odcinek będzie miał 55 kilometrów długości. Zaplanowano, że kierowcy dostaną do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdą stronę plus pas awaryjny. - Na całej długości znajdzie się też 41 mostów i wiaduktów oraz 8 węzłów - uzupełnia Joanna Wąsiel.

Kierowcy pojadą nią z prędkością 110 km/h. Będzie się można zatrzymać w sześciu miejscach obsługi podróżnych (tzw. MOP-ach), gdzie zaplanowano łącznie około 550 miejsc parkingowych. W przyszłości powstaną tam również stacje benzynowe, restauracje i motele. S-8 ma w całości przebiegać poza terenami zabudowanymi. Wzdłuż niej zainstalowane zostaną ekrany akustyczne, a cała trasa będzie ogrodzona. Przygotowano 34 przejścia dla zwierząt (w tym jedno nad jezdniami).

Droga w pobliżu Wrocławia będzie się zaczynała od autostradowej obwodnicy (w pobliżu Pawłowic). Później połączy się z istniejącą już obwodnicą Oleśnicy, a następnie dojdzie do Sycowa.

Dolnośląski odcinek drogi S-8 ma kosztować ponad 1,3 miliarda złotych. Oznacza to, że za jeden kilometr trzeba będzie zapłacić 40 milionów złotych.

Szybciej do Warszawy

Prawie 300 drogowców rozpoczęło właśnie pracę na budowie dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S-8. Ma on połączyć Wrocław z Sycowem (przez Oleśnicę). Docelowo wygodnie dotrzemy do Warszawy (za każdy odcinek odpowiada województwo, przez które przebiega trasa).
Teraz budowlańcy przygotowują nasypy, wykopy pod zbiorniki na wodę (tam będzie gromadzić się deszczówka), przebudowują gazociągi, a także ustawiają już kolumny pod wiadukty. Poza tym wzmacniane jest podłoże.
Drogowcy śpieszą się, bo chcą zrobić jak najwięcej przed nadejściem zimy. Jeśli w styczniu i lutym pogoda będzie taka, jak ostatnio, to prace mogą zostać zastopowane, a przez to inwestycja będzie się opóźniać. Postanowili więc dmuchać na zimne.

Roboty są podzielone na dwa etapy. Pierwszy (od Wrocławia do Oleśnicy) wykona portugalskie przedsiębiorstwo Mota-Engil. Drugi (od Oleśnicy do Sycowa) - szwedzka firma Skanska. - Już zrobiliśmy drogi dojazdowe na plac budowy, a także trasy, którymi ma przemieszczać się ciężki sprzęt - opowiada Tomasz Dereń, kierownik budowy.

Firmy gonią napięte terminy. Droga ma być gotowa na mistrzostwa Europy w piłce nożnej, które zostaną rozegrane w 2012 roku. Dlaczego więc prace rozpoczynają się dopiero teraz, skoro przetarg na wykonawców został rozstrzygnięty pod koniec ubiegłego roku? Wszystko dlatego, że najpierw Mota-Engil i Skanska musiały zaprojektować całą trasę. - Takie wymagania zaznaczyliśmy w przetargu - tłumaczy Joanna Wąsiel, rzeczniczka prasowa wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, inwestora budowy.

Droga S-8 sprawi, że łatwiej będzie się dostać się z północnego wschodu do naszego miasta. Ale ważna będzie też dla organizacji meczów na Euro 2012, bo dzięki niej kibice szybciej dojadą z Wrocławia do Warszawy, gdzie też mają się odbywać mecze. Bo do turnieju gotowe będą również inne odcinki trasy. Tylko w okolicach Łodzi i Warszawy (patrz mapka) droga zostanie ukończona w 2013 roku.

Projektanci wytyczyli ekspresówkę tak, że w województwie łódzkim S-8 połączy się z autostradą A1 (ten odcinek już istnieje).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska