Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Brakuje pieniędzy na dokończenie drogi S3

Mateusz Różański
Budowa S3 pod Legnicą idzie pełną parą
Budowa S3 pod Legnicą idzie pełną parą Fot. Piotr Krzyzanowski/Polska Press Grupa
Budowa drogi S3 pod Legnicą i Lubinem idzie pełną parą. Finansowanie tych inwestycji nie jest zagrożone i już w 2018 roku bez problemu dojedziemy tą trasą nad morze. W przyszłości droga miała prowadzić także do granicy z Czechami. Ale znów zabrakło pieniędzy.

Powstający pod Legnicą fragment drogi ekspresowej S3 to element większego planu. Polska część tej drogi to element międzynarodowej trasy E65, która prowadzi z Malmö w Szwecji wzdłuż Półwyspu Bałkańskiego do miejscowości Chaniă na Krecie. Problem w tym, że ta kluczowa droga, łącząca północ z południem Europy może mieć 30-kilometrową wyrwę. Jak to możliwe? Znów wszystko rozbija się o pieniądze.

Budowa odcinka drogi ekspresowej nr 3 pomiędzy Bolkowem a Lubawką znów stanęła pod znakiem zapytania. Komisja Europejska odrzuciła wniosek o dofinansowanie. Aby połączyć porty w Szczecinie i Świnoujściu z granicą z Czechami w Lubawce, zabraknie 31 kilometrów. Jeśli nie uda się zdobyć pieniędzy z innego źródła, międzynarodowa trasa, która miała spiąć Bałtyk z portami w Chorwacji, zakończy się w Bolkowie.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad starała się o dofinansowanie budowy z Funduszu Spójności w ramach instrumentu finansowego „Łącząc Europę”. Pieniądze przyznano na 11 projektów drogowych w Polsce o łącznej wartości 3,3 mld euro. Znalazły się wśród nich trzy odcinki drogi S3: Sulechów - Nowa Sól, Nowa Sól - Kaźmierzów i Kaźmierzów - Legnica.

- Wniosek o dotację na odcinek Bolków - Lubawka został wysoko oceniony, ale ostatecznie pieniędzy nie otrzymał. Strona polska złożyła odwołanie. Wkrótce się przekonamy, czy będzie skuteczne - mówi posłanka Marzena Machałek z PiS. - Brak odcinka do granicy stawia pod znakiem zapytania sens budowy całej drogi S3 - zauważa parlamentarzystka. Bez pieniędzy unijnych odcinek Bolków - Lubawka będzie trudny do realizacji. Choć niedługi, ma być bardzo kosztowny, m.in. ze względu na dwa tunele, w tym jeden będący najdłuższym tunelem drogowym w Polsce (2290 m), który zaplanowano w Starych Bogaczowicach. Wstępnie wydatki oszacowano na ok. 2,7 miliarda złotych.

Jeszcze w lutym minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podczas spotkania z ministrem transportu Czech w Kamiennej Górze deklarował, że S3 do granicy zostanie dociągnięta najpóźniej do 2021 r. Teraz nie ma co na to liczyć.

Obecnie na Dolnym Śląsku powstaje fragment trasy S3 z Nowej Soli do Bolkowa. Ma on kosztować ponad 3 mld zł. Odcinek powinien być przejezdny w 2018 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska