Budowa nowej autostrady A4. Wyburzenia domów i wycinka lasów pod Wrocławiem? Trwają spotkania z mieszkańcami

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
Autostrada A4 na odcinku od Wrocławia do Legnicy nie spełnia już swojej roli. Droga musi być przebudowana lub zbudowana w innym śladzie
Autostrada A4 na odcinku od Wrocławia do Legnicy nie spełnia już swojej roli. Droga musi być przebudowana lub zbudowana w innym śladzie Jaroslaw Jakubczak / Polska Press
Udostępnij:
Rozbudowa lub budowa nowego śladu autostrady A4 na podwrocławskim odcinku to konieczność. Z tym faktem nikt nie dyskutuje. Jednak już wstępna dyskusja o przebiegu nowej autostrady A4 lub poszerzeniu jej w obecnym śladzie, budzi olbrzymie emocje mieszkańców okolic Wrocławia. Trudno się dziwić, bo jak się okazuje, budowa A4 w nowym śladzie oznacza wyburzenia domów jednorodzinnych, często takich, które dopiero powstały oraz wycinkę cennych przyrodniczo lasów. Trwają spotkania konsultacyjne zorganizowane przez Generalna Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz projektantów.

Istniejąca autostrada A4 pomiędzy Wrocławiem a Legnicą, to prawdziwa droga przez mękę dla kierowców i miejsce, gdzie dochodzi do wielu wypadków. Sensu jej przebudowy nie trzeba kierowcom tłumaczyć. Jednak wcale nie jest powiedziane, że nowa A4 powstanie w istniejącym śladzie, bo pojawiło się wiele koncepcji poprowadzenia nowych jezdni (2 razy po 3 pasy) na południe od obecnej A4. Niestety, wielu z wariantów nie udało się projektantom poprowadzić bez kolizji z domami, lasami, a nawet chronionymi terenami Natura 2000.

Podczas tzw. spotkań informacyjnych, w wielu podwrocławskich gminach zaprezentowane zostały korytarze przebiegu nowej nitki autostrady A4. Tylko podczas ostatnich spotkań z mieszkańcami (odbywały się zdalnie) w gminach Kąty Wrocławskie, Sobótka oraz Mietków pojawiło się mnóstwo emocji. Wiele osób nie zgadzało się z budową nowej nitki, skoro autostradę można przebudować również w istniejącym śladzie. Projektanci prezentowali zaproponowane przez siebie rozwiązania.

WARIANTY BUDOWY/PRZEBUDOWY AUTOSTRADY A4 i DROGI S5 POD WROCŁAWIEM

Przebieg wszystkich proponowanych wariantów nowej/przebudowywanej autostrady A4 oraz drogi S5
Przebieg wszystkich proponowanych wariantów nowej/przebudowywanej autostrady A4 oraz drogi S5 źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad / Multiconsult Polska , Ivia

Na każdym z zaprezentowanych nowych wariantów: odpowiednio kolory: żółty, niebieski, fioletowy i zielony, w którejś z podwrocławskich gmin trzeba będzie wyburzać od kilku do nawet ponad 20 domów jednorodzinnych lub przecinać niezwykle cenny przyrodniczo teren Natura 2000 oraz Park Krajobrazowy Bystrzycy. Nie unikniemy wówczas dużych wycinek drzew. Z kolei rozbudowa obecnej autostrady, poprzez dobudowanie nowej drogi do tej istniejące od strony północnej oraz wyburzanie mostów i wiaduktów, będzie z pewnością ogromnym wyzwaniem logistycznym.

Ostateczna decyzja o wyborze któregoś z wariantów jeszcze nie zapadła i nie zapadnie w najbliższych miesiącach. Wyłoniona przez GDDKiA firma Multiconsult Polska Sp. z o.o. przygotowuje tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe i ma na to czas aż do jesieni 2025 roku. Jakie warianty przebudowy/budowy A4 zaproponowano?

  • W starym śladzie od węzła bielańskiego, z likwidacją węzła Pietrzykowice i budową w zamian nowego węzła Strzeganowice (bliżej Kątów Wrocławskich). Przy tym rozwiązaniu nie ma konieczności burzenia domów czy przekraczania terenów cennych przyrodniczo i wycinania lasów. Część potrzebnych gruntów przy A4 jest już w posiadaniu GDDKiA. Największym problemem będzie tutaj logistyka i utrzymanie ciągłości ruchu na drogach poprzecznych do autostrady.
Budowa nowej autostrady A4. Wyburzenia domów i wycinka lasów pod Wrocławiem? Trwają spotkania z mieszkańcami

COMPONENT {"params":{"id":"16268387"},"component":"single_article"}

  • wariant zielony 2.1 - od węzła Stary Śleszów na A4 (Wrocław Wschód) przez tereny gmin: Żórawina, Kobierzyce, Sobótka i Kąty Wrocławskie do nowego węzła Nowa Wieś Kącka pod Kątami Wrocławskimi. Na przebiegu tego wariantu 5 domów stoi w kolizji z nową drogą i musiałyby zostać wyburzone.
Budowa nowej autostrady A4. Wyburzenia domów i wycinka lasów pod Wrocławiem? Trwają spotkania z mieszkańcami
  • wariant różowy 2.2 - od węzła Stary Śleszów na A4 analogicznie jak wariant zielony, ale w rejonie wsi Stradów odbija bardziej na zachód i prowadzi aż do nowego węzła Wichrów pod Kostomłotami. Niestety, tu konieczne byłoby wyburzenie aż 25 domów na przebiegu tego wariantu.
Budowa nowej autostrady A4. Wyburzenia domów i wycinka lasów pod Wrocławiem? Trwają spotkania z mieszkańcami
  • wariant niebieski 2 - od węzła Stary Śleszów analogicznie do dwóch poprzednich wariantów, jednak w pobliżu Mirosławic (gmina Sobótka) zmienia przebieg i prowadzi dalej przez tereny Parku Krajobrazowego Doliny Bystrzycy i obszar Natura 2000 "Przeplatki nad Bystrzycą". Wariant ten nie pociąga za sobą wyburzeń domów, ale prowadzi przez cenne przyrodniczo tereny. Kończy się na nowym węźle Wichrów pod Kostomłotami.
Budowa nowej autostrady A4. Wyburzenia domów i wycinka lasów pod Wrocławiem? Trwają spotkania z mieszkańcami
  • wariant żółty 2.3 - analogicznie jak poprzednie prowadzi do Mirosławic, a dalej odchodzi najbardziej na południe, przecinając gminę Mietków i podobnie jak wariant niebieski tnie teren Natury 2000 oraz parku krajobrazowego. Kończy się na węźle Wichrów, a jego realizacja zmusiłaby wykonawcę do wyburzenia 21 domów.
Budowa nowej autostrady A4. Wyburzenia domów i wycinka lasów pod Wrocławiem? Trwają spotkania z mieszkańcami

W połączeniu z wariantami nowej autostrady A4, na spotkaniach omawiane były także 3 warianty przebiegu nowej drogi ekspresowej S5. Połączy ona autostradę i budowaną drogę S8 z węzłem S3 pod Bolkowem.

Kiedy mogły teoretycznie powstać wspomniane nowe drogi? Przy sprzyjających okolicznościach już w okolicach 2030 roku, ale dziś podawanie tej daty może być obarczone sporym błędem. Wiele będzie zależało od decyzji o przebiegu, spełnienia wymagań formalnych i przed wszystkim finansowania tego potężnego projektu.

Najbliższe spotkania informacyjne z mieszkańcami odbędą się już w lutym. Oto konkretne terminy dla poszczególnych gmin:

  • Świdnica - 14.02.2022r., godz. 17:00
  • Bolków - 15.02.2022r., godz. 17:00
  • Żórawina - 16.02.2022r., godz. 16:00
  • Jaworzyna Śląska - 17.02.2022r., godz. 17:00
  • Udanin - 21.02.2022r., godz. 16:00
  • Kostomłoty - 22.02.2022r., godz. 16:00
  • Kobierzyce - 23.02.2022r., godz. 16:00
  • Miasto Wrocław - 24.02.2022r., godz. 16:00
  • Marcinowice - 28.02.2022r., godz. 17:00

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wizyta Janet Yellen w Polsce

Wideo

Komentarze 19

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Żaden wariant nie pokazuje trasy do Legnicy do S3 , więc po co ta zabawa? Tylko ominięcie Bielan ?
G
Gość
29 stycznia, 11:41, Byr:

Dodać po jednym pasie ruchu, poszerzyć pobocze do standardów autostradowych i finito - co tu kombinować z nowym śladem.

Jesteś ogrodnikiem, to nie pisz bzdur. Jak to zrobisz przy tabunach TIRów w dwie strony? Trzeba wyburzyc wszystkie wiadukty, jak będzie pracował sprzęt przy jadących pojazdach jednym pasem?

G
Gość
https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/swiat/koszmarny-wypadek-na-autostradzie-tir-kompletnie-zmiażdżony-nie-żyje-28-latek/ar-AATh6TR?ocid=winp1taskbar
G
Gość
29 stycznia, 11:41, Byr:

Dodać po jednym pasie ruchu, poszerzyć pobocze do standardów autostradowych i finito - co tu kombinować z nowym śladem.

Trzeb byłoby wyburzyć wszystkie wiadukty pod trzeci pas.

Likwidacja zjazdów

http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/3638368,wielka-przebudowa-autostrady-a4-beda-trzy-pasy-zniknie-8-wezlow-mapa,id,t.html

A4 powinna mieć co najmniej po 4 pasy - jak nie więcej bo jesteśmy korytarzem wschód - zachód

G
Gość
29 stycznia, 08:29, Gość:

A po co poszerzać, czy budować nową? Zrobić stację załadunkową na granicy i wyładunkową w Przemyślu i będzie spokój. I ceny OC spadną...

Słyszałeś o czymś takim, co się nazywa "przepustowość"? Wyraźnie nie.

G
Gość
29 stycznia, 11:41, Byr:

Dodać po jednym pasie ruchu, poszerzyć pobocze do standardów autostradowych i finito - co tu kombinować z nowym śladem.

Bo, gamoniu, nie ma na to miejsca wzdłuż istniejącej drogi. Taniej jest zbudować nową, a starą przeznaczyć do ruchu lokalnego.

B
Byr
Dodać po jednym pasie ruchu, poszerzyć pobocze do standardów autostradowych i finito - co tu kombinować z nowym śladem.
G
Gość
Rozumiem ekologia itd.

Ale pola rzepaku czy innych roślin przemysłowych nie są cennym obszarem przyrodniczym.
G
Gość
29 stycznia, 9:19, Gość:

Każdy układ komunikacyjny jest motorem rozwoju gospodarczego regionu. Szansa dla miejscowości południowej wersji A4, ale czas realizacji i koszt to nie na nasze możliwości.

https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/55/74/5f120c78deb10_z.pdf?1595018362

G
Gość
Każdy układ komunikacyjny jest motorem rozwoju gospodarczego regionu. Szansa dla miejscowości południowej wersji A4, ale czas realizacji i koszt to nie na nasze możliwości.
G
Gość
A po co poszerzać, czy budować nową? Zrobić stację załadunkową na granicy i wyładunkową w Przemyślu i będzie spokój. I ceny OC spadną...
1955
50% czyli jedna nitka to tiry wystarczy zrealizować hasło " tiry na tory "i od razu luz i bezpiecznie na drogach ale ekoterroryści śpią
G
Gość
KOMBINACJA 9 – jedyna rozsądna

https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/55/74/5f120c78deb10_z.pdf?1595018362
G
Gość
Korytarzowe rozbudowy/budowy autostrady A4 uwzględnia cztery niżej wymienione korytarze( oraz S5 z S8):

http://www.a4sk.pl/schematy
G
Gość
Likwidacja zjazdów

http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/3638368,wielka-przebudowa-autostrady-a4-beda-trzy-pasy-zniknie-8-wezlow-mapa,id,t.html
Dodaj ogłoszenie