Błąd systemu w biletomatach. Możesz mieć inny bilet niż kupiłeś!

Marcin Kaźmierczak
Fot. Tomasz Holod / Polskapresse
Kupujesz bilet MPK w ulicznym automacie, płacisz, dostajesz potwierdzenie i spokojnie jeździsz tramwajami i autobusami nawet przez 5 miesięcy. Jak się okazuje, niekoniecznie jest to powód do spokoju, bo na bilecie może być zakodowane zupełnie co innego.

Przekonała się o tym Dominika Szapował, studentka pierwszego roku na Politechnice Wrocławskiej. Bilet semestralny kupiła 2 października w biletomacie na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śląskich i Hallera. Bilet miał obowiązywać przez pięć miesięcy. Tak wynika z dowodu zakupu wydrukowanego przez biletomat. Również z karty została pobrana opłata jak za bilet 5-miesięczny, czyli 185 zł. Bilet miał być ważny do 1 marca.

Jak się jednak okazało we wtorek, Czytelniczka dostała mandat za... jazdę bez ważnego biletu, ponieważ w systemie został on zarejestrowany jedynie do końca stycznia. Dominika Szapował czuje się podwójnie oszukana, ponieważ do miejskiej kasy wpłynęło więcej pieniędzy za bilet, a jednocześnie 150 zł z mandatu.

O błędzie i problemie Czytelniczki poinformowaliśmy rzeczniczkę Mennicy Polskiej, odpowiadającej za system dystrybucji biletów we Wrocławiu. Jak informuje Karolina Mystek, zawinił błąd systemu, który błędnie zakodował bilet na karcie.
– Pieniądze za mandat zostaną Pani zwrócone. Musi jedynie napisać reklamację i dostarczyć ją do nas. Najważniejsze jest imię i nazwisko oraz numer automatu, w którym bilet został kupiony – mówi Karolina Mystek i jak dodaje, w październiku był to jedyny tego typu błąd. Za tą niedogodność następny bilet, który zakoduje poszkodowana przez system pasażerka będzie obowiązywał miesiąc dłużej.

Błędy w kodowaniu występowały także w pierwszych dniach stycznia, gdy nowe oprogramowanie nie zostało wgrane na czas, a dwa dni później 3 stycznia. Problemy dotyczyły biletów długoterminowych, przy których kodowaniu na karcie występowały błędy.

– Wszyscy, którzy się do nas zgłosili z reklamacją otrzymali wtedy zwrot pieniędzy – informuje Karolina Mystek. – Jednocześnie prosimy o wyrozumiałość i sprawdzenie, co zostało zakodowane na naszej karcie po zakupie biletu. Informację o dacie ważności zakupionego biletu przypisanego do Urbancard można znaleźć na potwierdzeniach zakupu biletu wydawanych przez sprzedawców lub drukowanych w stacjonarnych automatach biletowych. Ważność biletu można również sprawdzić u kontrolerów biletowych i w kasownikach biletowych. Radzimy dodatkowo o pobieranie potwierdzenia szczególnie w przypadku płatności gotówkowej- pomoże on usprawnić proces reklamacji. Dla płatności kartą wystarczy dowód przelewu – dodaje.

W styczniu psuły się także nowe automaty stacjonarne, których docelowo na wrocławskich ulicach ma być 170. Problem wynikał z niewłaściwego skalibrowania anteny czytników kart.

Wideo

Komentarze 91

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
ZJ

Pan Jakubas, słynny "tłusty miś" z nagrań u Sowy i przyjaciół, niejeden jego biznes wywołuje liczne znaki zapytania.

o
org

MPK nie decyduje o cenach biletów. Głosuje nad nimi rada miasta. Podobnie w kwestii biletomatów - nimi zajmuje się Mennica Polska, a nie MPK.

O
Obywatel

Te wszystkie nowoczesne "systemy" i pomysly magistratu sa tylko po to aby hieny z ratusza mogly brac ŁAPÓWKI !! Czy wy tego ludzie nie skumacie nigdy ?!

C
CK

Dokładnie tak, dopiero od marca nowe bilety okresowe na długi czas mają obowiązywać wg daty zakupu + ile miesięcy są kupione. Te kupione w zeszłym roku działają jak pisze przedmówca.

S
Sjhsldb

Z tego co wiem, bilet semestralny 5-miesięczny obowiązuje od 1.09 do 31.01 i 1.02-30.06. Nie ma innej możliwości. Coś się zmieniło?

a
aspp

Kupiła 2 października. Nie września

f
fff

Nazwa jest tylko myląca ale widać Zbigniew Jakubas wie na czym kosić miliony...

d
dlugo_pis

...ale kazda pomylka to temat dla sluzb...tez panstwowych...bo skala ogolnopolska...zastanawia rowniez parcie zaparte w innowacyjne katastrofy...

R
Ru...aj jak jaszczomb!

Nowe tramwaje tylko z filtrami powietrza!
Dosyć trucia mieszkańców!

P
P...

Prędzej już unikiem.

j
ja

Stary system 5 miesięczny bilet od 1.09 do końca stycznia,więc jak najbardziej wina pani kupiła zły bilet,uznała iż od daty zakupu,a tak nie było.Więc mennica dla pani uprzejma tyle w temacie.

K
Kreba

Nowy system, który będzie kodował bilety na karcie płatniczej, którą będą skanować kontrolerzy, stare urbancard nie mają EP (elektronicznej portmonetki), a wnioski na nowe karty można składać dopiero od 08 marca i czeka się min 5 dni roboczych (infolinia urbancard)

m
mózg

Co w starym systemie było az tak złe ze trzeba było go zastapic nowym. Ja widzę tu tylko wypływ gotóweczki

a
aaa

I będzie świetnie ! Chaos totalny w imię tzw. postępu !

M
Marcin

Jestem ciekawy czy taka sprzedaż biletów jest w ogole zgodna z prawem. Jak coś kupuje to chciałbym dostac chociaz potwierdzenie zakupu. Bo nawet w razie czego to jak mam reklamować. Z kąd mam wiedziec ze kupujac bilet z 3.4 nie nabije mi biletu całodziennego. Jak to reklamować. Dla mnie to celowe działanie zeby kantowac klientow.

Dodaj ogłoszenie