Spis treści
Ważny etap inwestycji za nami, czyli grudzień na budowie S3 na Dolnym Śląsku
Koniec tego roku to ważny etap na budowie dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S3. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na początku grudnia poinformowała o zakończeniu ważnego etapu inwestycji - dobiegło bowiem końca nasuwanie dwóch wiaduktów, których łączna długość wynosi 884 m.
- Technologia nasuwania podłużnego polega na budowaniu mostu segmentami. Budowanie tą metodą polega na przesuwaniu gotowej konstrukcji mostu z wytwórni za przyczółkiem na kolejne podpory. Na wytwórni betonuje się około 25-metrowe segmenty o konstrukcji skrzynkowej. Po związaniu betonu spręża się je, następnie zwalnia się deskowanie i wysuwa te elementy za pomocą specjalnego układu pras hydraulicznych na łożyskach ślizgowych w kierunku przeszkody - informuje GDDKiA.
Co ta technologia oznacza w praktyce? Spore ułatwienia i przyspieszenie prace, bowiem przy tej technologii nie ma potrzeby budowy potężnych rusztowań, pozwala ona również na prowadzenie prac niezależnie od warunków atmosferycznych.
Budowa S3 na koniec roku 2022
Największe zaawansowanie prac, które sięga ok. 79 proc. odnotowujemy w branży tunelowej. Prace w dłuższym tunelu prowadzone są w zakresie obudowy ostatecznej: izolacja wodna, zbrojenie i betonowanie przyczółków i sklepienia. Do dziś zabetonowano prawie 200 z 369 segmentów, co stanowi łączną długość ponad 2470 z ok. 4574 m.
Zakończenie prac związanych z betonowaniem obudowy ostatecznej planowane jest w III kw. 2023 r. W krótszym tunelu TS-32 prowadzone obecnie są prace związane z betonowaniem kaloty tunelu. Do dziś zabetonowano 52 z 54 segmentów. W listopadzie br. zakończono betonowanie ścian tunelu. Obecnie zaawansowanie w robotach żelbetowych wynosi ok. 84 proc. Zakończenie robót betonowych na tym tunelu planowane jest do końca br.
W branży mostowej, gdzie zaawansowanie wynosi ok. 70 proc., prace prowadzone są w zakresie zbrojenie, betonowań ustrojów nośnych, montaż desek gzymsowych, betonowanie kap chodnikowych. Prace trwają na wszystkich obiektach inżynierskich.
Ile kosztuje budowa S3 na Dolnym Śląsku?
Umowna wartość całej budowanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki to prawie 2,5 mld zł. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Budowa odcinka Kamienna Góra - Lubawka ma się zakończyć w przyszłym roku, z kolei odcinek z Bolkowa do Kamiennej Góry ma być gotowy w roku 2024.
Nie przeocz
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
- Tu żyje się jak w bajce. 15 dolnośląskich gmin, w których mieszkanie to przyjemność
- To najmniejsze mieszkania w Polsce. Sprawdź, jak wyglądają mikrokawalerki na sprzedaż
- Zimowe panoramy z punktów widokowych Wrocławia. Robią wrażenie! [ZDJĘCIA]
- Czy czeka nas zima stulecia? Zobacz najmroźniejsze zimy w Polsce [ZDJĘCIA]
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?