Budowa obwodnicy Łany-Długołęka szybciej. Prace mogą ruszyć w przyszłym roku

Bartosz Józefiak
Dziś wschodnia obwodnica Wrocławia kończy się na rondzie koło Łanów. Już za rok może ruszyć budowa odcinka Łany - Długołęka
Dziś wschodnia obwodnica Wrocławia kończy się na rondzie koło Łanów. Już za rok może ruszyć budowa odcinka Łany - Długołęka fot. Janusz Wójtowicz
Urząd marszałkowski przyspiesza plany budowy następnych odcinków wschodniej obwodnicy Wrocławia. W pierwszej kolejności ma zostać wybudowany odcinek z Łanów do Długołęki, a dopiero później ten z Żernik do Bielan. Ta zmiana, to efekt apelu samorządowców z podwrocławskich gmin Czernica, Żórawina, Długołęka i Kobierzyce.

- Zgadzamy się wszyscy, że trzeba w pierwszej kolejności budować odcinek Łany - Długołęka. Być może budowę uda się rozpocząć w 2016 roku - mówi portalowi GazetaWroclawska.pl wicemarszałek Dolnego Śląska Jerzy Michalak, odpowiedzialny m.in. za inwestycje drogowe.

Wspólnie z samorządowcami o zmianę planów dotyczących wschodniej obwodnicy do marszałka apelowała posłanka PO Ewa Wolak. - Mieszkam na Kowalach i widzę, jak potrzebny jest nowy fragment obwodnicy. Budowa trasy z Łanów do Długołęki odkorkuje Strachocin, Swojczyce i Kowale. Przekonujemy marszałka, że drogę trzeba jak najszybciej budować - mówi Ewa Wolak.

- Budowa tej trasy usprawni komunikację wschodniej części Wrocławia, a auta jadące od Strzelina czy Oławy będą mogły łatwiej dojechać do S8, i dalej do Warszawy, a także do autostradowej obwodnic Wrocławia - mówi Włodzimierz Chlebosz, wójt gminy Czernica.

Samorządowcy mają też drugi postulat: żądają, by inny odcinek wschodniej obwodnicy - z Żernik do Bielan - został przeprojektowany.
Obecne plany zakładają, że droga z Żernik do Bielan będzie prowadziła przez osiedla w Wysokiej. Mieszkańcy wsi protestują przeciwko temu rozwiązaniu, bo ich zdaniem taka droga będzie niebezpieczna i zakłóci spokój wsi.
Samorządowcy proponują alternatywną trasę omijającą osiedla. - Po co mamy na siłę zatruwać życie ludziom, skoro można wykorzystać inne rozwiązanie - tłumaczy posłanka Wolak.

Urzędnicy nie mówią nie. - Przygotowujemy dokumentacje dla tej drogi. Do decyzji środowiskowej zgłosimy trzy warianty jej przebiegu - mówi Leszek Loch, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei. Ale zmiana przebiegu trasy oznacza m.in. konieczność nowych wykupów działek i zmian w planach miejscowych. Dłuższa trasa może być także droższa. Dlatego do tej pory władze województwa upierały się, że korytarz przez Wysoką jest najlepszy.

- Wariant przez Wysoką jest wpisany w plany miejscowe. Zastanawiamy się, czy nie można ulżyć mieszkańcom Wysokiej, np. budując estakady w niektórych miejscach. Ale póki co obowiązuje stary przebieg trasy - mówi Jerzy Michalak, wicemarszałek Dolnego Śląska. - Poza tym, przy zmianie przebiegu trasy musielibyśmy zmienić ugodę z miastem Wrocław, która gwarantuje nam 33 mln dofinansowania do budowy drogi.

Grzegorz Roman, były wicemarszałek województwa i pomysłodawca budowy wschodniej obwodnicy mówi, że każde działanie przyspieszające powstanie trasy należy uznać za sukces. - Ale niedopuszczalne jest zmienianie wybranego korytarza przez Wyoką na życzenie samorządów - dodaje.

Wideo

Komentarze 64

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adam
To przecież paranoja, że na poważnie bierze się protesty ludzi, którzy kupili mieszkania bezpośrednio przy wytyczonym korytarzu drogowym, a teraz protestują, że ma im pod oknami przebiegać droga! Jak to mawiają: widziały gały co brały. Trzeba było kupić mieszkanie gdzie indziej.
Kolejną paranoją jest to, że protesty popiera Wójt Kobierzyc, który najpierw zatwierdził plan zagospodarowania, w którym wyraźnie jest przewidziany pas ziemi pod przyszłą obwodnicę, który to Wójt następnie wydał pozwolenie na budowę bloków w bezpośrednim sąsiedztwie tej drogi, i który to Wójt wspiera teraz mieszkańców tychże bloków protestujących przeciwko budowie obwodnicy. No Monty Python w realu...
Gdyby nie blokady mieszkańców Wysokiej, to odcinek z Żernik do Bielan już by powstał, a tak nie będzie go jeszcze przynajmniej przez kilka lat!!!. W tym czasie mieszkańcy tej części południa Wrocławia będąc tkwić w coraz dłuższych korkach, bo dróg nie przybywa a mieszkania i domy budują tu na potęgę.
Podziękujmy protestującym z Wysokiej i pogratulujmy giętkości poglądów Wójtowi Pacholikowi Ryszardowi. Ktoś go zresztą wybrał na to stanowisko, zresztą już nie pierwszy raz. Może już wystarczy?
a
a
To takie rozumowanie w stylu jak skoro na rynku kiedyś była ulica to powinna tam być nadal nawet jeżeli wszystko wskazuje, że nie jest to najlepsza opcja. Rozumowanie rodem z komuny. Jest plan 20 letni zakładający wzrost produkcji magnetofonów to musi być zrealizowany nawet jeżeli teraz używam CD. Gratuluję otwartego umysłu.
m
maruda
Planujemy, być może, chcemy, obiecujemy, przspieszymy.......... bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
x
xenomorf
Nie będę tłukł się z koniem.
Plany są. Wspomniałem o tym poprzednio!!!
Krzykacze z Wysokiej nie chcą wiedzieć o tych planach!!!! Nie DSDiK.
c
czytelnik
W poprzednich deklaracjach była mowa o 2015, a nie 2016. Tytuł powinien brzmieć "Rozpocznie budowy obwodnicy opóźnione o rok. Początek dopiero w 2016.".
L
Leśniczanin
No a obwodnica Leśnicy- skoro już po wyborach- znów będzie "mocną" kartą tego co na prezydenta Wrocławia. Jak to drzewiej bywało: wiecie, rozumiecie, my tu znamy Wasze potrzeby więc teraz, napewno
( tu można wstawić dowolne zapewnienia i przysięgi). Eehhh!
a
ajart
Po co wzniecać niesnaski o budowie rzeczonej drogi, jak nikt nie wie kiedy będzie zakończona, czyli kiedy będzie można po niej jeżdzić. Więc dla kogo jest ta cała gadka. Nikt z urzędników odpowiedzialnych za jej budowę nie podał żadnego terminu. A w każdej budowie najważniejszy jest termin zakończenia inwestycji, a nie jej początek. Wygląda na to, że co 4 lata będzie dyskusja podobna do obecnej, czego zresztą mieszkańcom nie życzę.
o
oskar
Nie potrzeba zadnego przeprojektowania ani pieniedzy. Wystarczy wykonac planowany od dawna wylot na autostrade( Wroclaw wschod), kierunek Strzelin ( poprzez istniejace rondo w Iwinach/zernikach), ale taki porzadny, przynajmniej dwujezdniowy, czteropasmowy do wezla Wroclaw wschod. Dalej autostrada A4 do Bielan i ring wschodni Wroclawia jest domkniety. Natomiast droga od ronda w Iwinach do Bielan przez Wyska moze byc w tej sytuacji zwykla droga jednojezdniowa, na co godza sie mieszkancy Wysokiej.
a
arbiter
podejrzewam, że "krzykaczowi" chodziło o to, że DSDiK nie pomysłu na tę drogę. Widzę podchodzi Pan do tego bardzo emocjonalnie, wszyscy widzą jak jest.
x
xenomorf
To jeszcze raz. Plany są od lat 90' ub.w., dlatego jest ta wolna przestrzeń między blokami w Wysokiej. To jest właśnie uzgodniony plan z urzędem z Kobierzyc... To właśnie dlatego te bloki są tak oddalone od siebie. Droga i PLAN ZAGOSPODOROWANIA PRZESTRZENNEGO gminy Kobierzyc to uwzględniają. I tak ta droga ma przebiegać.
A piszesz, że nie ma krzyku!!! Wiesz co? Cały dokładny Plan Zagospodarowania Przestrzennego jest dla każdego dostępny. Więc nie pieprz bzdur.
Koniec. Bo szkoda mi klawiatury.
x
xenomorf
Po prostu brak słów w kwestii obowiązującego prawa.

I już nie wiem czy dalej z Tobą dyskutować?
K
Krzykacz
Człowieku po pierwsze, krzyku jeszcze nie ma, tylko w gazetach tak piszą, żeby wszystkich ze sobą skłócić, po drugie planów drogi nie ma, urzędnicy nie wiedzą który wariant wybrać, DSDiK nawet nie jest w stanie formalnie zająć się sprawą i uzyskać odpowiednie decyzje, a wszystkimi swoimi nieudolnymi działaniami czy opóźnieniem spowodowanym jakimiś zakulisowymi rozgrywkami polityków i urzędników obarczają "krzykaczy" z Wysokiej, zaręczam Ci, że my tak samo chcielibyśmy wiedzieć czy droga będzie, kiedy i jaką trasą pójdzie. Na tą chwilę jak wynika z kilku ostatnich artukułów zamieszczonych w tej "gazecie" to budowa będzie w tym roku, w 2016, w 2017 lub w 2021 ... więc ludzie ogarnijcie się i zastanówcie kto tu faktycznie co opóźnia, skoro DSDiK faktycznie nie wszczęła procedury i nie ma kompletnie żadnych planów ani projektów drogi to raczej stawiałbym, że oni opóźniają, z mieszkańcami nikt nie rozmawia, urzędnicy gmin, Wrocławia i województwa sami się układają i będzie tak jak im będzie pasowało, a nie jak woleliby mieszkańcy czy to Wysokiej i Wrocławia.
S
Szninkiel
Trzeba było kupić mieszkanie w innej wsi, a nie słuchać deweloperów, że "jakoś to będzie, a plany zagospodarowania przestrzennego po 25 latach zostaną zmienione jako nieaktualne".

Jakoś mieszkańcy "starej" Wysokiej nie mają do nikogo pretensji, chociaż też nie będą mieli takiej ciszy i spokoju - i za to do nich szacunek.
j
ja to ja
Prosty trik dla prostych ludzi. Ostatnio było to samo w naszych samorządowych teraz na żywca ruszyła propaganda dzieła i sukcesu. Ciekawe kiedy w końcu wrocławianie przejrzą na oczy i zobaczą jak bardzo są manipulowani?
S
Szninkiel
Masz rację. Nawet na targeo podają rok 2015 jako rozpoczęcie budowy tego odcinka
Dodaj ogłoszenie