Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Brakuje dróg na nowe osiedla. Miasto: powinni je budować deweloperzy

Marcin Moneta
Ul. Piechowicka na Stabłowicach po latach doczekała się remontu. Tak wyglądała, zanim ułożono na niej twardą nawierzchnię.
Ul. Piechowicka na Stabłowicach po latach doczekała się remontu. Tak wyglądała, zanim ułożono na niej twardą nawierzchnię. Tomasz Hołod
Do wielu nowych osiedli we Wrocławiu często można dojechać tylko autem terenowym. Spacer? Wyłącznie w kaloszach. O sprawie już pisaliśmy. Podaliśmy przykłady m.in. ulicy Wojanowskiej na Stabłowicach i ulic na Jagodnie. Po naszym artykule dostaliśmy wiele mejli od Czytelników z różnych części Wrocławia, gdzie sytuacja jest podobna.

"Mieszkam na Wojszycach, na szczęście do domu mogę dojechać wyremontowaną Klasztorną, ale sąsiedzi z równoległej ul. Asfaltowej już nie, bo Asfaltowa asfaltową jest tylko z nazwy" - pisze do nas Monika Guzik.

"Maślice Wielkie, ul. Białostocka, nieutwardzona od wojny. Wykroty są takie, że cieszą się chyba tylko jeżdzący quadami" - skarży się Bożena Banik.

Podobnie jest na ul. Jutrzenki na Oporowie. Deweloper, który 8 lat temu wybudował tam osiedle, zrobił 300-metrową drogę tymczasową z betonowych płyt. Później, niestety, zbankrutował.

- Po płytach da się jeszcze jeździć, ale dalej jest tylko droga polna. W deszczowe dni błoto po kostki - opowiada Daniel Krasulak, mieszkaniec tej okolicy. - Magistrat sprzedaje grunty przy Jutrzenki, ale o nawierzchni nie myśli. Liczy, że deweloper ją zrobi. Zabudowa obejmuje rejon ul. Buraczanej, ale deweloper zrobi jedynie kilkaset metrów, a w środku zostanie błoto - skarży się Krasulak.

Mieszkańcy interweniowali w tej sprawie w magistracie. Usłyszeli, że jedyna szansa na zbudowanie drogi to program inicjatyw lokalnych, co oznacza, że musieliby pokryć 10 proc. kosztów. - Wyszło po 10 tys. zł od osoby. Nie stać nas na takie wydatki - komentuje rozgoryczony wrocławianin.

Co ma w tej sprawie do powiedzenia magistrat? Tłumaczy, że na mocy obowiązujących teraz przepisów to deweloper jest zobowiązany drogę wybudować.

- Inwestor odpowiada za techniczną realizację inwestycji drogowej oraz ponosi jej koszty. Warunki budowy lub przebudowy dróg określa umowa między zarządcą drogi a konkretnym inwestorem - tłumaczy Arkadiusz Filipowski z magistratu.

Te przepisy pochodzą z 2003 r. Natomiast w przypadku osiedli powstałych przed tym terminem magistrat odsyła do programu inicjatyw lokalnych, czyli współfinansowania budowy przez mieszkańców.

- Inicjatywy lokalne działają od 1991 r., do tej pory powstało we Wrocławiu ponad 50 km dróg osiedlowych, np. ul. Jaskółczana czy skrzyżowanie Ożynowej i Kalinowej - przypomina FIlipowski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska