Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa Osi Zachodniej Wrocławia zablokowana? Ostra walka o kontrakt

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Jedną z największych inwestycji drogowych ma realizować inne konsorcjum niż to, które wybrano w przetargu. Wrocławskie Inwestycje wskazały teraz firmę, której ofertę najpierw odrzucono. Gra idzie o kontrakt wart ponad 180 mln złotych, a to już nie pierwsza zmiana wykonawcy. CZYTAJ WIĘCEJ O PROBLEMACH PRZY TEJ INWESTYCJI NA KOLEJNYCH SLAJDACH. ZOBACZ WIZUALIZACJE.PRZEJDŹ DALEJ PRZY POMOCY STRZAŁEK LUB GESTÓW
Jedną z największych inwestycji drogowych ma realizować inne konsorcjum niż to, które wybrano w przetargu. Wrocławskie Inwestycje wskazały teraz firmę, której ofertę najpierw odrzucono. Gra idzie o kontrakt wart ponad 180 mln złotych, a to już nie pierwsza zmiana wykonawcy. CZYTAJ WIĘCEJ O PROBLEMACH PRZY TEJ INWESTYCJI NA KOLEJNYCH SLAJDACH. ZOBACZ WIZUALIZACJE.PRZEJDŹ DALEJ PRZY POMOCY STRZAŁEK LUB GESTÓW Wrocławskie Inwestycje
Jedną z największych inwestycji drogowych ma realizować inne konsorcjum niż to, które wybrano w przetargu. Wrocławskie Inwestycje wskazały teraz firmę, której ofertę najpierw odrzucono. Gra idzie o kontrakt wart ponad 180 mln złotych, a to już nie pierwsza zmiana wykonawcy.

Znów nici z szybkiego rozpoczęcia jednej z największych inwestycji drogowych we Wrocławiu. Wrocławskie Inwestycje unieważniły właśnie przetarg, który w grudniu wyłonił wykonawcę - konsorcjum z firmą Pro-Tra Building na czele, decydując jednocześnie o wyborze konkurenta - konsorcjum z firmą Bickhardt Bau Polska jako liderem.

Dlaczego zrezygnowano z oferty Pro Tra Building, która jest bardzo dobrze znana w mieście, choćby z realizacji Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór?

- Mógłbym wskazać zaoferowaną cenę. Pro Tra zaproponowała ponad 184 mln złotych, a oferta Bickhardt Bau Polska była o około 3 mln niższa - odpowiada Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji. Na pytanie, dlaczego więc nie wygrała zeszłorocznego przetargu, rzecznik spółki odpowiada - wtedy w ofercie Bickhardt Bau Polska znaleźliśmy błędy w wyliczeniach. To spowodowało, że nie mogliśmy wziąć tej oferty pod uwagę. Baliśmy się kolejnych odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej, a z tymi mieliśmy już do czynienia w przypadku wcześniejszego przetargu na budowę Osi Zachodniej. Wtedy Bickhardt Bau Polska zwróciła się do KIO, a ta orzekła, że błąd w rachunkach może być poprawiony, a oferta musi być wzięta pod uwagę. Ostatecznie po dostarczeniu nam wszystkich dokumentów, które sprawdziliśmy musieliśmy zmienić wykonawcę – wyjaśnia Krzysztof Świercz.

Przypomnijmy, miasto, jako inwestor, zaplanowało przeznaczyć na budowę Osi Zachodniej 202 mln złotych, a o kontrakt zabiegało w sumie osiem firm. Konsorcjum Berger Bau Polska zaproponowało 204,88 mln zł, PORR - 206,1 mln zł. Budimex zaproponował 195,1 mln, Strabag 191,7 mln, Kobylarnia - 186,9 mln, Skanska - 186,7 mln, Pro Tra Building - zaoferowało 183,9 mln, a konsorcjum Bickhardt Bau Polska - 181,5 mln zł.

Wrocławskie konsorcjum ma prawo do odwołania się do KIO od decyzji Wrocławskich Inwestycji, a to jak przyznaje Krzysztof Świercz, przesunie rozpoczęcie inwestycji o kolejne miesiące. Próbowaliśmy skontaktować się z Leszkiem Ziajką prezesem Pro Tra Building w tej sprawie, ale odmówił komentarzy. Usłyszeliśmy tylko, że niekorzystna dla nich decyzja jest teraz wnikliwie analizowana. Przedstawiciele Wrocławskich Inwestycji wierzą jednak, że nawet jak Pro Tra Building zdecyduje się na odwołanie do KIO, to ostatecznie Oś Zachodnia powstanie do 2023 roku, tak jak pierwotnie planowano.

Przypomnijmy, że to już nie pierwsza zmiana wykonawcy Osi Zachodniej Wrocławia. W sierpniu ubiegłego roku Wrocławskie Inwestycje musiały unieważnić przetarg na przebudowę ul. Kosmonautów po zaskarżeniu go przez dwie firmy, które go przegrały. Wtedy jako powód wskazano błędy w ofercie Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A. Dwa konsorcja, których oferty przepadły, zaskarżyły decyzje Wrocławskich Inwestycji do Krajowej Izby Odwoławczej. Zrobiły to Berger Bau Polska i Skanska, wskazując na błędy w wybranej ofercie. Chodzi o niewłaściwe wyliczenia w kosztorysie, związanym z wykonaniem torowiska tramwajowego. Krajowa Izba Odwoławcza, rozstrzygnęła spór na korzyść skarżących firm i nakazała Wrocławskim Inwestycjom unieważnienie całego postępowania.

Oś Zachodnia ma odciążyć Leśnicę od tranzytu
Tranzyt ma zostać skierowany z obecnej drogi krajowej nr 94 na trasę omijającą osiedle Leśnica lub doprowadzenie go do ul. Granicznej, która prowadzi do Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Oś Zachodnia to drugi etap obwodnicy Leśnicy. W ramach inwestycji ma powstać nieco ponad 4 kilometry nowych dróg. Projekt przewiduje też poszerzenie samej Kosmonautów na odcinku od "Glinianek" do ul. Fieldorfa. Właśnie na skrzyżowaniu z Fieldorfa dołączy do Kosmonautów nowy łącznik od obwodnicy Leśnicy.

W ramach inwestycji ma powstać: 143 metrowy wiadukt nad torami kolejowymi w ciągu Alei Stabłowickiej, ponad 2 km zielonego torowiska tramwajowego do Leśnicy, 5,6 km ścieżek rowerowych i blisko 7 km chodników. Zaplanowano też budowę nowych przystanków tramwajowych i autobusowych oraz ekranów akustycznych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska