Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Biorą się za aleję Północną - domknięcie obwodnicy śródmiejskiej Wrocławia. To jedna z bardziej wyczekiwanych dróg w mieście

Maciej Rajfur
Maciej Rajfur
Obwodnica środmiejska w okolicy Poświętnego i ulicy Żmigrodzkiej, nagle się urywa
Obwodnica środmiejska w okolicy Poświętnego i ulicy Żmigrodzkiej, nagle się urywa Paweł Relikowski / Polska Press
Aleja Północna to jeden z najbardziej wyczekiwanych odcinków wrocławskich dróg. Brakujący fragment obwodnicy śródmiejskiej, na północy Wrocławia, planowany jest już od kilkunastu lat. Ma połączyć ulicę Krzywoustego z Poświęcką. Na razie przed nami konsultacje społeczne.

Spis treści

Czemu ta trasa jest tak ważna?

Połączenie między ulicami Poświęcką a Bolesława Krzywoustego było potrzebne i już od dawna. Mówi się o nim tak naprawdę od ponad 15 lat. To brakujący fragment obwodnicy śródmiejskiej, która nagle przy Poświęckiej się po prostu urywa. Co ciekawe, korytarz pod aleję istnieje od lat w dokumentach zarówno strategicznych, jak i planistycznych miasta. Aktualny przebieg drogi został ustalony w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia.

Dlaczego aleja Północna jest ważna? Ponieważ obecnie w tamtej części coraz większy ruch samochodów i tranzytu odbywa się ulica osiedlowymi. Dotyczy to szczególnie osiedli Sołtysowice, Polanowie i Poświętne. Nowa droga, o długości 5,5 kilometra, ma odciążyć te ulice i zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców i osób tam przebywających. Oprócz tego – co ważne dla wielu kierowców – będzie można bezkolizyjnie przejechać linię kolejową 143 wiaduktem nad torami. W ten sposób ominiemy ruchliwy przejazd kolejowy na ulicy Poprzecznej, na którym bardzo często tworzą się duże korki. Na wybranych odcinkach alei planowana jest komunikacja miejska.

Planowany przebieg Alei Północnej na mapie.
Planowany przebieg Alei Północnej na mapie. Archiwum

Będzie tylko po jednym pasie w obie strony

16 listopada 2021 Wrocławskie Inwestycje wybrały wykonawcę projektu Alei Północnej czyli trasy łączącej ul. Poświęcką z ul. Krzywoustego. Najtańszą ofertę złożyło Biuro Projektów Dróg i Mostów „BBKS-PROJEKT” sp. z o.o. - ok. 4,7 mln zł. Wrocławskie Inwestycje chcą przeznaczyć na zadanie 5,25 mln zł brutto.

W rozstrzygniętym przetargu wybrano propozycję BBKS-PROJEKT. Prace budowlane mają w pierwszej kolejności rozpocząć się od połączenia ul. Krzywoustego nowym łącznikiem z ul. Poprzeczną, gdzie powstanie wiadukt nad torami kolejowymi w ciągu Alei Północnej. Wykonawca projektu będzie mieć od 18 do 24 miesięcy na prace.

Niestety zgodnie z założeniami trasa ma mieć tylko jedną jezdnię po jednym pasie w każdym kierunku, a nie tak jak w wypadku pozostałej części obwodnicy śródmiejskiej - dwie jezdnie i dwa pasy. Kosztem tego zbudowana zostanie zielona aleja z wydzielonymi ścieżkami rowerowymi i ciągami pieszymi.

Zakłada się, że na trasie alei powstanie sześć skrzyżowań – z ul. Poświęcką, ul. Kamieńskiego, ul. Redycką, ul. Sołtysowicką i nową ulicą, jaka powstanie od ul. Poprzecznej do ul. Krzywoustego. Trasa poprowadzi ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego, która obecnie kończy się przy skrzyżowaniu z ul. Poświęcką obok marketu Dino. Zostanie przedłużona do skrzyżowania ul. Pleszewskiej z Falzmanna, a następnie do zbiegu ulic Kamieńskiego i Kątowej, gdzie znajdują się ogródki działkowe, a obok nowe osiedle mieszkaniowe. Aleja następnie przetnie ul. Redycką przy wałach przeciwpowodziowych na Widawie.

Trzeba będzie wyciąć ponad tysiąc drzew

Z powodu kolizji planowane są wycinki ponad tysiąca drzew. Na pierwszym odcinku budowy (od ul. Bolesława Krzywoustego do ul. Kanonierskiej oraz na łączniku do al. Poprzecznej) obecnie zakwalifikowano do wycięcia 371 drzew. Spośród nich dwa to cenne obiekty przyrodnicze. Na drugim odcinku inwestycji (od ul. Kanonierskiej do ul. Poświęckiej) przeznaczono do wycinki 745 drzew. Dwadzieścia pięć okazów spośród nich jest cennych.

Nasadzenia nowych drzew i krzewów zostaną wykonane tam, gdzie to możliwe i zgodne z przepisami. Na razie nie wiadomo, ile ich dokładnie będzie. Obecnie szacuje się na 1700 sztuk.

Kiedy powstanie Aleja Północna?

Aktualnie trwają rozmowy dotyczące projektowania. Wystartowały konsultacje społeczne dotyczące projektu alei Północnej. Potrwają one w dniach 24 stycznia – 14 lutego. Będą dotyczyć elementów trasy alei Północnej, w szczególności kwestii związane z organizacją komunikacji zbiorowej oraz ciągów pieszo–rowerowych. Chodzi o poinformowanie mieszkańców i mieszkanek Wrocławia o szczegółach dotyczących planowanej inwestycji oraz zebranie opinii w tej sprawie.

Zakończenie prac projektowych planowane jest na koniec 2023 r. Wrocławski magistrat informuje (właściwie jak od lat), że realizacja będzie zależna od dostępności środków. Przedłużająca się realizacja tak ważnej dla miasta inwestycji jest tłumaczona na różne sposoby. Jedny z powodów jest wydłużenie inwentaryzacji przyrodniczej. To znaczy, że trzeba było wykonać roczny cykl obserwacji przyrodniczych, a nie trwający pół roku, jak zakładano na początku. Obserwacje te zostały zakończone.

Kiedy i jak przeprowadzone zostaną konsultację?

  • 31 stycznia odbędzie się e-spotkanie konsultacyjne o godz. 17.30. Aktywny udział możliwy jest na platformie internetowej Clickmeeting. Więcej informacji pod www.partycypacja.clickmeeting.com/aleja-polnocna .
  • Spotkanie konsultacyjne dla przedstawicieli rad osiedli – 2 lutego godz. 17.30. Zaproszenie zostanie przekazane przedstawicielom i przedstawicielkom Osiedli.
  • Dyżur konsultacyjny – 6 lutego godz. 17:30–19:00 | Rada Osiedla Sołtysowice | Miejska Biblioteka Publiczna – Filia nr 19 | ul. Sołtysowicka 29h
  • Dyżur konsultacyjny – 7 lutego godz. 17:30–19:00 | Rada Osiedla Polanowice – Poświętne – Ligota | ul. Kamieńskiego 190

Postanie specjalny e-formularz opinii na stronie konsultacji 31 stycznia.

Mieszkańcy: Zdążyliśmy już zapomnieć. Trasa widmo

Temat Alei Północnej był tak przeciągany i spychany od lat, że mieszkańcy północy Wrocławia, dla których inwestycja byłaby ogromną korzyścią, są po prostu nim... znudzeni.

- Już zdążyłem zapomnieć, że ma tam coś powstać. Jak się wprowadzałem parenąście lat temu na Poświętne, ludzie opowiadali o tym z ekscytacją, nadzieją. Teraz na wspomnienie tylko machają ręką. Szkoda nerwów. Mam znajomych, którzy się wprowadzili obok mnie i zdążyli się wyprowadzić, a nic konkretnego nie ruszyło - opowiada ze zrezygnowaniem Adam Kamiński, wrocławianin.

- Parę lat temu mieliśmy się wprowadzić do nowego mieszkania przy ul. Kowarzyka. W ostatniej chwili dokopaliśmy się do planów, które zakładały wybudowanie Alei Północnej i zrezygnowaliśmy, bo biegłaby niedaleko naszego balkonu. Deweloper się jakoś tym nie chwalił. Pytaliśmy ludzi z okolicy o nową drogę. Śmiali się i drwili że to trasa-widmo i raczej nie powstanie. Sądziłam, że przesadzają, ale jak zobaczyłam, do kiedy to jest planowane, to faktycznie nie dziwię się reakcjom - opowiada Małgorzata Kalinowska, która dzisiaj mieszka niewiele dalej - na Sołtysowicach i nowa trasa z pewnością pomogłaby jej w codzienym funkcjonowaniu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska