Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa morskich farm wiatrowych. Port Gdynia ma szanse zostać głównym portem instalacyjnym

Mateusz Tkarski
Budowy morskich farm na polskich wodach Bałtyku oraz zaangażowanie w te projekty polskich firm to oczekiwany przez cały sektor morski impuls w czasach globalnej recesji. Budowa polskich wiatraków na Bałtyku jest kierunkiem do rozwoju dla branży portowej i logistycznej.

W opinii ministerstwa aktywów państwowych powstanie głównego portu instalacyjnego w Gdyni jest warunkiem koniecznym do dalszej realizacji polskich projektów morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Port Gdynia od strony wschodniej jest portem najbliżej położonym względem obszarów morskich przewidzianych na lokalizację farm wiatrowych. Potencjał terenów portowych sprzyja rozwojowi alternatywnych - ekologicznych źródeł energii w Polsce. Port Gdynia analizuje rozwiązania służące rozwojowi sektora offshore, a także uczestniczy w tworzeniu zaplecza do obsługi elementów morskich farm wiatrowych, obejmującego gminy Kosakowo, Rumię oraz Gdynię.

Umiejscowienie zaplecza logistycznego obsługi morskich farm wiatrowych w Gdyni spełnia wszystkie niezbędne wymogi stawiane tego typu obiektom.

- Mamy w Polsce wielki skarb, natura obdarzyła nas bardzo dobrymi warunkami wietrznymi na Bałtyku. Dzisia, jak wiemy, 80 proc. energii pochodzi z węgla, w perspektywie rozwoju miksu energetycznego do 2030 roku chcemy zdecydowanie odmienić ten stan rzeczy. Duży ekosystem biznesowy oparty na offshore wind w myśl idei local content w celu angażowania firm lokalnych, które mają już doświadczenie w tym sektorze - powiedział sekretarz stanu, pełnomocnik Rządu ds. Odnawialnych Źródeł Energii, Ireneusz Zyska, podczas briefingu prasowego Zarządu Morskiego Portu Gdynia powiedzia.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia widzi olbrzymi potencjał tego rynku zarówno w perspektywie rozwoju portu jak i olbrzymiej wartości dodanej firm logistycznych czy potencjalnych dostawców z całego Pomorza.

- Port Gdynia od dłuższego czasu wykazuje dużą aktywność w zakresie możliwości obsługi łańcucha dostaw związanego z budową i przyszłą obsługą morskich farm na Bałtyku. Regularnie spotykamy się z interesariuszami ze środowisk gospodarczych w sprawie projektu utworzenia zaplecza offshore- właśnie w Gdyni. Jednocześnie, konieczna jest także oficjalna inicjatywa środowisk gospodarczych i inwestorów, którzy mogą informować o potencjalnych potrzebach, oraz o oczekiwanych działaniach związanych z planowanymi przez potencjalnych inwestorów morskich farm wiatrowych - informuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdyni.

Tereny stoczni wojennej są jedną z alternatyw lokalizacyjnych dla nowoczesnego terminala offshore. Zarząd Morskiego Portu w Gdyni w lutym 2020 r. potwierdził zainteresowanie nabyciem terenu o powierzchni 32 ha od PGZ Stocznia Wojenna właśnie w celu utworzenia w tej przestrzeni terminalu dedykowanego do obsługi projektów wiatrowych na Bałtyku.

Pozyskanie terenów przez Port Gdynia jest obecnie na poziomie operacyjnym. Działania te są zgodne z planem inwestycyjnym spółki na 2020 rok, który przewiduje możliwość inwestycji w nowe tereny na rzecz rozwoju sektora morskiej energetyki wiatrowej. Należy podkreślić, że wszelkie działania zarządu portu gdyńskiego mają charakter czysto biznesowy i obecnie są poprzedzone analizą ekonomiczną i prawną.

Warto zwrócić uwagę na sytuację Stoczni Wojennej i jej potencjał w zakresie efektywnego wykorzystania terenów, którymi obecnie zarządza. W momencie gdy w Porcie Gdynia każdy metr kwadratowy wykorzystywany jest na 100 % w Stoczni Wojennej duża część terenów leży obecnie odłogiem i zakres wykonywanych na nich operacji jest śladowy. Również wyniki finansowe obu podmiotów jednoznacznie wskazują na przepaść pomiędzy rentownością terenów zarządzanych przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, a terenów zarządzanych przez Stocznię Wojenną. Informację z ostatnich tygodni o przegranym przetargu na budowę patrolowca dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej (MOSG) z Gdańska oraz zerwanym przez MON kontrakcie na budowę prototypowego okrętu ratowniczego, jak również zawieszenie programów typu Miecznik, Orka i innych związanych z modernizacją Polskiej Marynarki Wojennej jednoznacznie wskazują, że efektywne wykorzystanie terenów Stoczni Wojennej na działalność stoczniową stoi pod wielkim znakiem zapytania. Wydaje się, że sprzedaż części gruntów Stoczni Wojennej nie tylko poprawi jej sytuację, ale wpłynie na możliwości Portu Gdynia jako portu instalacyjnego dla budowy polskich morskich farm wiatrowych na Bałtyku, co jednocześnie zaowocuje nowymi miejscami pracy.

Morskie farmy wiatrowe mają być główną siłą napędową rozwoju zielonej energii w Polsce w najbliższych dwóch dekadach. Projekt polityki energetycznej państwa zakłada, że za dziesięć lat udział OZE w wytwarzaniu energii elektrycznej powinien sięgnąć 32 proc., zaś w 2040 r. już 40 proc. Za ten wzrost odpowiadać mają głównie elektrownie wiatrowe i słoneczne. Ministerialny projekt przewiduje, że w latach 2021 - 2040 na transformację polskiej energetyki trzeba będzie wydać około 470 mld zł. Tylko na inwestycje w OZE ma popłynąć 175 mld zł, z czego najwięcej, bo 106 mld zł, na rozwój energetyki wiatrowej.

Morskie farmy wiatrowe na Bałtyku mają więc szansę odegrać kluczową rolę w transformacji energetycznej Polski ku gospodarce niskoemisyjnej, przyczynić się do zagwarantowania bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz pomóc w walce z zanieczyszczeniami powietrza.

Co więcej, usytuowanie wiatraków w odległości ponad 20 kilometrów od linii brzegowej nie zakłóci nadmorskiego krajobrazu polskiego wybrzeża, a będzie motorem rozwoju gospodarczego obszarów nadmorskich i całej Polski.

Wyliczenia ekspertów pokazują, że zainstalowanie morskich farm wiatrowych o mocy 6 GW do 2030 roku stworzy 77 tysięcy miejsc pracy w całym kraju, wygeneruje około 60 miliardów złotych wartości dodanej do PKB i 15 miliardów wpływów z tytułu podatków CIT i VAT.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki