Będzie więcej pociągów na Dolnym Śląsku. Na każdej trasie przybędzie składów

Błażej Organisty
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Pawel Relikowski / Polska Press
W grudniu na każdej trasie kolejowej na Dolnym Śląsku mają zostać uruchomione średnio dwa dodatkowe połączenia. Będzie to możliwe w ramach współpracy urzędu marszałkowskiego z 21 gminami, w tym z miastem Wrocław. Dzięki temu liczba pasażerów korzystających z rozwijanej Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej ma wzrosnąć o kilka milionów.

Wrocław przyłącza się do finansowania dodatkowych połączeń kolejowych Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej. Prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz podpisał dziś list intencyjny w tej sprawie. Wcześniej wstępne porozumienie z marszałkiem województwa, Cezarym Przybylskim, zawarło 20 ościenne gminy.

W wakacje będą trwały negocjacje. Strony muszą odpowiedzieć na dwa kluczowych pytania: jaką kwotą dofinansować połączenia oraz o ile zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów. - Najpierw trzeba pogodzić interesy wszystkich gmin. Później marszałek ułoży siatkę połączeń i nowy rozkład – zapowiadał prezydent na dzisiejszym spotkaniu w urzędzie wojewódzkim.

Jerzy Michalak z zarządu województwa przypomniał, że że przez ostatnie trzy lata liczba połączeń aglomeracyjnych wzrosła ze 136 do 170 par pociągów, czyli 340 połączeń każdego dnia. Do końca roku Wrocławska Kolej Aglomeracyjna ma rozbudować się o jedno lub dwa połączenia na każdej trasie.

Rafał Dutkiewicz powiedział, że wedle wstępnych szacunków przeznaczy na rozwój kolei kilkaset milionów złotych. Miasto przede wszystkim chce uruchomić dodatkowe pociągi na trasie Wrocław – Jelcz Laskowice. Z kolei marszałek chętnie da pieniądze na połączenia z Wrocławia do Sobótki. Ale tu konieczny jest jeszcze remont trasy. Pociągi ruszą tam najwcześniej od 2020 roku. O konkretnych kwotach nie może być mowy, dopóki rada miejska nie zatwierdzi budżetu miasta na 2018 rok.

Prezydent Wrocławia w rozwoju wrocławskiej kolei upatruje szansy na to, że mieszkańcy coraz chętniej będą zostawiali samochody w garażach, lub na parkingach „Park and Ride” przy stacjach kolejowych, i wsiadali do pociągów. - Im częściej będą jeździły pociągi, tym chętniej wrocławianie będą z nich korzystać. Chodzi również o pewną zmianę przyzwyczajeń – zakłada Dutkiewicz. Samorządowcy zadeklarowali także, że będą rozwijali system „Park and Ride”, aby lepiej skoordynować połączenia kolejowe z lokalną komunikacją publiczną.

Dane przytoczone przez urząd marszałkowski wskazują, że na przestrzeni 3 ostatnich lat liczba pasażerów korzystających z kolei na Dolnym Śląsku podwoiła się i w tym roku przekroczy 22 mln. Dzięki współpracy i współfinansowaniu przez 23 gminy ta liczba ma wzrosnąć. - Nawet o kilka milionów. Już teraz w tej statystyce nasze województwo jest pierwsze w kraju – cieszy się Jerzy Michalak. Wrocławska Kolej Aglomeracyjna to prawie jedna piąta całego kolejowego ruchu pasażerskiego w województwie. Codziennie przewozi ok. 55 tys. osób.

Od współpracy samorządu województwa z samorządami lokalnymi zależy poszerzenie oferty przewozowej oraz jej skoordynowanie z ofertą poszczególnych gmin, a także zapewnienie najbardziej komfortowych warunków przejazdów. To dlatego do rozwoju Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej, w ramach której wchodzi 70 proc połączeń kolejowych w regionie, przysłowiowe trzy grosze dołoży 21 gmin. Oto one:

  • Gmina Wrocław;
  • Gmina Borowa;
  • Gmina Czernica;
  • Gmina Długołęka;
  • Gmina Miękinia;
  • Gmina Oława;
  • Gmina Wisznia Mała;
  • Gmina Żórawina;
  • Gmina Brzeg Dolny;
  • Gmina Jelcz Laskowice;
  • Gmina Kąty Wrocławskie;
  • Gmina Oborniki Śląskie;
  • Gmina Prusice;
  • Gmina Siechnice;
  • Gmina Strzelin;
  • Gmina Środa Śląska;
  • Gmina Trzebnica;
  • Gmina Wołów;
  • Gmina Żmigród;
  • Gmina Oleśnica;
  • Gmina Oława.

Wideo

Komentarze 44

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adam Mikołaj Maćkowiak
Wszyscy już cię znają i twoje fobie psychiczny trollu i to ty ciągle się ośmieszasz oraz forum, na którym zwykle nadajesz, mikolu o inteligencji krawężnika.
p
psychiatra
do Tworek.
b
bleh
Nigdy nie wyklikasz sobie remontu. Ośmieszyłeś gamoniu temat i w pewnym sensie sobie zawdzięczasz, że pociągów tam nie ma i nie będzie. Z twoim jazgotem nikt się nie liczy.
b
bleh
s.pierdalaj do Lwówka
z
zDolnyŚląsk
Kto zaorał tą linię?! Przed rozpoczęciem dyskusji proponuję sprawdzić, kto jest jej właścicielem. Linia do Lwówka Śląskiego jest własnością PLK, ale ci niestety nie chcą wyremontować tej linii, a także nie chcą jej oddać władzom województwa które zadeklarowały chęć przejęcia większości linii na Dolnym Śląsku i wyremontowania ich....
B
Bruno
Wyborcy tego nie kupią. Za dużo było arogancji z Pana strony.
s
sowiogórzanin
Z całym szacunkiem, ale Pana komentarz jest całkowicie niezgodny z prawdą: w przypadku linii "pozawrocławskich" wcale tak źle nie jest. Dla przykładu na linii 286 Kłodzko - Wałbrzych niestety (bądź stety) występuje nawet nadpodaż- fajnie że jest 7 połączeń dziennie, ale frekwencja potrafi być różna. Tak naprawdę problem lokalnych linii leży w ich położeniu: często przystanki oddalone są daleko od głównych zabudowań i ludzie wolą jechać autobusem z pobliskiego przystanku, niż iść ten kilometr, dwa na pociąg. A co do opinii, to ja w najbliższym otoczeniu słyszę głównie pozytywne recenzje - najczęściej, że w miarę szybko można się dostać (z max jedną przesiadką) do Wrocławia, Jeleniej Góry itp. I że ceny są przystępne. Więc ja jako mieszkaniec Gór Sowich chwalę działania KD I UMWD, ponieważ zaledwie 9-10 lat temu (po zawieszeniu kursów na 286) jedynym dostępnym z mojej miejscowości środkiem transportu był autobus kursujacy najpóźniej o 16. A Wrocław też potrzebuje częstych połączeń kolejowych że względu na bardzo duże potoki pasażerskie.
G
Gość
wystarczy pojechać na podwrocławskie drogi "przygotowywane" od kilku lat do przebudowy PPP przez DSDiK i Locha to zobaczycie dlaczego ludzie MUSZĄ wybrać kolej. Jeżeli odcinek obwodnicy DSDiK projektuje ponad 5 lat i daje kolejne kilka na "zaprojektuj i wybuduj" to o czym my mówimy???? O sukcesie? A pan Michalak to może opowie o kolejnej koncepcji na BŁD Żerniki - Bielany?? Tunel? Wiadukt? Co tam się rodzi w głowie? Jak długo? Ludzie stoją w korkach a Wy całą kadencję myślicie nad koncepcją? Zobaczcie czym się chwali obecna władza w ramach dróg - remontem mostu nad strumykiem! ścieżką rowerową, kawałkiem drogi na prowincji. Fajnie się otwierało inwestycje swoich poprzedników , ale co dalej?
K
Kierowca
A jak tam budowa wschodniej obwodnicy Wrocławia. w 2017 r. Miała być oddana do użytku, Panie Michalak. I co jest?
j
jojo
" W ramach, której WCHODZI 70 połączeń kolejowych w regionie". Dla BO, poprawna polszczyzna to nieosiągalny byt. Nieprawdopodobne, że pisząc tak nieporadnie można zostać dziennikarzem! Jeszcze nie tak dawno temu ktoś z tak nikłym pojęciu o języku ojczystym, nie mógłby nawet pełnić funkcji gońca. Chyba, że BO przewidział nastanie " dobrej zmiany" i to, że z taką "wyrafinowaną" polszczyzną, z marszu zostanie tejże zmiany , czołowym piewcą, awansując jednocześnie do grona nowej elity.
W
Warszawiak
Warszawa sama finansuje swoją kolej aglomeracyjną, Wrocek tylko doi województwo. Jakość komunikacji adekwatna do finansowania. Cieszcie się, że to macie.
m
miłośnik kolei
Wyremontujcie linię do Lwówka gamonie zamiast chwalić się pociągami którymi nikt nie jeździ! Cała Polska wie jak zaoraliście najpiękniejszą linię kolejową w kraju!
m
miłośnik kolei
Wyremontujcie linię do Lwówka gamonie zamiast chwalić się pociągami którymi nikt nie jeździ! Cała Polska wie jak zaoraliście najpiękniejszą linię kolejową w kraju!
Ś
Ślązak
Na pociagach WKA powinny widnieć wielkie dumne śląskie orły z herbu naszego woj.
r
rocco
Chwalą się jakby odkryli Amerykę. A wystarczyło pojechać do Warszawy i zobaczyć jak tam funkcjonuje kolej aglomeracyjna. Wysoka częstotliwość połączeń, bilety czasowe , przystanki Parkuj i Jedź to wszystko działa od lat . Nasi włodarze powinni się uczyć od nich jak zarządzać koleją aglomeracyjną jak na jednym bilecie można podróżować rożnymi środkami komunikacji publicznej.
Dodaj ogłoszenie