Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa świateł za prawie milion złotych. Dlaczego aż tyle?

AUS
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Jacek Smarz
- Dlaczego wybudowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Powstańców Śląskich z Sokolą jest tak drogie? Jakim cudem postawienie kilkunastu słupów z sygnalizacją, obniżenie krawężników i wymalowanie pasów ma kosztować 950 tys.zł, czyli tyle, ile przebudowa/budowa ścieżki rowerowej od ul. Swobodnej do ul. Sudeckiej?" - pyta nasz czytelnik, Paweł Majtyka.

Odpowiedzi na jego pytanie szukała nasza reporterka Aurelia Szymon:

Budowa sygnalizacji na skrzyżowaniu Powstańców Śląskich z Sokolą jest wykonywana w trybie "zaprojektuj i wybuduj". To oznacza, że w cenie oferty, którą złożyła firma Rotomat, są nie tylko prace budowlane, ale i projektowe. Oprócz niej pojawiły się oferty na kwoty 1 199 865,00 zł oraz 1 957 632,29 zł.

- Na skrzyżowaniu pojawi się przynajmniej 8 słupków dla pieszych i rowerzystów oraz dwa wysięgniki dla kierowców, ale trzeba pamiętać o tym, że wbrew pozorom, budowa sygnalizacji nie polega tylko na ustawieniu słupków i przywieszeniu ich do sygnalizatorów - tłumaczy Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania miasta. - Trzeba wybudować całą instalację, doprowadzić kable, w tym wypadku używamy specjalnej metody, żeby nie rozkopywać jezdni i torów - dodaje.

Oprócz tego trzeba zadbać o odpowiednie zasilanie i skoordynowanie sygnalizacji z innymi światłami, konstrukcje, przebudowę chodników w obrębie prowadzonych prac.

Co ważne, chodzi też o roboty drogowe. - Musimy wymienić nawierzchnię w torowisku i w międzytorzu, trzeba położyć nawierzchnię asfaltową, bo tam poprzecznie będą przejeżdżali rowerzyści - wyjaśnia Ewa Mazur.

Wymiana nawierzchni na przejazdach rowerowych to nie jest tylko kwestia wymalowania pasów. - Musimy wymienić warstwę wierzchnią i ułożyć masę bitumiczną. Trzeba też poobniżać krawężniki i przebudować chodniki, wykonać oznakowanie pionowe i poziome - tłumaczy rzeczniczka ZDiUM-u.

Podsumowując - rowerzyści mają zyskać przejazdy rowerowe i sprawniejszą komunikację, pasażerowie MPK będą mogli korzystać z wymienionej nawierzchni torowiska i jego obrębu, a przy okazji przejście oznakowane sygnalizacją świetlną może im zapewnić większe bezpieczeństwo, natomiast światła dla kierowców mają być tak skoordynowane z pozostałymi, żeby nie tworzyły się korki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska